dålig i magen - ej maginfluensa
min son blev hemskickad från dagis i onsdags, han hade då diarre sa de.
han har bajsat en-två ggr dagligen, som han brukar göra. det är inga fasta "korvar", det har han aldrig haft heller. utan mer en grötig historia.
han får fullkornsvälling, väger som han ska och har alltid följt sin egen kurva.
köpte havrevälling idag, kanske det hjälper? har provat majsvälling, men det har inte hjälpt.
vad kan det vara?

Han kanske har en känslig mage? Om barn har en förkylning i kroppen så brukar också viruset sätta sig i magen. Om han inte har någon förkylning så fråga bvc om det bör kollas upp för att se om det är någon slags allergi.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

ja han är ju förkyld. han fick medicin (airomir) i förra veckan pga han blir så trång i luftrören när han är sjuk. då var han dålig i magen efter det.
men vad ska man göra? de på dagis tror att det är maginflunensa, men han är ju sååå pigg och inte ett dugg sjuk.
Hm. Jag tycker att du ska höra med sonens läkare om biverkningar och vad hon/han anser huruvida han kan gå till förskolan eller inte. Att byta blöja på ett barn två gånger är väl ingen match, kan man tycka!

nej det tycker inte jag heller. de har andra barn med maginfluensa, men eftersom min son varken kräker eller har problem med mkt bajs så anser jag att det inte är maginfluensa.
får väl ringa BVC på måndag.
kollade biverkningar på hans medicin, dålig mage verkade inte vara en biverkning trots allt.

Då kan det ju vara både förkylningen och medicinen som gör att han blir dålig i magen och det är ju ingenting som behöver göra att han måste vara hemma från dagis om han inte har feber eller i övrigt är påverkad på något sätt. Då tycker jag att du kan lämna honom på dagis på måndag, har ju själv jobbat med små barn och förkylningar med lös mage är inget ovanligt :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Tänder på G??
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
mjölk allergi kanske? eller känslig mot det.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Jag tror att man ofta överanalyserar bara för att det är barn och inte vuxna det handlar om. Jag blir också kass i magen av pencillin.
För mycket fibrer ger också lös mage.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

#6 ja du, det kan det kanske vara? har ju inte tänkt på det, men nu nä'r du säger det så har hn hållt på med fingrarna i munnen nu några dagar. pratar med fingrarna i munnen så man måste säga åt honom att ta ut dem för man hör inte vad han säger.
#7 usch, säg inte så. vi som äter så mkt mjölkprodukter! ;)
#8 nu var det inte penicillin han fick utan inhalationsspray mot andningssvårigheter. ;)
#9 är det inte tvärtom?
prata med personalen på förskolan, det är inget ovanligt med "konstiga magar" men däremot kan det va så att de haft många barn med magsjuka och föräldrar som inte har dem hemma så för att bli kvitt smittan så skickar de hem alla som de misstänker tillslut,
om du pratar med dem så kommer de nog erinra sig att han har sån konsistens på sitt bajs konstigt nog så minns man sånt som personal..
bajset e oftast sån koncistens som spackel när man dricker välling.

jag tycker med det är konstigt, för han har alltid haft sådan bajs. dock har de fått ny personal där och det kan kanske vara en förklaring.
spackel, det är helt rätt konsistens faktistk!
Min grabb har nästan alltid blivit lös i magen när han har någon infektion i kroppen. Allt ifrån lite lös till vatten i konsistens. Och han behöver inte vara speciellt sjuk för att bli så utan är pigg och leker ändå.
Har tagit upp det med dagmamman och han får vara där även med dålig mage. Men hon spritar toan när han varit där.
Det kan ta upp mot en vecka innan han blir bra i magen.
# 10, när vi blev magsjuka så pratade jag med min BVC som sade att för mycket fibrer ger lös mage och att skruttan behövde äta mer fast föda för att få till bajset som vanligt igen, helst skippa välling helt (jo tjena, lycka till med det).
Mjuka päron ger löst bajs har jag nyligen upptäckt.
Tänder på G kan göra sitt.
Snor är en annan bov, det är ju lättare (tyvärr) att snoret hamnar i magen än att det kommer ut genom näsan.
Susanne 
Susanne 

#13 men det är ju inte bara toan som sprider vidare en infektion väl?
#13 men lagom fiber ska göra en mage ok väl?
välling kan vara svår att skippa - allra helst på kvällen!
#15 nä, men då hans förkylning gått över kan han fortfarande vara lös i magen. Det känns kanske lite bättre att sprita toan då. Han har aldrig smittat något annat barn genom att bli dålig i magen.

Lisette - Kolla upp så han inte är gluten eller laktoskänslig.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

tror itne han har glutem, trots hans moster är glutenintolerant. hade han haft gluten så hade han ju inte vägt de stadiga 13 kilona som han gör?
Han kan ju precis ha blivit intolerant.
Kolla upp det för säkerhets skull, hellre en gång för mycket…
Susanne 
Susanne 

#18 Kolla upp ändå, speciellt om det finns i släkten hos hans moster.
Min laktosintollerans dök upp väldigt hastigt men innan jag hade fattat vad det var så hade jag gått rätt länge med konstant dålig mage men ingen viktminskning för det.
Eller så provar du en period hemma och på dagis med att ta bort mejeriprodukter och ev ersätter det med laktosfritt och ser om det blir bättre. Blir det inte det ta bort även det laktosfria och testa med sojaprodukter för då kanske det är så att han är känslig mot mjölkproteinet och inte bara laktosen.
Jag provade mig fram hemma före jag gick till läkaren och det visade sig väldigt fort att det var laktosen som var boven.

#20 inte att rekommendera att utesluta mjölkprodukter på egen hand hemma. Det ska vara läkarordination på det !!! Och dagis begår ett brott om de utesluter mjökprodukter i barnens kost utan läkarintyg på det!!!!
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Varför är det inte att rekomendera, man gör ju inget farligt ?!
Att prova på egen hand (innan läkarbesök) ta bort tex laktos ur kosten är ju inget som är farligt för liv och lem.
Jag har då inte fått någon utskällning av läkare pga att jag testa själv först.
Att dagis begår ett brott (mot vilken lag?) genom att hjälpa föräldrarna testa under en period har jag svårt att tro…*hmmm*
På de dagis jag har jobbat på så har det inte krävts ett läkarintyg för att hjälpa/ge barnen laktosfritt/mjälkproteinfri kost…men då är vi väl brottslingar hela högen kanske.
Du använder så många utropstecken att det är svårt att avgöra om du är redigt arg eller vad annat du försöker förmedla.

Vilken lag det står om maten kan jag inte just nu men återkommer om det senare, för den finns.
Att utesluta mjölkprodukter kan bl a leda till olika bristsjukdomar och ingen av de läkare jag känner rekommenderar att utesluta det på egen hand. Det framgår också om du läser i olika skrifter man fått när man får barn liksom på olika sajter på nätet. BVC avråder med bestämdhet detta att experimentera på egen hand.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

#19 men han har ju alltid varit så här i magen?
#20 måste man inte ha mer att gå på om man ska gå till BVC?
har faktiskt sett att det finns tester man kan köpa på apoteket just för att kolla laktosintolerans. undrar om det fungar på barn?

#23 Självklart så får man ju kompensera isf med kosttillskott om man måste plocka bort mjölkprodukter…jag gör det.
#24 Nej jag tycker inte det…har han haft dålig mage en tid så tycker jag att det är fog nog att be dom kolla upp ev allergier så det inte blir något mer kroniskt i längden.
Det med apoteket har jag ingen aning om att det finns ens :o)

jodå, har ju sett det eftersom jag själv jobbar på apotek.
får ringa BVC imorogn, har haft utbildning måndag/tisdag.

#26 *skratt* ja det gör du ju…glömde :oD
tror inte fsk kan ge barnen ngn mjölkfri mat utan intyg från läkare men man kan ju be dem minska lite..vatten istället för mjölk till maten..sen tror nog inte jag heller man ska prova så mkt sånt hemma utan hellre prata m läkare/Bvc. Lös i magen brukar dem få vid snorighet o även tänder. Håller tummarna för att det inte är ngn allergi

jag gav loke proviva förra veckan. för första gångne har han bajsat riktiga korvar!
kan proviva påverka magen på det viset?

#29 Proviva ska ju innehålla rätt magkultur som borde återställa bakteriefloran i hans lilla mage, så varför inte :o)

verkar dock som han måste ha den hela tiden isf. jag har inte bytt bajsblöja på honom på länge, upptäckte skillnaden idag först.
finns ju barngröt att köpa som innehåller den bakterie kulturen med, har det till lillan fast vet inte om det finns till så stora men det borde det ju finnas. Semper e det jag har till henne och hennes mage är kanin bra nu jämfört med innan!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

han äter inte sådan barngröt längre, han tycker det är jätteäckligt! =)
Proviva är superbra för magen när man har problem m lös/hård mage:-D
Lillskruttan har sedan magsjukan haft riktigt lös avföring och jag har provat både det ena och det tredje.
Häromdagen när jag handlade så kom jag på att ni tipsat om Proviva men landade vid yoghurt-hyllan först.
Fick syn på en sort från Yoplait som heter Super Fruits som innehåller bifidus samt C och E vitamin. Jag provar tänkte jag och för tre dagar sedan fick hon en sådan. Hon bajsade nästan omedelbart fastare, inga korvar men det ska hon tydligen inte göra än, och nu har hon som sagt bajsat fast i tre dagar.
Vilken lycka över lite bajs 
Susanne 
Susanne 

haha visst är det lustigt att man kan bli glad över sådant? =)
Ja *haha* det är helt otroligt.
Susanne