Barn iFokus

Barn

Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 4285 ggr
Salama
2009-03-04 19:54
0

Bugaboo Cameleon

Jag hade tänkt köpa en Bugaboo Cameleon och undrar hur stor liggdelen är hur länge kunde ni använda den?

Sen undrar jag vad det är för skillnad på cameleon & gecko?

Och ni som har en cameleon eller har haft, vad tycker ni om den?

Lenore
2009-03-04 23:11
0

Jag har en Bugaboo Cameleon och jag, sambon och dottern älskar den!
Liggdelen använde vi "bara" i 4,5 månader men inte för att den blev för liten (den har för övrigt samma mått som dem flesta andra vagnar, tex Emmaljunga) utan för att dottern ville sitta upp. Skulle nog tro att hon får plats i liggdelen fortfarande om vi/hon nu hade velat ha den istället och hon är 6 månader nu.

Har tyvärr ingen aning om skillnaden på Cameleon och Gecko, kanske info finns på Bugaboos hemsida?

Postitivit med Buggan:
- Den är fruktansvärt LÄTT, väger endast 9 kg! Jämför det med Emmaljungas Edge Duo Combi som väger 16,5 kg! Jag som är väldigt liten och kanske inte alltför muskulös kan utan problem bära upp hela vagnen på en gång (utan barnet i dock, men det kan min lite starkare sambo, upp till andra våningen där vi bor utan hiss).
- Den är väldigt smidig med sina svängbara framhjul och styre som lätt går att flippa över och ändra riktning på vagnen.
- Den är väldigt "smal" utan att påverka måtten på liggdelen vilket gör att man lätt kan ta sig fram i trånga gångar i affärer och på bussar/tåg.
- Den har ett "bärhantag" så att man kan bära ligg/sittdelen med barnet i precis som med en mjuklift. Jättepraktiskt!
- Väldigt snygg men om man skulle tröttna på färgen så är det bara att köpa nya tyger till den.
- All klädsel är avtagbar och tvättbar.
- Den har "teleskopstyre" som går att dra ut en bra bit. Bra om man är lång!

Negativt med Buggan:
- När man har liggdelen på är det varukorgen aningen svåråtkomlig, dock underlättar det att man kan "tippa" liggdelen framåt och bakåt för att lättare komma till men det är ändå en sak man kan störa sig lite på.
- Som med alla lätta vagnar kan den med sittdelen på kännas lite ostabil om man jämför med Emmaljungas stora stridsvagnar.
- Man måste ta av ligg/sittdelen innan man fäller ihop vagnen. Lätt gjort och inget jag stör mig på men vissa kan tycka att det är jobbigt.
- Man får väl ta med priset också, dyr är den men jag tycker att den är värd varenda krona.

En sak som kan vara till nackdel för vissa är att den är ganska låg i förhållande till andra vagnar. Är man lång och har dålig rygg kan det vara jobbigt att böja sig ner för att lyta upp babyn men för korta är det såklart en fördel. Jag är kort (148 cm) så för mig är det bra. Jag ser knappt över Emmaljungas vagnar med sufletten uppe, haha. Min sambo är relativt lång (185) men han har aldrig sagt något om att det är jobbigt att lyfta upp dottern ur vagnen.

Summan av kardemumman är att det är en jättebra vagn, nackdelarna med den är små och för det mesta obetydliga. Får en femma av en femma av mig!

Salama
2009-03-05 10:20
0

Ok låter kanonbra eftersom jag också är kort.

Har bestämta att jag ska köpa mig en sån men det får bli en begagnad för har inte råd med en helt ny. Ska hålla utkik på blocket.

Lenore
2009-03-05 11:46
0

Vad roligt! Hoppas att du hittar en fin vagn! :)

Salama
2009-03-05 12:17
0

Lenore tänkte på en sak, du skrev att den ibland kunde kännas ostabil men har det någonsin hänt att den vält om kull eller något?

Lenore
2009-03-05 17:31
0

#4 Nej absolut inte! Den är inte ostabil men den är inte fullt så stabil som en stor vagn men det finns ingen risk för att den välter.