Välling
Min snart 7 månader gamla son sover så dåligt på nätterna. Från det att jag nattar honom runt 19.00 fram till 08.00 så vaknar han en gång i timmen eller varannan timme.
Har provat att ge välling men han vill inte ha. Nu undrar jag om ni har några bra tips om hur jag kan göra för jag måste få lite mer sömn känner jag.
Har funderat på om man kan smaksätta vällingen med något som gör den lite mer lockande??
Prova att ge gröt.
Är osäker men kolla med din BVC om han får äta t ex. mannagrynsgröt. Den är ju väldigt "len" (inte grynig och helt slät) och utesluter man saltet som jag gör till min 11 månaders så borde det fungera. Äpplemos är ju också "lent" helt utan klumpar, kanske att han gillar det?
På tal om ärtsoppa, sover han hos er, egen säng i ert sovrum eller har han redan eget rum?
Skruttan sov riktigt dåligt i egen säng i vårt rum fram till att hon fick eget rum runt 8 månader. Helt plötsligt började hon sova mycket bättre (efter att hon flyttat ut från oss).
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Jo, jag glömde att berätta att när hon vaknar (vilket är få gånger) har jag direkt skuttat upp och fixat en flaska som hon får, oavsett tid på dygnet.
(Visst lät det hurtigt med skuttat upp, i ärlighetens namn lutar det nog mer åt att morsan släpade sin stora ända… jag är inte mer än mänsklig).
Susanne 
Susanne 
Har gett honom havregrynsgröt (som jag mixat slät utan klumpar) nu de senaste två kvällarna men det har inte gjort att han sover bättre, han sover fortfarande mellan min man och mig.
Ska prova att flytta in hans säng till oss.
Välling är ju bättre än gröt på det sättet att man bara kan skutta upp och värma lite, det går ju ite med gröt. Så du vet inte om man kan smaksätta välling?
Nej.
Rent logiskt sägaer mig min hjärna att det inte går att smaksätta välling. Kolla med BVC.
Han kanske inte gillar välling.
En annan sorts välling kanske?
Han kanske inte gillar att sova hos er, blir störd, av vad det än må vara?
Susanne
Susanne 

Skulle inte ge mig på att smaksätta vällingen, framför allt inte om han äter den som den är i vanliga fall. Antingen att ni testar att byta till en annan välling. Gröt låter ju lite knepigt att ge nattetid, dels så kommer han ju att vakna upp ännu mera och kanske bli piggare istället av att sitta och bli matad så.
Jag skulle testa med att låta honom sova i egen säng, det känns som att han kan bli störd av att ligga i samma säng nu när han har blivit större. Är ju alltid värt att prova :)
Men han kan vara inne i en period nu också, de gör ju det både nu och då :) Och de kan sova uselt vissa perioder, har själv varit inne i dem med båda grabbarna.
# 5, nu när du säger det så hade nog skruttan en "sova-dåligt" period ungefär runt 7 månader … innan vi började med 8 månaders vällingen och 8 månaders maten. Samma sak hände faktiskt för några veckor sedan, när hon blev 11 månader. Vi "bytte upp oss" till 1 års välling och mat och då gick det dåliga sovandet över.
Susanne 
Susanne 

när Caspian inte ville ha tutte mera så skulle vi ju börja med välling..köpte majsvälling..snällt mot magen osv..den ratade han,då köpte jag nån annan sort,kommer inte ihåg nu men det var nån vanlig sort..inte den heller dög!
Då provade jag sempers kvällsvälling som innehåller ris,vete o pasta..den var jättegod o har en förlängande mättnadskänsla.
Den finns oxå i små blå tetror färdigblandad som är smidig att ta med om man inte vill balta med pulver. värt att prova.
lycka till.

Jag hade samma problem med min son, han vaknade ständigt och han vägrade dricka välling. För mig var det bara att stå ut tills det gick över, det går över och tiden går fortare än man tror, men det är jobbigt medan det pågår. Jag provade alla vällingsorter men han gillade ingen av dom, däremot gillade han babygröten så den fick han istället.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
En tsk messmör i så får vällingen lite vaniljsmak och du smörjer tarmarna lite samtidigt :) min dotter älskar sin välling med messmör i !
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#8 Tack då kan jag vara lugn då, känns alltid lite bättre när man vet att man inte är ensam 
#9 Ska absolut prova med messmör, alltid värt ett försök!

#9 & 10 tänk bara på att messmör innehåller både salt och socker. Inget av det är bra för barn under 2 år.
Jag skulle inte ha gett det. Varför inte testa att mixa i lite banan eller någon annan frukt istället. Ute i handeln finns det ju gröt som är smaksatt med frukt så då borde det fungera även med välling.
#11 det var precis det jag menade när jag frågade om att smaksätta välling om man kan mixa ner frukt och liknande!

#12 Jag tycker att det borde fungera. I alla fall om man tänker att det går alldeles utmärkt att smaksätta gröt. Men som sagt du kan ju alltid kolla med BVC vad de säger.
Apropå mannagrynsgröt som nämndes tidigare i tråden, growing people har recept på olika gröter som man kan börja ge till barn från de att de är 5 mån. Vi har testat dem och det är mums.
#11 är ju ett tipps de säger på bvc! så då antar jag att det inte är farligt och det är så små mängder med…

#14 En sjuksköterskekollega till mig hade fått höra att BVC hade gett det tipset till hennes barn (ang barnbarnet). När hon frågade en barnsjuksköterska här så sa de att de hade slutat tipsa om messmör för länge sedan just pga att det innehåller socker och salt.
En tesked låter inte mycket men slå ut det på en hel vecka, då blir det en ganska stor mängd. Varför smaksätta med något som innehåller tillsatt socker (och salt) när det finns frukt som är bättre för barnet?
fick tippset för ca 1 månad sedan… Jag kör på det och hon mår bra och magen med :)
det finns osötat messmör, i alla fall i större matbutiker. Det är en grön kartong. Först tyckte jag det smakade konstigt men man vänjer sig snabbt, och sonen älskar det! Däremot kvarstår ju problemet med saltet…Min son är över året så det är ju ingen panik för hans del. Vi har aldrig blandat det i välling utan vi brer det på smörgåsrån åt honom. Smörgåsrån förresten, det tuggar väl varenda bebis på - och de innehåller ju salt.
Periodvis sover de jätteoroligt, speciellt när de har utvecklats snabbt och börjat lära sig många saker samtidigt. Då har de mycket att tänka på och världen känns så stor, så stor. Min son började också krångla med sömnen i den åldern efter att ha sovit bra i flera månader. Men det kan nog vara så också att han blir störd av att ligga mellan er, när D kom upp i 8-9 månaders ålder märkte vi jättetydligt att han sov bättre i sin egen säng - men vi har den i samma rum så han ändå hör oss.
Messmör brukar det tipsas om från BVC vid förstoppning/hård avföring. Så att ge det på regelbunden basis låter som en ganska tveksam idé, faktiskt…
Ärligt talat så kan jag tycka att- varför inte ta tillfället i akt, och avvänja bebisen från att äta på natten? Om han inte gillar välling, och man har gett gröt så han är ordentligt mätt på kvällen, så behöver han ju logiskt sett inte äta på natten längre.
Det är en övergångsperiod när det blir jobbigt, men sedan får förhoppningsvis både barnet och ni föräldrar en bättre och jämnare nattsömn.
Personligen tycker jag det är ett bättre alternativ än att vänja barnet vid att dricka söta drycker i nappflaskan, även om det är välling som är sött och inte saft eller läsk…
Om du absolut vill försöka vänja honom vid välling genom att ändra vällingens smak, så finns det ekologiskt vaniljpulver att köpa, bestående av hela, nedmalda vaniljstänger. (Alltså inte "vaniljsocker".) Det kanske kan vara något isådanafall? Eller lite kanelpulver?
Våran tjej sov väldigt dåligt tills hon blev nästan 9 månader ungeffär. Eller ja, från 5-9 månader är mer rätt.
Någon veckan innan hon blev 9 månader slutade jag amma och lilltjejen fick sova i eget rum. Helt plötsligt sov hon gott hela natten!
Ammar du lillkillen? Kan vara så att han känner lukten från dig om ni sover ihop och att det är därför han vaknar. Kan också vara så att han är inne i en period med mycket mardrömmar…
Hoppas det löser sig för er!