Skulle ni ge..
Skulle ni ge
- er 8 månaders baby en hel slush?
- er 1 ½ åring en påse chips i vagnen?
- mjukglass till er 6 månaders?
- coca cola i flaskan till er 2åring?
Listan kan bli lång, men ni fattar.
Jag ser föräldrar ge sina småbarn dessa onyttigheter dagligen. men jag ser ett mönster som förbryllar mig 19 av 20 av dessa är föräldrar med utländs ursprung. Hur kommer det sig att "svenska" föräldrar inte ger sina barn sånt i samma utsträckning?
Är det för att de kanske inte vet att det inte är så bra? Eller skiter de i det?
Jag dömmer inte någon med utländskt påbrå. Jag dömmer bara de personerna jag ser.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Nej, det skulle jag nog inte göra…
Visst kan dom få smaka en liten bit av allt ovanstående, men jag fattar hur du tänker…
Däremot vet jag inte hur de som gör detta tänker, OM de tänker 
Jag skulle inte ge nått av de ovanstånde! Här har vi tagit avstånd till allt sånt. vi ska hålla Elliot borta från onödigheter så länge de är möjligt.
Nej, och jag har märkt att barn i allmänhet äter mycket större mängder av godis, dricker mer läsk etc än min egen generation (som jag tror att de flesta här inne tillhör - 80-talisterna). Gällande socker hos invandrare så har säkert godis varit en lyxvara när de själva var små och man ger sina barn det man inte fick själv. Jag har sett barn med hemska tänder vid 6-7 års ålder och detta är såklart något man måste informera om. Kanske är det svårt att säga Nej om man inte är van vid det eller att gå emot familjen som tycker att 1-åringen visst ska få godis som en slags uppskattning. Vi tänker olika kring mat och barnuppfostran och tyvärr är det ibland så att det tar längre tid för vissa att skapa nya mönster gällande barnuppfostran. Bland svenskar så är det ofta så att föräldrarna bara kan bestämma att "så här ska vi göra", men det är inte så lätt i vissa andra kulturer där farmor och mormor, kusiner och mostrar och fastar har ett enormt inflytande och man inte är van vid att gå emot släkten, speciellt inte de som är äldre. Det är ett dilemma och kan bara lösas inom den egna gruppen. Det utomstående kan göra är att föregå med gott exempel t.ex. när man bjuder hem vänner till barnet och att förskolan ger barnet sunda matvanor under förskolevistelsen.
lillan smakar på det mesta, kommer hålla nyttigt men samtidigt inte hysteriskt som vissa gör, får smaka glass och godis men lagom mängd. bara vatten på flaska, inget annat i flaska.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Här hemma får barnen godis, glass, dricka men det sker enbart på helgerna. Sedan försöker vi äta nyttigt de övriga dagarna.
Lille sonen får vatten i nappflaska på nätterna. Ska jag köpa dricka under veckan om vi råkar var ute på stan eller liknande blir det mineralvatten. Sedan dricker vi mjölk tilll lunch/middag. Har ingen saft hemma….eftersom jag märkte att store sonen vill gärna dricka de så fort han var törstig, så då slutade jag köpa hem det.
Sedan vet ochså och har sett föräldrar ge sina barn tex. coca-cola i nappfalska direkt på morgonen…alltså som frukost.
Tror att kanske vissa föräldrar inte har haft sådant när de var små och vill nu ge sina barn allt de bara kan. Sedan kan det ju ibland ges bara för att få barnet att sitta stilla/lyssna…muta barnet alltså. Sedan kan det vara skuldkänslor bakom det hela med. Föräldern kan känna skuld för att hon/han kanske inte har orkat med att ge barnet ex. all uppmärksamhet vid något tillfälle…eller fått lämna bort barnet och barnet varit då lessen just vid de tillfället tex. till dagis.
#4 Jag tycker itne att man behöver kalla det hysteri. Jag anser att så länge man inte ger barnet sötsaker osv så vet den inte om att de finns. Så varför ge? Vill man muta, belöna? Ja men hitta då nånting annat att göra det med!
I mina ögon och öron är de så onödigt att leda in barnen på sött och onyttigt redan när dom är små, dom har inget behov av detta. Inte hysteri, utan vett.
min bästa väns 3 åring får läsk i flaska ibland, men åandra sidan äter den ungen ALDRIG godis haha hon vill bara ha grönsaker :P
Läsk i flaska är inte bra för tänderna och inte heller juice och saft eller annat med socker i. Det sliter mer, blir lättare hål än om barnet dricker ur glas.
Hemma hos oss har vi lördagsgodis och fredagsmys förutom nu då sonen själv har valt att ha godislöfte. Han fyller 7 om en månad. Han sparar till en elgitarr och förstärkare. Han får 25:- i veckan om han inte äter godis. Han får äta om han blir bjuden tex hos farmor eller kalas.
Jag tror inte på ett totalförbud utan ett bra förhållningssätt till allt onyttigt. Tala om för barnet att detta är inget vi äter jämnt utan det är på helgen.
Sen om det är mer invandrare än svenskar vill jag låta vara osagt. Jag hade en svensk kompis som gav sin 8-9 månaders juice i flaska. En annan kompis (svensk) hade alltid godis hemma och man åt när man kände för det. Jag tror det är olika.
Invandrare, unga föräldrar, äldre föräldrar? Jag tror att många gör det någon gång!

#8 nu så pratade jag om bebisar, inte större barn.
Det gjorde jag oxå förutom hur vi hade det hemma hos oss!
jag har sett det fenomen mer hos svenskar än hos invandrare! Jag gjorde inte så när sonen var LITEN men det var jag! Jag gillar inte att döma andra heller och det är nog inte många som gör. Det kan ju vara en engångsföreteelse du har sett men vad vet jag!
Min åsikt är iaf att det är lika många unga föräldrar som invandrare som gör så här! Men jag vill PÅPEKA att det inte är alla och jag dömer INGEN!

#10 du skriver att du se rlika många UNGA föräldrar som INVANDRARE. hur är det med "medelålders"föräldrar då?
#10 Man behöver inte vara rädd för att tala om sina erfarenheter. Säker är detta delvis en socioekonoisk fråga och då är vissa grupper i majoritet.
min 1½ åring äter chips.. Öppnar den kanske inte i vagnen men han bär den själv..

Vad är slush?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#14 is ed smak som går att dricka. väldigt söt och sliskig.

Aha! Såna där i läskiga färger som snurrar runt i konstiga maskiner??

precis!

Urk…De ser så läskiga ut att jag aldrig skulle ta en själv än mindre ge till barnen…
DEt finns säkert äldre föräldrar oxå som gör så men det har JAG aldrig sett men det finns säkert!
Jag tror alla sorters föräldrar gör det men alla vissar det inte öppet. Vissa ger saft i nappflaska hemma där ingen ser medan andra gör det öppet och bryr sig inte. Andra ger chips i vagnen och andra ger hemma där ingen ser.
Andra låter sin 6-månaders smaka mjukglass när de köper glass andra gör inte. Jag kommer inte ihåg hur jag gjorde men jag vet att jag inte gav honom chips så att alla kunde se men smaka hemma (när åldern var rätt) gjorde han. Jag var väldigt osäker på min föräldraroll fast jag var än "äldre" förälder (fick sonen när jag var 28) så jag gjorde inget sådant öppet. Så vi är nog många som kan rannsaka oss själva i den här frågan! Men det är en bra fråga och vi vet alla vad som är rätt och fel!
När vi kom till tandläkaren när sonen var 1 (jag tror det är då man går första gången) så var vi ett gäng föräldrar som fick samma info. Då var där en kvinna som hade ett barn som hade svarta prickar på framtänderna och ungen var 1. Det barnet fick inte mycket riktig mat utan åt välling titt som tätt (sötsaker vet jag inget om) men mamma visste inte. Hon sa att BVC hade sagt att det var så… men men vad jag ville komma till var att detta barn har förföljt mig genom alla år och jag tänker på det ibland att jag vill inte att mitt barn ska se sån ut i munnen.

#19 när jag skrev ge 6 månaders glass, så menade jag en hel stor mjukglass. allså mata babyn med det. ar sett det på mcdonalds en gång när jag var gravid.. och med colasås var det till också. satt och verkligen stirrade oförskämt gjorde jag, så det var inte bara en tugga, det var nästan hela bägaren.
jag tror inte att många föräldrar gör så även när folk inte ser när de tkommer till bebisar. smaka är ju en sak, men att mata. som ajg sa innan.
visst, min 8månaders kan få smaka på min sked när jag äter mjukglass, men då är det bara lite på tungan och inte att äta på såsätt.
jag förstår inte varför man matar sin så små barn med glass. ..
min son när han var runt 8månader åt han pommes med mig på mc donalds.. usch vilken dålig mamma ja är..
Nej, det gör inte jag heller.. det är definitivt inte bra för deras magar och inte med kolasås på! Nej, inte bra!
Men en del fattar inte bättre oavsett var vi kommer ifrån eller ålder. Tror du inte det? Jag har läst så många olika bloggar nu och jag är helt förskräckt hur en del beter sig medan andra som har 3 barn varav en med grav ADHD verkar orka hur mycket som helst!

#21 med tanke på att pommes är salt och barns njurar inte är färdig utvecklade förens de är ca 1 år, så är det inte så bra. Men du ehöver inte vara en dålig mamma för det. men däremot så skulle jag säga att du gjorde ett val som inte var bra där.
#23 Däremot är det min son och ja bestämmer själv vad jag vill och inte vill ge han.. el?
#24 Jag såg inte nånstans i "Telefonkontakt"s inlägg att hon sa att du inte va din sons mamma? För visst är det så att vi själva bestämmer över våra barn. Men jag liksom Telefonkontakt kan tycka att de inte va ett sånt bra val, MEN som du säger så är det din son..

Oj, nu har jag inte läst på ett tag och har visserligen bara skummat igenom inläggen men blir lite brydd när vissa skriver "min och mitt, jag gör vad jag vill" precis som om barnet vore en sak man ägde och hade köpt och inte en egen individ…
Natuligtvis uppfostrar alla sina barn som de vill och på sina sätt, alla har olika åsikter och det finns väl egentligen inget rätt och fel…
Mina barn har fått smaka en slick glass lite då och då sedan de varit runt halvåret, men godis och andra saker med salt och socker har jag avstått helt från fram tills de är över 1 år just pga. den lilla kroppen inte är fullt utvecklad och att det kan vara farligt, framför allt salt då som kan göra stora skador på njurarna..
Visst har vi helgmys och storebror får sin godispåse och saft, medan lillasyster(7 mån) får ett par majskrokar och en flaska vatten, eftersom att hon inte vet om något annat tycker ju hon att det är värsta lyxen och bli helt extas när hon ser sin lilla skål 
#26 kan inte an nat än hålla med! Och så länge våra små blir helt i extas över sina krokar o vatten, Varför blanda in en massa annat!
Min son blir också helnöjd över krokar eller rån och VATTEN, han ÄLSKAR vatten!

#27 Ja visst, vatten är kalas 

#24 du tar verkligen illa vid dig? jag har inte sagt att du inte får göra si och så med din unge, eller någon annan för den delen. man gör "som man vill" men man behöver inte tycka att det är vettigt för det.
min älsta (idag 12år) fick godis o mc donaldsmat första gången vid 5 års ålder, men barnen efter henne har fått tidigare, mellersta sonen vid 4 års ålder (de skiljer 2 år emellan) o senaste sonen (idag är han 5 år) har redan fått smaka vid 3 års ålder .. kan juh inte låta honom vara utan när de äldre syskonen har fått lördagsgodis ..
#31 Det har jag också förtått att de är svårare när man har äldre syskon! Men en eloge till dig som ändå "klarat" det så länge ändå!

er 8 månaders baby en hel slush?
nej, men lite grann ja.
- er 1 ½ åring en påse chips i vagnen?
chips i handen, ja.
- mjukglass till er 6 månaders?
smaka går bra
- coca cola i flaskan till er 2åring?
han får i ett glas.
jag hade höga krav på mig själv. min son skulle absolut inte äta något godis överhuvudtaget när han var liten. men tyvärr så var min man inte av samma åsikt. likadant hans familj "men låååt han prova"… mina nej respekterades inte utan det blev bakom ryggen på mig istället. otroligt dåligt stil.
å va hemskt illa Lisette!
De är lite sånt jag är rädd för också.. fast dom flesta i min närhet har vi talat om hur vi vill ha det och tror att alla har respekterat de hela.. sen få rman ju se när han blir lite större också.. hoppas dom kan hålla fingrarna i styr!
Min fyra år gamla kille får LITE lördagsgodis, mestadels choklad då, och det blir ju ett JÄKLA liv på två-åringen om inte hon oxå får. Så hon får ju också lite godis på lördagarna. BARA CHOKLAD då det är det "bästa" godiset. Men jag pratar 3-5 godisar åt den lilla och
ca 6-10 godisar åt den stora, uppdelat efter lunch och middag.

Mina barn har när de varit små fått smaka, märk väl smaka på det mesta. Dock inte läsk då vi aldrig dricker läsk i detta hushåll. Men de har fått smaka på chips/ ostkrokar från ca 8-10 månaders ålder.
Mjukglass var nog lillan runt året första gången hon smakade min mjukglass eftersom hon föddes i juni var det inte aktuellt första sommaren, stora flcikan var väl runt 6 månader.
Godis, idag äter vi godis till helgen om vi äter godis, flickorna är 6 och 10 år. Sen blir de ju bjudna av andra men det räknar jag inte.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
jag tycker att de ska få smaka, tycker det finns en hysteri kring detta med sötsaker. min dotter är snart åtta månader och har smakat både glass godis saft fick hon inne på akuten av läkaren, tyckte hon inte om. dricker vatten för det är det enda hon gillar. Detta betyder inte att jag tänker vara onyttig med henne men visst ska hon få smaka och längre fram blir det på helger vi har gottebord bara. Tycker det är för mycket hysteri kring sött, lagom e bästa tycker jag.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

håller fullkomligt med dej Zahara!
SUNT FÖRNUFT!