Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1716 ggr
Magda
0

äter på natten igen!

jag ammar fortfarande min snart 11 månaders kille och han sover i våran säng, nu har jag börjat lägga honom i egen säng och där sover han i ett par timmar om natten, men nu vaknar han 4-5 ggr per natt istället för bara vid kl 23 och 04.00 som innan.

jag gör alltså såhär: vid läggdags ammar jag honom i min säng, när han nästan sover lyfter jag över honom till sin säng och sen sitter jag och klappar honom lite och stryker honom över huvudet tills han somnar, sen sover han ca 3 timmar där, vaknar och är ledsen, då tar jag upp honom och ammar honom i min säng så somnar vi båda två och han sover hos oss i sängen resten av natten, men nu vaknar han som sagt många fler ggr per natt och skriker, sover oroligt, håller fast mig när han sover.

är det så att han blir lite otrygg av förändringen att sova i egen säng?

han är van vid sin säng på så vis att han på dagarna vilar (inte sover) och ligger och leker lite lugnt i sin säng medans jag gör annat.. sover även middag där i ibland.

vad kan jag göra för att han ska sova bättre? han vill inte ha någon slags välling och han har varit riktigt dålig på att äta fram tills nyligen.. nu äter han dock med god aptit de flesta dagar.. inte allt och helst frukt :/

nu tror jag att jag skrivit allt som kan vara relevant *s* men är det något mer ni vill veta för att ge mig råd, så bara fråga :)

Kimpa
0

Min grabb fick iof eget rum redan vid fyra-fem månader, men när han också kom in i en period och vaknade efter några timmar och flera gånger varje natt, ställde jag in en gästsäng brevid hans spjälsäng. Så varje gång han vaknade såg han att jag låg "brevid" honom och jag kunde ligga kvar och stryka honom över ryggen eller trösta utan att ta upp honom.
Sov så i en vecka ungefär och sedan började han sova natten igenom igenSkrattande.
Kanske värt att prova?
Försök att inte ta upp honom ur sängen så fort han vaknar och är ledsen, utan ligg brevid så han också söker sig ner i din höjd, dvs liggande.
Risken är annars att han alltid kommer räkna med att bli upptagen så fort han vaknar, oavsett tid på dygnet.

AlbaStiffler
0

Kan ju vara en lite kinkig tillväxtperiod s¨kanske går det som kimpa säger, över på en vecka eller två. kanske blir han dessutom bara ännu mer mammig när han ligger bredvid dig i sängen och hela tiden kan sniffa sig till maten, dvs ditt bröst… Så kanske skulle han ändå sova bättre i sin säng, när han väl somnat?

En annan tanke, precis som du nämner, är att han kanske är hungrig. Du kanske kan prova med gröt precis innan han somnar, om han inte gillar välling.

Guddilucki!

Kimpa
0

Glömde skriva, precis som #2 säger.
Jag gav oxå gröt innan han gick och la sig. Känns som det mättar lite längre än välling.

TereseE
0

Nu är det ju helt individuellt hur länge man vill amma, men våran lilltjej sov mycket bättre efter att jag slutade amma henne strax innan hon blev 9 månader. I samma veva fick hon eget rum och sover nu som en liten prinsesa hela nätterna!