Barn iFokus

Barn

Etikett09-familjehem
Läst 2920 ggr
Morfen
0

Jourhem, kontakfamilj etc..

Vi behöver renovera vårt hus ganska rejält för att utöka vår boarea (det kommer ta ett par år) men sedan skulle jag vilja välkomna fler barn (våra egna skulle då vara fem & sex½) till vårt hus. Jag har börjat googla lite för att få veta lite mer om hur det här med familjhem fungerar osv. Att hitta info om hur familjehem fungerar det är inte så svårt men hur fungerar det att vara jourhem och kontaktfamilj. Jag tror att ett bra alternativ att börja med skulle vara som kontaktfamilj eller avlastning eller vad det kallas för ett eller flera barn en till två helger i månaden. Är det stort behov av sådana familjer i Göteborg (med kranskommuner) och vad innebär det att vara jourhem och kontakfamilj?

Är det en dålig idé att engagera sig i sånt här så länge man själv har småbarn?
Är det något man särskilt ska tänka på innan man funderar vidare på detta?

jaghetersophia
0

Vänd dig till socialtjänsten i din kommun så kan de berätta mer för dig om hur det går till i din kommun. De brukar ha infoträffar där intresserade familjer får info om vad som förväntas av dem i uppdraget och sedan genomgår de en utrening. I Jourfamilj i örebro stannar barnet/ungdomen max 4 månader. Finns både kontrakterade familjer och de som inte är det. De kontrakterade familjehemmen jourfamilerna har alltså detta som yrke.

Morfen
0

Nu har jag rotat runt lite på kommunens hemsida och det var superbra information där! Har bara kollat grannkommunens info tidigare och den var mkt bristfällig. Nu ska detta få mogna lite och så ska vi förstås ordna med lite mer plats. :)

AnnaLundin
0

#2 - ett tips bara, kontakta kommunen i god tid innan ni känner er redo, för utredningarna kan ta ganska lång tid…

Jag var inne på att bli familjehem för några år sedan, men vår kommuns surkärring som jag tog kontakt med lyckades effektivt få mig på andra tankar genom att hela samtalet igenom låta synnerligen skeptisk till att vi skulle kunna vara familjehem.

elize-l
0

Gå gärna in på Frivilligarbetare och diskutera frågor som dessa =)

Morfen
0

Tack Elize!

Snuttenuttan
0

Viktigt är att man har ork och engagemang..har varit kontaktfamilj/stöd och det har varit lite upp och ner beroende på fallen man åtagit sig,men det är otroligt kul att lyckas och att ha hjälpt till i samhället Glad

mattiz73
0

Jag och min sambo har oxå funderat på att bli jourhem men vi har lagt det på is ett tag då vi iåfall måste flytta. Vår 6-årige son vill inte det än så vi väntar!

Telefonkontakt
0

jag vet att mina föräldrar anser att man inte bör ta fosterbarn när man har egna barn hemma. avlastning är okej, men inte barn på heltid:

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se