Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 9983 ggr
ElinKee
2009-02-27 09:48
2

Han bara sover!

Jag har en son på nio veckor som bara sover. På dagarna och nätterna. Han är vaken max 2 timmar åt gången. När han ska äta är han oftast bara halvvaken, och somnar om när han ätit klart. Han går upp i vikt som han ska. Ska det verkligen vara så här? Jag blir ju lite orolig. Flera vänner har barn som är födda på ett spann två veckor före, till två veckor efter honom och deras barn är vakna så mycket mer. Det är lite svårt att få tag på BVC trots att man talar in på deras telefonsvarare, jag ringde i måndags utan att dom ringt upp. Borde jag ringa upp igen?

AnnaLundin
2009-02-27 10:55
0

Jag tycker du ska ringa BVC igen.

Vissa barn är sovare medan de är små, andra mycket mer vakna. I ditt fall skulle det förmodligen lugna dig betydligt om du fick barnet undersökt och ett besked om att allt är som det ska. Då kan du ju i stället njuta av barnets sovtid och ägna åt dig själv - den tiden är snart förbi…

Luckystar
2009-02-27 11:53
0

Tror det är normalt, alla barn är ju olika. Har själv en son på 14v och i början var han vaken hela tiden och gick inte att få å somna men nu sover han hela nätter istället och är vaken på dagarna.

Elisabeth-J
2009-02-28 10:30
1

Ett av mina barn var så att han sov jämt. När han var 1 år sov han middag 2 gånger, somnade kl 19 på kvällen och vaknade vid 8-9 på morgonen. Jag kollade med Bvc men det var ingen fara med honom, han bara var ett sånt barn som sov mycket. Men jag tycker ändå att du ska fråga för det är ju olika med alla barn och det är ju bättre att kolla en gång för mycket än för lite.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

mammiz
2009-02-28 11:32
0

Min son sov jämt! Han är förlöst med kejsarsnitt, och de sa att de barnen behöver ta igen sig. Jag fick väcka honom när han skulle äta för han vaknade inte av hunger. Och det höll i sig ett tag. Han sov middag länge på dagis, och när han slutade med det somnade han alltid när vi kom hem en liten stund.

ElinKee
2009-02-28 12:53
0

Hej och tack för alla svar! Jag ska ringa till BVC igen.

Det tar ett tag att lära känna sitt barn och dess rutiner, men nu börjar det bli enklare. T ex går jag bara en långpromenad per dag för att han inte ska sova för gott i vagnen. När han är en liten nakenfis så somnar han inte har jag kommit på så han får ligga i sitt babygym på ett kisskydd. Det är så svårt att väcka en bebis som sover, så jag får försöka att hålla honom i från att somna i stället. Han är kanske en liten livsnjutare som vet att det här är enda perioden i sitt liv som han får sova hur mycket han vill för sen blir det dagis, skola och jobb Skrattande

ElinKee
2009-03-02 15:46
0

Nu har jag pratat med BVC som sa att så länge han hänger med när han är vaken, tittar och verkar närvarande, så är det ingen fara Skrattande

skuggspel
2009-03-03 13:31
0

Min son sov också jämt!

..oj oj vad jag kan sakna den tiden.. den gick verkligen  över! Jag skulle säga, passa på att ha tid för digsjälv nu, sen kan det bli nästan omöjligt med lite otur..

ElinKee
2009-03-05 14:25
0

Hur har ni mammor gjort? Har ni låtit barnet sova eller försökt att väcka det? Han har ju inte vänt på dygnet, utan sover bra på nätterna. Han är ju fortfarande en liten bebis, inte ens 3 månader.

sandra1977
2009-03-05 16:49
0

låt pojken vara..uppenbarligen behöver han sova..sen är det oxå såhär att barn utvecklas i perioder,ibland väldigt mycket på kort tid o då kräver hjärnan  mer sömn. sen är han ju faktiskt bara 3 mån..det är normalt sova majoriteten av dygnet när man är så liten.så släpp din oro o njut av din lille prins.

ElinKee
2009-03-05 18:13
0

Vad skönt att höra det från någon annan! Jag har också trott att en bebis sover så mycket den behöver, men jag är nog en osäker förstagångs-mamma ibland

sandra1977
2009-03-05 19:22
0

klart att man  är osäker första ggn…det är inte alltid så lätt! jag tycker att du verkar vara en jättebra mamma som bryr sig om sitt barn. det är bara att fråga om du undrar nåt..vi är ju en hel del mammor här inne med lite erfarenhet.lycka till.kram.

skuggspel
2009-03-06 00:28
0

Min son sov som mest när han växte som mest. Han växte 3 cm på två veckor, då var han inte vaken många minuter!

exitingsvillemo
2009-03-09 00:54
0

säger som de andra. Låt honom sova =) Barn tar sig den sömn de behöver och förmodlige behöver han sin sömn.

Så länge han äter när han är vaken och går upp i vikt så är det ingen fara.

Min äldsta var en riktig sjusovare han med, sov dygnet runt =) vaknade när han var hungrig och somnade igen vid bröstet.

ta vara på denna period i livet, för guds skullSkrattande det kommer en dag då din högsta önskan är att barnet ska somna, om så bara för 30 minuter…

MickiRosa
2009-03-09 22:40
0

guu va skönt för dig. min dotter vill ha mat varannan timme och mellan det så sover hon ibland, men hon tycker om att vara vaken, så då måste man underhålla henne. det blir lite jobbigt i slutändan även om det är skoj och mysigt oxå så klart. men ibland får man ont i armarna av att bära henne hela tiden.

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

sandra1977
2009-03-10 09:23
0

#14 hur gammal är din dotter?

MickiRosa
2009-03-10 22:10
0

hon är 5 veckor nu

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

sandra1977
2009-03-10 23:20
0

oki..ammar du?? jag tänkte att eftersom du sa att hon sover dåligt så kanske du inte har tillräckligt med "tryck" i mjölken..hon kanske helt enkelt inte blir mätt,o vem kan sova hungrig!?Glad

skuggspel
2009-03-11 01:44
0

#14 Tänk så olika det kan vara, min kompis dotter var precis sådär!

Bärsele, verkligen ett bra tips som spar armar och senare ryggen!

veeronica
2009-03-24 22:14
0

Min son har sina "sovperioder" och jag har kopplat ihop det med hans tillväxt- och utvecklingsperioder. Det blir väl lite för mycket för honom ibland. Men sen har han ju också dagar då han inte vill sova alls och man verkligen får tvinga honom att sova fast han bara illvrålar så fort man lägger ner honom (inte lätt när man är övertrött och inte vill sova ;D). Men som det sagts tidigare, alla barn är ju olika… Min son är snart 4 månader och jag känner att jag börjar få koll iallafall=)

mtina
2009-03-30 22:05
0

låt han sova, han växer säkert! min kille sover som bara den vissa dagar och sen när man kommer till bvc så har han vuxit flera centimeter och väger mycket mer än förra gången. I början växte han 1-2 cm i veckan och gick upp ca 700hg i veckan allt är individuellt, så länge de är pigga och med när de väl är vakna, samt äter bra.

AlbaStiffler
2009-03-31 14:56
0

Min 4 veckors bäbis sover bara korta skift på dagen och jag önskar nästan att han sov längre så jag hann med något annat än att amma och "natta". Som längst kanske han sover en timme, men oftast bara en halvtimme, sen vill han amma. Dessutom vill han knappt sova själv dagtid utan vaknar så fort jag lägger i från mig honom. sen skriker han tills jag tar upp honom igen och då är det enda som tröstar honom att få amma lite, fast han inte är hungrig. Kan bli galen när han "tigger sig till" tutten och sen bara suger några minuter för att sen somna och vara jättenöjd. Har massor med mjölk så det är inte att haninte blir mätt, tvärtom är det bara kärlek han vill ha på dagarna…

Så vill man ha lugn och ro låter man honom sova kvar i famnen efter man ammat honom. Då kan han lugnt sova 2-3 timmar. Men då blir man ju så illa tvungen att sitta där med honom i soffan och glo på tv dessa timmar.¨

Och att försöka distrahera honom med "aktiviteter" när han börjat skrika funkar inte, då är det bara tutte som gäller. Inte ens napp tröstar… *suck*

Nattetid sover han som tur är som en stock, och sover då 3-5 h/gång.

*ta i trä* Just nu ligger han otroligt nog själv så jag skyndar mig att data lite… dock gnyr han oroväckande… Inte många minuter egentid kvar… *gulp*