En till 11-åring
Hej!
Här kommer en liten systertråd. Har också en styvson på 11 som inte hjälper till hemma. Han bäddar extremt sällan sängen. Däremot brukar han för det mesta vara duktig på att lägga den smutsiga tvätten i korgen. Om han måste städar han sitt rum efter påtryckning. Han kan även om han är på humör plocka ur halva diskmaksinen om man ber honom. Ibland händer det att han även plockar ut hela.
Dessvärre får han inga pengar av oss. Han har iofs speltid som man kan dra av.. Fast den håller han ju inte eftersom han går hem själv och ingen är hemma.
Jag vet att när han är hos sin pappa måste han i princip hålla kliniskt rent på sitt rum och att han har en massa regler där. Vi att han ska trivas här och att detta ska va ett ställe där han kan slappna av och vara sig själv. Jag vet inte vad jag ska begära att han hjälper till med/ gör.
Kan även nämna att hans mamma lagar maten men jag gör i princip allt annat.
Någon som har tips/råd?
// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus
"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken
Det finns ingen motsättning mellan trivsel och att kunna slappna av vs regler och tydliga gränser. Barn behöver regler och gränser för att känna sig trygga. Bara det är gränser och regler som är vettiga och inte överdrivna…