kissar i sängen!
Jag har lite problem med min 5 åriga dotter som fortfarande kissar i sängen. Blöjstorlekarna börjar bli för små nu och i natt var hon förbannad för hon tyckte den var för liten och tog helt sonika av den. Fick lägga plastad frotte´i vår säng om utifall att och tog och kissade henne. Har sedan sovit helt kass och vaknat och pött på henne och frågat om hon är kissig… men fram på morronkvisten när jag somnade in ordentligt så hade hon kissat ändå.
Har nån annan samma problem och finns det nåt bra tips?
Det jobboga är ju att hon alltid kommer till våran säng på natten, alltså måste vi ha plastad frotte´oxå och den är ju vidrig att sova på(under lakanet, men det blir så svettigt)

om hon kommer till er säng så är det väl "bara" att gå med henne till sin igen?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

#1. Det är inte alltid man vaknar när de kommer. Dessutom kan det bli ett evigt vandrande hela natten.

Har hon varit blöjtorr någon gång? Jag har haft ett barn som var sängvätare och det finns hjälp att få då.

Det blir jobbigt när barn som är sängvätare kommer till föräldrarnas säng. Men kanske du ett tag kan sova i hennes rum så hon vänjer sig? Min son gjorde likadant och jag började med att möblera om hans rum, köpte nya gardiner och andra saker, vi fixade som han ville ha det och gjorde det mysigare. Då sov han hela nätterna i sitt rum, men ibland kan barnet behöva mer trygghet så försök att sov hos henne ett tag och vänj henne succesivt. Prata med bvc så får ni hjälp, man kan få engångslakan och det finns lakan i tyg som är tvättbara, vilket jag rekommenderar för dom är toppenbra. Medicinering brukar inte ges innan barnet är 7 år.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Ja, kanske ska vi fixa till lite på hennes rum som hon får vara med och bestämma. Hon önskar sig en halvhög säng från IKEA som brorsan har som man kan ha koja under. Vi har sagt att hon ska få en när hon slutat med blöja om natten men det kanske blir att tänka om och ge en före för att uppmuntra henne att sova där.
Det här med att sova i vår säng, det har börjat det senaste året i samband med mardrömmar, och det är ju så att själv är jag rätt trött och vaknar inte alltid. Dock gjorde jag det inatt , då av att hon stod och slog mig i huvet med sin blöja. Snacka om mardröm…fattade inte vad det var som hände:-)
Vi hoppas att det inte behöver gå så långt att hon blir sängvätare, men blir det så så blir det. Får då ta ett snack med bvc.
Elisabeth, vad menar du med lakan i tyg som är tvättbara…vanliga lakan eller är de plastade?
Tack för råden. Vi får se hur det blir inatt.

#5 En läkare skriver ut det på recept. Dom är gjorda av tyg, bomull och något annat material som inte är av plast. Dom täcker hela sängen och är ett kanonbra skydd. Man kan använda dom som dom är eller med ett vanligt lakan över men det räcker med det eftersom det är bomull som är mjukt och man slipper mer tvätt. Man tvättar dom i 60 grader, jag fick en kartong med 10 st och dom håller väldigt bra, i flera år. Fråga läkaren på bvc så kan du få det utskrivet och lakanen kommer hem till dörren.
Elisabeth
Tänk på att inte ge henne för mycket vätska på kvällen. Min son höll på ett tag med att han var så törstig alltid på kvällen och så drack han en massa och så hände det så klart att han kissade ner sig då. Sedan så fick jag försöka att stoppa han med att han fick inte dricka för mycket på kvällen.
Några släcktingar till min sambo har en dotter som använde blöja när hon var 7 år gammal. Hon drack alltid varm mjölk från nappflaskan på kvällen. Hon vägrade sluta med blöjan och drack alltid välldigt mycket vätska. Till slut så visade sig att hennes blod socker låg välldig högt. Det var förklarigen till varför hon drag så mycket. Efter ett tag så lyckades de få henne att bli blöjfri och hon slutade dricka mjölken på kvällen.

Ja det där med drickandet är bra att tänka på. Efter kl 18 på kvällen ska barnet inte dricka mer sa dom till oss och det hjälper men inte alltid.
Elisabeth
Jag smög på Alva en blöja ändå i går kväll och den fick sitta kvar. Vi får se om det kommit kiss i den när hon vaknat.
Känner att jag vill försöka få henne torr med blöja på först. Går inte det så får man väl ta steget med BVC och kolla upp detta med lakan. Tack alla för svar!
#9 - jag har en 6-åring som inte vaknar när hon blir nödig. Jag frågade på BVC om hjälp, men de hjälper inte längre utan man får ta det via sjukvården. Jag har bara inte fått loss tummen än…
Undrar vad du har för blöjstorlek och fabrikat, för på min 6-åring funkar Libero XL Up&Go utmärkt… Däremot är tejpblöjorna uruxna för lääänge sen.
Svårt detta med nattblöta barn…här i huset har vi en 11 åring som är sängvätare, han hade nattblöja tills han var 7,5 år…Det var första sommaren hos oss, då åkte blöjorna ut…men istället fick vi en blöt säng, han har ätit Minirin, vilket inte hjälpte grabben alls, vi tror att det kan vara psykiskt, eller ren lathet..orkar inte gå upp å pinka på natten, lättare att pinka i sängen..Han har själv berättat att han ibland vaknar å är pinknödig, men lagt sig å somnat om, istället för att gå upp..Vi har dessa tyglakan, helt suveräna, håller vätan för denna stora kille…Men det finns jättemånga hjälpmedel på BVC, bla. en sensor man lägger i trosan, i vid minsta tecken till väta, ringer en klocka…Grabben här i huset vägrar att använda den..
Alva är en lång tjej, 120 cm, rätt stor för en 5 åring… men visst , xl up&go funkar väl men hon är trotsig och vill hellst inte ha trosor heller( stort gissel på morronen när man ska iväg till dagis) hon gillar inte när saker o ting sitter åt och gör ett himla stort rabalder om detta. Hon har helt enkelt kommit in i den fasen att hon försöker testa våra gränser , och detta mycket högljutt. ibland orkar man , ibland orkar man inte och då blir det bråk.
Alva är nog typen som är lite lat. Det kan hända olyckor på dagen med eftersom hon har så roligt och inte vill missa nåt i leken händer det att hon skippar att gå på toa helt enkelt.. Nu har det dock gått rätt bra det sista , så dagtid har vi inga problem.

Det som jag tycker är det viktigaste med det här med "sängvätare" är att barnen inte får känna att det är deras fel. Att det inte är någon skamligt. Ok att det blir mycket tvättande av täcken m.m. Men det går faktiskt över vartefter.
Men låt dom aldrig känna att det är deras fel…

#13 Det har du så rätt i. Man ska berätta för barnen att det är en sjukdom som det är. Det är lätt att barnet själv känner skam när dom kommer upp i ålder men man får hjälpa dom så gott det går att försöka släppa den känslan.
Elisabeth
Att inte ge mer än högst en mun vatten på kvällen efter kl 18 är nog en bra idé. Och skulle ni inte kunna ta upp henne och sätta henne på toa precis innan ni lägger er? Bära henne sovandes dit och sätta henne på toa? Alltså inte väcka och fråga "är du kissnödig" utan förklara för henne när hon lägger sig att ni kommer att sätta henne på toa senare. Ha lite nedsläckt med ledbelysning, inte prata så mycketutan bara genomföra det lite snabbt, och förhoppningsvis smidigt…:) Kommer det kiss så kan ni ha tur att hon klarar sig tills hon vaknar på morgonen.
Ni kan ju också se till att ställa klockan en halvtimme innan hon själv brukar vakna på morgonen, och då väcka henne och ta henne till toa. Liksom förekomma henne:) Förhoppningsvis så kommer det få henne att själv så småningom vakna nattetid när hon är kissnödig. Min syster gjorde så med sina barn och det fungerade jättebra, men med min son gick det inte för han blev bara arg och ledsen när vi tog upp honom- alla barn är ju olika. Men ni kan ju prova!

Natttroheten styrs av hormoner prata med BVC om blöjor för natten, det finns för även vuxna kan behöva blöjor. Sen så av dramatisera det hela, man morgnar så olika.
min 9åring har problem med samma.han har fått konstaterat s.k orolig blåsa,dvs samtidigt som den fylls på så kan den tömmas.det har med hormoner o göra så nu ska han få prova nån medicin.problemet är dock att får dom en diagnos kan dom,som han gör,skylla på det:jag har en sjukdom.men han har oxå ett eget ansvar att gå regelbundet på toa.diagnosen har medfört att han "struntar" i toabesöken ofta,orkar liksom inte ….så man måste förklara o få dom till o förstå att det är inte bara en sjukdom o att det är inte roligt om vänner upptäcker lukten o börjar retas…
S*Winsnes Wilda

Min 5-åring vaknar inte på natten utifall att han måste gå på toaletten utan jag och min man har gjort som rutin att vi väcker honom 1-2 ggr per kväll och då funkar det utmärkt. Skulle vi nån gång glömma att väcka honom så blir det blött så det gäller att komma ihåg ;-).
Vi ska nu på måndag gå till läkaren och påbörja en utredning. Vi har testat att ta upp henne flera gånger per natt, men det kommer ändå. Ska bli skönt att få prata med proffessionella om det hela och se om det är medicinskt betingat.

Lycka till på måndag. Skriv gärna sen om hur det gick :-)

Min sons kusin e 9 och sängvätare. Han hade en torr period, men så började han igen. Sover så hårt att det inte går att väcka honom…
// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus
"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Intressant läsning! Min dotter som är 4,5 sover utan blöja för första gången just i natt faktiskt, ska bli spännande att se hur det går…

Jag tycker det är synd att vi styrs av att barn "ska kunna" vid vissa åldrar. Vi utvecklas ju så olika som individer, detta måste vara ett jätteproblem för dom barn (och deras föräldrar) som är sena.

#23 Jo, men är man inte "försenad" vid 9 års ålder vet jag inte vad man ska kalla det? 
"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

#24 det är inte ovanligt men det är inte många som talar om det högt.
Jag sålde en häst till en familj, dom kom långt ifrån så dom fick sova över hos oss. Pojken var 8-9 år och mamman var först tveksam till att sova över, när vi pratat en stund så var pojken inte natt torr. När jag hade förståelse för problemet sov dom gladeligen över och det var första gången dom sovit borta med pojken sen blöj åldern.
Hur många tror du det finns som tiger, för inte är det något man ropar ut till alla runt om kring sig.

okej…när han sover hos oss har han blöja på natten. Det har han hemma också. Jag visste faktiskt inte att det var vanligt.
Helt sant att det är säkert ett stort mörkertal just på grund av att det är ett känsligt ämne…
Har han inte fått hjälp för sin sängvätning i form av hormoner, "kisslarm"- och hjälpmedel i form av draglakan istället för blöjor?
Det är synd att grabben ska behöva sova i blöja när han är nio år… Om han sover i blöja och inte känner av att det blir blött och kallt i sängen, så är det ju kanske inte så konstigt att han inte vaknar när han kissar på sig?

#27 han som sov över hos oss han hade draglakan, en olycka på natten 
Mina barns kusiner två pojkar fick hormoner, spray att spraya i näsan innan dom la sig.
Klart man ska söka hjälp men ensam med problemet det är man definitivt inte.
Nej, absolut inte! Men om det finns hjälp att få så bör man ta emot den, och inte bara acceptera läget för att det är ett vanligt problem. Vi skaffade draglakan åt vår son då han var fem, men en enda gång hann vi få nytta av dem innan han helt plötsligt blev torr.

De har inte sökt hjälp vad jag förstår. De sätter på honom en blöja bara.

#30 dom moderna blöjorna är inte så bra för som sagt han känner inte när han blir blöt. Sen är det nästan mer förnedrande än om föräldrarna också försöker med draglakan + spray/larm/mm. Man kan ju inte tiga bort problemet.

min lillebror var sängvätare upp till ca 10 års ålder..Zonterapi hjälpte honom att bli torr.

ok. ska föreslå detta för min svägerska. De tror f.ö att sonen kan ha en mild släng av Aspbergers. vet inte om det har någon betydelse i det här fallet.
Jag tycker ärligt talat synd om sonen, som har föräldrar som inte tagit kontakt med barnläkare om hans sängvätning utan bara sätter på honom en vanlig blöja och väntar. Och väntar.
Det är det värsta jag vet att komma med personlig kritik eller personliga omdömen, och jag hoppas att jag inte sårar dig eller trampar dig på tårna å din släktings vägnar! Det är agerandet i första hand jag vänder mig mot- jag säger absolut inte att de är dåliga föräldrar på något sätt! Men däremot att de genom att ej ta det på allvar och söka hjälp inte gör allt de kan för att hjälpa honom.
Det finns ett hormon som gör att urinen koncentreras nattetid och alltså inte bildas i så stor mängd på natten, och om man inte har den hormonproduktionen (ännu) så kan det hjälpa barnet fråga som sängväter att få detta hormon som en nässpray innan läggdags. Detta kan man få från sex år fick jag veta då jag diskuterade det med min sons BVC.
Förutom den typen av hjälp, så finns det alla möjliga goda råd att få av barnmorskor, sjuksköterskor och barnläkare kring detta- hur man som förälder bemöter sonen kring problemet, olika råd och tips som kan minska risken för sängvätning, olika knep att ta till som kanske kan få sonen att vakna själv då han är kissnödig osv.
En tredje aspekt är det olämpliga i att ha vanliga bebisblöjor (?) på en så stor grabb, eller för den delen även vuxenblöjor- för en nioåring så är blöjor för bebisar, att vuxna kan använda dem finns liksom inte i föreställningsvärlden. Det finns också där hjälp att få från sjukvården i form av lakan, draglakan, larm som väcker barnet då det blir blött i sängen osv.
Att man som förälder inte tar alla medel till hjälp för att försöka lösa problemet, det kan jag inte förstå. Det första steget måste vara att vända sig till en barnmottagning och helt enkelt be om hjälp. Jag hoppas att familjen snart får hjälp och att det ordnar sig!

Ska prata med dem nästa gång vi är där. Jag vet att de försökt med allt möjligt: väckarklockor, utan blöjor, osv. De har väckt eller försökt väcka honom själva. Men han vaknar inte. Sover stenhårt även om klockorna dånar, säger de.
Så var vi hemkomna från läkaren. Han tryckte på att vi ska gå mera frekvent på toa. Hon går ca 6 ggr per dag, vi skulle försöka öka det till åtta. Samt att när hon väl är där så skulle man gärna vara med och se till att hon verkligen gör det hon ska. Hon leker gärna och mycket och det gör ofta dessa barn som inte är torra ( hon skvätter ju även lite dagtid, om än inte så mycket)
Blöja skade i alla fall INTE ha när de är så stora som 6 år. Ska få ett stort paket tillskickat mig med papperslakan som vi ska använda istället(plastade på baksidan)
Sen när hon är helt torr dagtid så var nästa steg larm. Alltså en madrass som larmar när man kissar på sig. Om inte detta hjälper så är nästa steg medicin i tablettform som gör att urinen koncentrerar sig och inte driver på så i urinblåsan. Vi får väl se om det kommer så långt.
Han sa för övrigt att barnen inte ska dricka för sent och vardagsvis endast vatten eller mjölk då sockerhaltiga drycker är vattendrivande. Dessa får bli som "helgdryck" i måttliga mängder.
Ja, det var skönt att få lite handfasta råd. Hoppas det kan hjälpa nån annan oxå.

#36 bara det att man får bra råd och trygghet som förälder kan hjälpa.
#36: Låter som att ni fick en del råd att börja med, hoppas att det hjälper er!
#35: Oavsett vad de försökt med tidigare, så är det huvudsaken att de söker hjälp- och inte drar ut på problemet i det oändliga på egen hand, när den lösningen uppenbarligen inte gått så bra. Hoppas att de får hjälp och att allt går bra!