Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2501 ggr
kitty
2009-03-27 19:32
0

spiral!

igår satte jag äntligen in spiralen samt tog dom där nedrans cellproverna. .

en sån otrolig lättnad att äntligen ha ett bra preventivmedel. Än så länge har jag bara haft lite rosaaktiga flytningar, inget krångligt. .

hoppas detta fungerar för jag vill verkligen itne känna som jag gjorde när jag trodde jag var gravid. .

någon mer som har spiral och hur tycker ni det fungerar?

jag har kopparspiralen

anija
2009-03-27 20:04
0

Jag har också kopparspiral, och jag är jättenöjd och glad för denGlad Jag känner att jag har proppat i mig tillräckligt med hormoner nu, och känner mig så lättad av att slippa det! Det som är negativt med spiralen är att jag fått rikligare och längre blödningar. Men i jämförelse med allt strul jag haft med p-piller och minipiller så gör det mig inte så mycket. Skrattande

AnnaLundin
2009-03-27 20:05
0

Jag har ingen spiral.

Men jag undrar om du inte får bättre respons på denna frågan på Kvinna ifokus Glad

Gullan402
2009-03-27 20:17
0

Har hormonspiral och är supernöjd. Provat kopparspiral tidigare med i och med att jag redan hade rikliga blödningar och mycket mensvärk så kände jag att det inte var något bra alternativ då jag ökade blödningar markant med spiralen. Jag har sen tidigare provat både p-piller och mini-pillar men inte mått bra av dem. Hormonspiralen är helt suverän, enda nackdelen att jag i de 3 första månaderna hade mellanblödningar, sen försvann mensen i över 2 år med endast någon enstaka blödningsperiod om 3-4 dagar, mycket sparsamt. Jag som innan spiralen hade blodbad i 7-8 dagar. Nu har jag nästintill regelbunden mens igen men max 2 dagar och inte värre än jag kan ha trosskydd. Hormonspiralen har gett mig en sån frihet. Trots att jag inte har någon partner längre tänker jag nästa år byta ut den och sätta dit en ny direkt.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Telefonkontakt
2009-03-27 23:20
0

Jag funderar på kopparsprial då jag går upp i vikt av hormoner.. men jag är lite tveksam.. har jag rätt om jag har för mig att den hindrar inte att ägget blir befruktat, utan hindrar bara att det fäster sig i livmodern?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

AnnaLundin
2009-03-27 23:36
0

#4 - kopparspiralen hindrar bara ägget från att fästa i livmodern, i övrigt är alla andra funktioner intakta eftersom det inte är någon som helst hormonpåverkan.

Telefonkontakt
2009-03-27 23:47
0

#5 okej.. Tack!

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

CarolaCarro
2009-03-28 08:48
0

Jag har blivit erbjuden de.. Men hr hört att den gör ont så ja avstår…

anija
2009-03-28 09:15
0

#7 Jag hade också hört det, och var rent ut sagt livrädd! Men så blev jag övertalad av en barnmorska att ändå prova. Och det gick hur smidigt som helst. Det var en som skulle lära sig att sätta in, och hon blev tvungen att göra det 2 gånger. Det gick det med:) Bara man slappnar av ordentligt så gör det inte så ont. Visst det känns lite men inte som jag hade föreställt mig.Glad

CarolaCarro
2009-03-28 09:27
0

#8 asså de är mina närmaste som har haft onthela tiden de har haft den i..

anija
2009-03-28 09:45
0

Nämmen! Då ska de kolla upp och ta ut dem igen. Man ska inte ha ont alls efter första månaden. Om man har det, kan det sitta snett…

Chirak-96
2009-03-28 10:20
0

Jag har hormonspiral. Har provat mini piller, p-piller och p-stav. Har mått dåligt av hormonerna. Så jag trode inte det skulle funka med hormonspiral men iochmed att den sitter så lokalt och utsöndrar så lite hormon så har det funkat alldeles utmärkt. Har inga blödingar alls, ev lite stänk någon gång varannan månad. Spiralen är helt klart det bästa för mig.

kitty
2009-03-28 10:30
0

det gjorde itne det misnta ont att sätta i den. det enda som kändes ltie var när hon mätte livmodern mend et var ingen direkt smärta :)

jag ahr lite lätt mensverksliknande smärtor just nu och idag lite mer blödningar. men än så länge är det sååå värt det. blir också kosntig av hormonerna och är otroligt glömsk så det här känns superbra. ska in i augusti och kolla att den sitter som den ska, sedan behlöver jag itne gå på ett par år :)

jag rekomenderar den verkligen

Zahara
2009-03-29 14:49
0

jag har blött i tre månader nu med min men de säger att man ska ha tålamod så det får jag väl ha :) annars känner jag inte alls av den.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus