Hur söva 2,5 åring
Hur gör ni för att få era 2,5 åringar att sova, somnar dom framför tv:n eller i sina sängar?
i sin säng somnade alla mina 3 barn som 2,5 -åringar…första låg jag hos o nr:2 o 3 ville somna själva..

Mina barn har somnat i sina sängar eller i min säng. Med den minsta fick jag ligga bredvid honom tills han somnade.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
mina 3 barn har alltid somnat efter jag läst nattsaga, själva i sina egna sängar, men då har de hänt att de kommer upp på natten o kryper ner bredvid mamma ..
Vid 2½ års ålder har nog alla mina somnat i sina sängar. När sonen (yngst av dem) lärde sig att somna i egen säng fick vi dock sitta inne i sovrummet hos barnen (de delar rum) tills han somnat, för annars bara klev han upp ur sängen. Jag minns faktiskt inte när vi slutade med det. (sonen blir 4 i april)
Min två-åriga dotter lägger jag bara ner i sin säng, säger godnatt och går därifrån. Hon kan komma upp ett par gånger ibland, men somnar oftast ganska fort och sover sedan hela natten.
Grabben, som nu är fyra, fick eget sovrum när han var 4mån, och "riktig säng vid dryga 1½ år. Honom satt jag bredvid och sjöng till han somnade, eller ibland låg jag där tillsammans med han.
Han har periodvis kommit över till vår säng på natten, men sedan ett år tillbaka, följer jag med honom tillbaka till sitt rum så han får sova vidare i sin säng.

Min dotter sov också bra i sin säng som stod inne i mitt sovrum, fram till hon var ca 2 år, då plötsligt så vägrade hon somna nån annanstans än framför tv:n. Det är bara när hn är riktigt trött som det går att få henne att sova i sängen på en gång, sen kan hon iofs gå ut mitt i natten och lägga sig på soffan. Utan att väcka mig
Mina barn "sövdes" framför TV:n när de var bebisar, och jag var deras matfabrik. (Dvs ammade framför TV:n nätterna igenom i perioder…
) Men sedan, neeej, TV är TV och sova=sängen.

Nu är mina barn äldre men förut har det varit olika i perioder.
Fredagar / lördagar har de ofta somnat i soffan och jag lyft över dem till sina sängar.
Lillan som nu fyller 6 har p g a olika omständigheter sovit mycket i dubbelsängen brevid mig senaste åren. Då har hon somnat själv efter nattningsprocedur och hon har vetat att jag kommer och lägger mig senare.
Jag tar inte så hårt på var barnen sover bara att de sover… 
Huvudsaken är att de är känner trygghet. Stora flickan som nu är 9 kommer också ibland till dubbelsängen och då får hon gärna sova där hon också. (Det sker iofs sällan, kanske 1 gång varannan månad.) Det händer också att hon somnar i soffan, då får hon sova där eftersom jag inte klarar att bära upp henne för trappan. Sen har hon väldigt svårt för att somna om ifall hon väcks.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Absolut i sin egen säng. Båda våra har somnat i sina egna sängar sedan de var ca 10 månader. Personligen tycker jag att man biter sig själv i svansen om man inte lär dem att somna i egen säng. Vi har sannerligen haft våra duster med barn som inte har velat sova, men sedan de var ca 1½ år har båda kunnat somna själva, även om vi ibland ligger och myser med dem en stund (då det händer att de somnar).
Det tog någon vecka med att sitta på stol utanför deras rum och bära tillbaka varje gång de kom upp, det gäller bara att vara envisast! Idag är de 3½ och 6½ och somnar snällt i sina egna sängar varje kväll. Innan har vi en liten gemensam lässtund (antingen tillsammans, eller en lässtund per barn) och sedan en kort stund med mys när vi ligger och pratar. Det är sällan eller aldrig något gnäll om att de inte vill gå och lägga sig, tvärtom ser de ofta fram emot att få läsa någon spännande bok!