Varning för spjälsängar. Se hit alla nu.
Ja som det står.
För ca 15 minuter sedan började min 14 månader gamla dotter att skrika.
Kom in i hennes rum och fann henne fast med hela låret och benet under sig.
Hon satt så fast att jag fick slita bort henne allt jag kunde.
Detta trots att hon hade spjälskydd.
Vet inte om detta går att anmäla eller så.
hennes vänstra ben blev jätterött och knäskålen blå samt foten rödflammig.
Detta var det värsta jag sett med henne.
Man tror att dem kan sova säkert i sin säng men inte.
Hon skadade sig i en "säker" testad säng ifrån Barnenshus här i Gävle.
Fy säger jag.
Varnar för att ha era barn i spjälsängar.
Kommer nu köpa en annan säng, resesäng eller så.
Mitt barn ska kunna sova tryggt.
Men nu är man bara en mamma som har tårarna i ögonen och mår skit.

Usch inte kul när sånt händer.. hoppas allt gick bra med lilla flickan…
Jag har aldrig tyckt om spjälsängar.. min dotter fick ligga i den första året sedan skaffa vi en växasäng.. så man vet att inte dom inta försöker klätra ur eller fasnar på nått sätt…
Jag tycker du ska åka till barnenshus i gävle och säga va som har hänt så att andra föräldrar kan få veta att sånt kan "hända" med sängen..
Lycka till..
Kramar jessica
Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3
http://pysselgummsan.blogg.se/
Kan tillägga att märket är Brio.
En säng med rundade kanter och fram och bak rundade bågar samt en sida som går att ta ned.
MVH

Det varnas för just BRIO spjälsängar i media nu också. Det är ju väldigt ovanligt med olyckor och spjälsängar, med tanke på hur många barn som under alla år har sovit i spjälsäng så är olyckorna väldigt minimala.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Vart såg du om varningarna?
Skall snart åka och berätta om vad som hänt.
Lillan fick klämmärken på benen.
rött avlångt märke.
kan du skicka länk?

Usch vad hemskt 
Jag gillar inte spjälsängar alls, dels för att de klättrar så de ramlar ur och för att de kan fastna..
Sonen fick sin växa säng när han var 10 månader och dottern kommer byta till en sån vid ungefär samma ålder…
#5 Sover sonen i erat rum? En växa säng är väl en vanlig säng? Jag skulle vilja köpa en till min dotter, hon är 1,5år men jag är rädd att hon kommer hitta på hyss på natten, ramlar å slår sig om hon springer omkring i mörket. Hur gör ni?

#4 Läste det igår på nätet, Expressen och Aftonbladet, en del sängar ska återkallas för att det har hänt olyckor, men det var inte som i ditt fall, det var att sängen föll ihop. Men gå till butiken där du har köpt den så vet dom om det är samma sort det handlar om.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
jag förstår inte riktigt VAD ditt barn hade lyckats göra, har du lust att beskriva det lite bättre?
Själv har jag haft tre barn som sovit utmärkt i en begagnad spjälsäng från början av 90-talet. Har inte haft några som helst problem med det, så den nu kommande fyran kommer också få bo i den sängen.
Är oturen framme så kan olyckor hända även om man har gjort allt man kan för att förhindra dem. Att kategoriskt varna för spjälsängar känns inte särskilt konstruktivt, även om jag förstår att du är upprörd just nu.
Hon fastnade med benet mellan spjälorna.
Denna hon fick klämmärken och fick ont i benet.
Pratade med butiken och dem skall gå vidare med detta eftersom att det inte skall kunna hända så som detta hände.
Olyckor ja, men att klämmas fast att hon blir röd och blå är ju inte vanligt.
Hennes ben far så fastkilat att jag fick med alla krafter dra upp henne för att få loss henne.
Vår veta nu på morgonen vad man skall göra.
Jag vet många som gjort sig illa i spjälsängar men inte på detta sät.
Bla jag själv fastnade med huvudet på 90, talet så jag fick sågas loss.
Men enligt nya reglerna och kraven skall inte denna typ av klämskador kunna hända ju i en säng.
Barnen skall själv kunna få bort benet.
Men hade du sett detta förstod du själv hur allvarligt detta är.
Detta kommer även att skickas in till försäkringsbolaget om ngt skulle hända.. dvs hon får men.
Alltid bra att berätta.
Men som sagt.
Hör av mig sen när jag vet mera om detta.
Men alla jag talat med säger samma sak.
Detta får inte hända.
och då är ju dottern liten och kan inte ens sova tryggt.
Men men.
Hon sover nu i sin resesäng.
Jag tycker att man skall varna eftersom tydlgen så händer det olyckor.
Ingen vill dra loss sin bebis ur en säng eller hur.

#6 Ja en växa säng är som en vanlig säng..
Och finns det ingen tillhörande stödbräda finns det att köpa på Ikea och säkert på andra ställen med..
Nej han har inte sovit i vårat rum sedan han var 4 månader, nu är han 5 år 
Och när han bytte till den större sängen ändrade vi inga rutiner läggning som vanligt och han somnade på en gång och sov hela natten…
Och om han någon gång inte somnade direkt var vi ju vakna då och kunde säga till att man inte fick kliva upp…
Men vi har som sagt aldrig haft några problem, han har aldrig ramlat ur och aldrig klivit upp för att göra hyss, dom sover ju som sagt på natten…
Vi skall nu får en helt ny säng med bättre mått än den vi har nu.
Hittar vi ingen bra ska vi få ut på annat,
Talade med ansvarige på Brio.
Ni får höra ikväll vad det blev.

jag kan inte heller förstå hur hon klämt sig? alla barn sover och får ut en arm eller ett ben ut genom spjälorna vare sig man har spälskydd eller inte för det drar dom ju lätt undan då det bara är tyg. så om ni senare har en stor vanlig säng och barnet ramlar ur den ska ni då anmäla tillverkaren av sängen?
#10 Vad skönt att ni aldrig haft nåt problem med det. Våran dotter vaknar fortfarande om nätterna, därför blir jag lite orolig att hon smiter iväg någonstans ;-) Eller snarare att hon ska ta sig till oss och snubblar på vägen.
Till #12.
Hon hade alltså på ngt sätt fått in benet mellan spjälorna och benet och låret inkörd, benet bakom henne och så, att hon hade foten mot rumpan.
Enligt den ansvarige skall inte detta kunna hända, mer än att man får ut en arm/ben genom men skall kunna få bort lika fort.
Men hon satt så illa fast att hon blev blå.
Vilket var ett allvarlig fel.
Han höll med om att han ville ha måtten mindre.
.
Har du egna barn?
om inte så kan du nog inte förstå detta.
Dottern har ju tidigare haft ett be utanför men att sitta fast som lim och hela benet blått och rött, det får inte hända.
Ingen håller med om det inte ens Brio eller andra tillverkare.
Så gnäll inte.
Detta inlägg du skrev va omoget.
Tror du att detta är någon jäkla lek eller vad?
Klart barn gör sig illa, men att bli skadad är en annan sak eller hur.
Hon kommer ramla ur sängen men får då lära sig, alt lägger en madrass under eller hur?
eller fattar du inte det?
Alltså för att prata klarspråk.
En spjälsäng, du vet med spjälor runt om skall vara utformad att ett barn inte kan kläma/skada sig fast man har en arm/ben utanför.
Men dottern skadade sig iaf, varav tillverkarna sa att detta är fel och skall inte kunna hända.
Dvs brist i sängen.
Hänger du med?
Om inte.
Lägg dig inte i det du inte fattar.
#14 - snälla rara, TAGGA NER lite nu!
FerretCrow har barn, jag har flera stycken, vi kan ÄNDÅ inte förstå hur du menar att barnet har fastnat. Har det inträffat något som absolut inte borde kunna inträffa så är det ju liksom det där undantaget som bekräftar regeln…
Det är jättetråkigt att det har inträffat, men ditt barn lever och ser inte ut att ha fått stora skador som ger livslångt svårt handikapp. Du kommer bli ersatt av tillverkaren till sängen dessutom.
Jag förstår liksom inte varför du blir så upprörd.

#14 jo nu är det så att jag har barn själv så påstå inte att jag inte vet vad jag pratar om men det är ju svårt för oss att veta hur hon klämnt sig i den beskrivningen du ger för det är ju fler som frågar hur inte bara jag. och det är jätte tråkigt att ditt barn skadat sig men det gör barn och man kan inte alltid skylla på tillverkaren av sakerna och smutskasta dom om du förstår vad jag menar. Man behöver inte blir snor tokig som du och kalla någon omogen bara för att någon skriver och frågar hur. som sagt kan jag inte fatta hur hon klämnt sig och dörfär undrar jag.
#15 tack ja du och jag funderar nog på samma. förstår lixom inte vad som finns mellan spjälorna som kan klämma barnet så dom får blåmärken. min son kan sitta i sängen och he ut ett ben och sedan vrida sig och gnälla för han inte får lös benet men inte blir han då alldeles blå av detta.
Benet har åkt ut genom en spjäle sen in igen?? Hur får hon annars foten mot rumpan?? Så som min son vände och vred sig i sängen en hand eller fot utanför men inte fastnat.. Förstår inte din historia heller..
Ok, jag fattar nog. Benet kom ut mellan spjälorna och böjde sig och kom in igen, det veks och förmodligen gjorde hon illa sig när hon sprattlade för att komma loss. Men en resesäng? Den borde väl kunna tippa om hon sätter sig eller häver sig upp och lutar sig mot kanten?

En sak som inte är bra i såna situationer är att få panik. Man kan inte rycka o slita i barnet för att få loss det, det är så skadorna kommer. Man får hålla sig lugn och bända isär spjälorna eller bryta av dem, lirka loss benet men inte slita i barnet för att få loss det. Samma om ett barn slickar på ex en lyktstolpe o fastnar, slit för gudsskull inte bort det utan "flåsa" så värmen gör att tungan lossnar. Annars lär inte barnet kunna känna smaker mer…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Jag försökte på alla sätt att vrida och trycka bort spjälorna men det gick inte alls.
Lyfte då upp henne och försökte få benet ner men gick inte det heller.
Sedan tog jag i och lyfte upp henne mer och då kom hon loss.
Men fick då nästan ta i allt vad jag kunde eftersom det inte fgick annars.
Hon satt bra allt fast.
Ingen kan klandra mig för vi alla reagerar olika eller hur.
Men detta var det sättet som man kom på då.
Gick inte ens att få in ngt finger mellan henne och spjälorna, så kunde inte använda ex babyolja eller annat glidbart.
Så här satt hon.
Tänk dig att du står på knä, sedan sätter du dig ner och du får ju du dina fötter bakom dig eller hur.
På det sätter satt hon fast med benet.
Hon hade antagligen ställt sig upp och då klidit in med benet mellan 2 spjälor och benet gled ner och hon fastnade så.
Dvs att du lägger ner ryggen bakåt när dina ben är bakom ryggen.
Förstår ni nu då?
Resesängen sitter fast mellan 2 saker så den kan inte välta och sen är den mot väggen så ingen fara..
När jag kollade sedan på hennes ben hade knäskålen blivit lite blå och benet rött eftersom blodet hade ju svårt att passera som det skulle. självklart.
Som sagt gjorde jag allt för att få bort henne.
Sista utvägen var att lyfta upp henne och på det viset få bort benet eftersom det då kunde rätas ut.
Av trycket som blev när benet satt fast blev det märken, klämmärken.
Inte av att jag tog upp henne om du syftade på det.
Jag var lugn som man kunde vara men när man sitter fast så blir ju benet svullet.
Men hur hon gjorde detta vet jag inte utan vet bara att hon satt så fast att jag fick "dra" upp henne dvs dra upp henne mot luften,räta upp benet och sen lossnade det.
Hon satt fast vid låret vilket är ganska knubbigt.
Hom satt fast typ 4 minuter men det är lång tid när man sitter fast.
Jag gjorde inget fel utan gjorde allt jag kunde.
Så ingen kan påstå att jag gjort fel eller så eftersom ni inte var med.
Lillan mår bra, fick lite blåmärken, men annars helt ok vad vi vet.
Hoppas ingen får vara med om detta.
Benet blev alltså som en levande sugplopp, den effekten.
Kan inte beskriva mer om hur detta såg ut.
Som sagt så sa tillverkarna att detta inte sådant skall inte få hända, men det gjorde det.
Nu låser jag tråden.
Inge flera komentarer nu.
Jag gjorde vad alla mammor skulle gjort, få loss sitt barn som hade ont när hon satt fast, och hon mår bra nu.

är det egentligen bra för ett barn att alltid sova i en resesäng? den är ju inte alls lika fast som en vanlig säng.
#21 hon sover bara där tills i morgon sen sin vanliga säng.
Men är inte roligt att ens barn sitter fast.
Men nu är det gjort och ville varna eftersom detta hänt och man får vara medveten om detta.
Jag gjorde allt vad jag kunde innan jag fick dra upp henne mot taket då kom benet loss, annars inte.
Var ju svullet av trycket.
Men allt är bra nu.

nej det är klart det inte är roligt när bebben sitter fast och man själv får lite småpanik när man inte får loss barnet.
#23 ja självklart, man är ju inte mer än människa och när ens barn skriker och har ont och man inte får loss henne så gör man ju allt för att försöka och min sista utväg var att dra henne mot taket för att räta ut benet och då gick det bra.
Men som sagt, ingen större skada skedd.
Så denna tråd skall nu låsas eller tas bort omedelbart.
Ville bara varna och skrev ju lite detta när man var ledsen.
Men är man mamma så är man.

Men nu förstår jag lite mer hur hon satt fast då su beskriver bättre och detta skulle ju kunna hända i vilken spjälsäng som hellst så jag tycker iaf att det är fel att klaga på tillverkaren. men du säger att du tycker det är för brett mellan varje spjäla, hur brett är det? och om du nu tycker det varför har ni då valt att köpa denna säng?
Hej.
Det är ca 5 cm och 7 mm brett standard mått.
Vi visste ju inte om detta att hon kunde göra så, men nu vet vi.
Vi klagar inte bara på en utan alla.
Dem sa att om ngt skulle hända i sängen så skall det anmälas, han jag talade med sa att de försöker att ändra måtten och att det inte bara är jag som "klagat" utan flera som tycker det är för brett och klämrisken är stor.
Men skall nu fixa ett skynke på sidan och då kan hon inte kläma sig mer.
Men det är ju lätt att vara efterklok.
Men man lär sig.
Barn kan dem.
Men som tur är så mår hon bra.
Viktigast det ju eller hur.

men ett skynke kommer väl inte att hjälpa mot att hon inte fastnar igen?
Jo. Detta kommer.
Detta går runt hela sängen på insidan och gör att hon inte kan fastna.
Skall visa sen när det är klart.
Kommer bli bra.
Slipper då vara orolig.
Men nu är allt gjort och allt är bra.
Så vi behöver inte spåna i detta mer.
Ingen större skada skedd.

jag är ledsen om jag är dum. men hade du inte spjälskydd i sängen nu när detta hände? det du tänker sätta dit nu kommer ju att fungera på samma sätt som ett spjälskydd.

#26 jo det är ju självklart viktigast men som sagt så är det standard mått så är det ju men det är som sagt något som kan hända. men hur kan hon då ha fastnat? alltså va inte ni i närheten? för om ni var i närheten ska hon ju inte ha hunnat kila fast sig mer utan avv försöka ta sig loss om du förstår hur jag tänker. och tyvärr tror jag inte ett skynke hjälper och en resesäng är absolute inte bra för dom att sova i hela nätterna då bottnarna är mjukare så dom ligger dom fel i denna vare sig du har madrass eller inte.
Hon hade vanligt spjälskydd.
Detta kommer att gå runt hela sängen inne i sängen.
Så hon inte kommer åt spjälorna men kan ändå se ut genom tyget.
Om sängen är säger vi 90 hög kommer skyddet att vara 80 hög runt om.
man kan även sätta över hela som ett kuddfodral att säga.
Visar bild sen när allt är klart.

aha så den kommer att gå runt själva bottnen på sängen?

#31 jo men det är ju smart är det nå liknande myggnäts tyg då eller? men hade ni fått en ny säng nu idag eller?
#32#33
Ja den kommer att gå runt hela botten och kanterna.
Tog ingen ny säng eftersom dem är ju som våran, utan skulle få ngt annat i stället men det kommer vi överens om sen.
Ska kolla på bra tyg i morgon.
Skall vara slitstarkt och så och vänlig mot barn mm,
Men kommer bli bra.

jamen då kan det ju funka. trodde du skulle sätta som vanliga spjälskydden sitter.
lycka till! =) glömt inte visa foto!
Ett av mina barn lyckades också fastna med knäskålen mellan spjälorna när h*n var liten. Det var otäckt, jag fick ropa på Mannen som fick komma och med råstyrka tvinga isär spjälorna så benet kom loss. Hur mycket man än tänker på säkerheten så kan ju sådant hända om olyckan är framme. Hoppas benet är bra nu och att ni slipper liknande händelser i framtiden!