2åringen skall bli torr! Nu tränar vi järnet
Nu är jag trött på det här med blöjor.
Han är två år och två månader, och jag tror att det främst hänger på oss - vi har varit bekväma och använt blöjor, men han är ju smart och lär sig snabbt och borde fatta hur toaletten funkar snabbt.
Nu har vi kört på kalsonger hemma. På dagis och på natten får han ha blöjor, men här hemma åker blöjorna av direkt. Här är han också i samma rum som oss i stort sett jämt, han vill vara där vi är. Då har vi haft pottan i samma rum, och frågat ständigt om han behöver gå? Och massor med beröm! Inne på toaletten har vi även en toalettsits gjord för barn, som man kan lägga ovanpå den vanliga toalettsitsen, den lägger han på själv och klättrar upp. 'inte hjälpa mig' säger han surt när jag ska hjälpa honom upp ;)
Två dagar har vi kört.. Och det ger verkligen resultat, han känner sig så duktig och stor när jag berömmer honom, och vill gå och tömma pottan och tvätta händerna själv. Han blir torrare hela tiden, igår bytte jag underkläder på honom en gång i halvtimmen, idag var han torr i flera timmar!
Nån annan som vill satsa på att träna sina småbarn?
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Så körde vi med när Pontus var liten, efter ett par dagar lärde man sig ganska snabbt hur ofta det var kissdags, har för mig att det gick 45 min mellan gångerna så då frågade man bara om det var pott dags så sprang han dit eftersom att han glömde bort det själv från början sedan gick det ju bättre och bättre….
Kommer även ihåg att vi hade en potta med oss i bilen jämt om det skulle bli panik då, fick faktiskt användning för den ett par ggr =)
Efter att han hade blivit dag torr tog det bara någon månad innan han blev natt torr också…
Det är en mognadsfråga när ett barn har möjlighet att bli torr. Att få barn torra tidigt framstår ibland som något som kan jämföras med en statussymbol. Man måste se till hela barnet hur det utvecklas där frågan om att vara torr bara är en del. Mognaden går ryckvis inom olika områden hela uppväxtestiden. Det torde vara alla tonårsföräldrar bekant att en 13-årig pojke kan ha storlek 44 på skorna men bara vara 160 cm lång men hur pojkens kropp inom något år blivit proportionerlig.
Ni som har barn som är sena med att klara sig utan blöjor tänk efter över vad barnet har lärt sig. Jag vet en pojke som kunde skriva innan han var torr på nätterna men han var mycket tidig med att prata, skriva och läsa.
Att börja träna ett barn att vara utan blöjor för tidigt kan slå tillbaka men man kan ju försöka lite då och då och se hur det går. Jag har någonstans läst att barn som är torra tidigt om nätterna helt enkelt har fått för lite att dricka under dagen/kvällen. Låt era barn vara barn medan de är små.

#2. Klokt inlägg
.

Ja, jätte bra skrivet…
Vi hade faktiskt inte haft en tankt på att potträna honom så tidigt, men då han bytte avdelning till "stor killarna" som inte hade blöja började han själv ta av sig den, och då var det ju bara att köra på 
De som däremot vill ha sina barn torra från dag 1 tycker jag bara är groteskt…

Mycket klokt inlägg Kurran
Man ska inte stressa på dom små om dom inte är mogna för det,en del tycker att det är för dyrt med blöjor och därav vill påskynda at barnet blir torrt.
Nu säger jag inte att alla gör det,utan jag har erfarenhet utav det då en bekant gjorde så.

#0 vi kommer också att köra på tidig potträning. Har planerat mellan 2 till 2 och ett halvt år.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Blöjor överhuvudtaget ser inte jag som en naturlig företeelse egentligen, i synnerhet inte engångsblöjorna som används idag där barnet knappt känner att de kissar - och fråntas en möjlighet att lära känna sin kropp, och kontrollera den. Sedan tror inte jag det här handlar om mognadsgrad, det är inte något som man växer in i på samma sätt som man växer socialt, att ha kontroll över sin blåsa likställer jag med baskänslor såsom att kunna känna att man är hungrig. Det är något som sker naturligt, närmast av sig själv, bara föräldern visar vägen och uppmuntrar till självkännedom.
kan barnet gå på pottan eller toaletten så ska de uppmuntras till att göra det. Man KAN inte tvinga ett barn att bli torra, går det inte så går det inte. Men däremot ser jag ingenting positivt med användandet av blöjor, det är ju främst till för förälderns bekvämlighet. Jag tycker det verkar ohälsosamt att ha blöjor dagtid efter tre års ålder.. inte bara för underlivets skull, utan även för att man förnekar barnet lärdomen om sin egen kropp. Nattetid kan jag förstå att det är svårare.
Jag har jobbat en del på dagis och där var jag med om att barn så gamla som fem år kunde kissa på sig dagtid, de glömde helt enkelt bort att de behövde gå. Men det är inte hela världen, det är bara att byta kläder. Och barnen lärde sig den vägen, mer om sig själva.
Nu efter fyra dagar är min son så gott som torr, han har förstått den nya rutinen som gäller, och vi följer den nu! Det skulle säkert gått mycket tidigare.. ifall det inte vore för att vi ju varit lata och gärna använt blöjor.

#7 håller med dig och har liknande erfarenheter. Vad kul att höra att det går så bra med din son :)
#7 - Jag tycker du är onödigt kategorisk faktiskt.
Jag har en son på drygt 3½ år, som mycket väl vet när han är kissnödig och han kan kissa på toaletten (även bajsa, vid enstaka tillfällen) när han har lust med det. Vi har provat många gånger att försöka ta bort blöjan på honom, men problemet är att han fullkomligt struntar i om han kissar i byxorna och får gå våt en stund. På samma sätt kan han strunta i att han har bajsat i blöjan, så har man inte koll på honom så kan han gå en bra stund med full blöja utan att bry sig.
Vi har inte blöja på honom för bekvämlighetens skull - jag önskar inget hellre än att få även honom blöjfri - utan helt enkelt för att det inte är praktiskt hållbart med ett barn som inte riktigt har koll på att man inte ska kissa i byxorna. Att sätta honom på toa med jämna mellanrum är inte heller något alternativ, för den envisa lilla gullungen vägrar kissa om han inte är akut nödig just då.
Detta är ett barn som helt enkelt inte är moget för att sluta med blöjor. Vi har just nu lagt det hela på is - även om vi uppmuntrar toalettbesök - det får vara tills det blir sommar, när det inte är lika stor katastrof och nedkylning när han gör i byxorna.
Hans äldsta syster var dagtorr ungefär vid 4 års ålder, fast det tog ytterligare ett par månader innan jag fick henne att våga ta av sig byxblöjan, som hon använde som trosor på dagtid. Mellansystern däremot var torr vid 2½, det tog ett par veckor av sommarsemestern, sen hade hon koll på läget.
Det är möjligt att dagens blöjor är "för bra" så att det gör att barnen blir torra senare idag. Men ärligt talat - vad är problemet med det? Jag har hittills inte träffat några skolbarn med blöjor på…
Tillägger:
Vi har både potta och toalettring i båda våra badrum, tjejerna använde både och men sonen vägrar pottan och använder enbart toalettringen.

håller med dig fullkomligt AnnaLundin! bra skrivet.

#9 ett problem är kostnadsfrågan.
Jag tycker att det är helt okej att fortsätta med blöja om barnet inte är moget att sluta, men jag tycker att man gärna kan försöka vid lite över 2 års ålder och se om det funkar. men funkar det inte så funkar det inte och då är det inge mer med det.
Jag har träffat på en hel del barn där man aldrig provat att potträna barnet förens de är 3 och ett halvt år.. hur vet man då om barnet är moget eller inte för att sluta? man måste väl ha provat för att veta?
#11 Man vet att barnet är moget när det själv går in på toalette och gör ett försök i pottan eller toan.
Det räcker att visa var pottan/toan är, sen kan dom sköta det i princip själv.
Min kille har varit dagtorr i drygt ett år (sedan han var 3½) men använder fortfarande blöja på natten. Vissa nätter går han faktiskt upp och kissar andra nätter vaknar han inte alls.
Att träna ett barn kan leda till total katastrof. Innan sonen blev riktigt blöjfri försökte vi att inte ha blöja. Att gå på toa och kissa var inga problem, däremot att bajsa. Han vägrade bajsa på toa, tyckte att det var jätte obehagligt. När vi då nekade honom blöjan så höll han sig istället, resultatet blev att han fick jätte hård mage vilket gjorde det ännu värre att bajsa= Ond Cirkel.
Så vi gjorde en deal, när han blev bajsnödig kom han och sa till och vi satt på honom en blöja. Han var helt enkelt inte mogen för att bajsa på toan.
Nu går han utan problem på toa på dagarna, men fortfarande, än idag blir han akut bajsnödig när nattablöjan kommer på. Men han håller sig inte hela dagen.
Ser ingen anledning till att "försöka" med något som bevisligen kommer av sig själv så småningom.
Som ngn skrev här uppe… Jag har då aldrig sett några skolbarn med blöja på sig…
Jag har uppenbarligen haft det löjligt enkelt med mina tjejer.
Den stora tjejen slutade med dagblöja när hon var 2. Hon gjorde det själv och när blöjan varit torr hela dagen i en vecka provade jag utan och det fungerade hur bra som helst. Hon hade "up&go" så hon gick på pottan och hade blöjan som backup. Lika var det på nätterna, när blöjan var torr varje morgon i en vecka lade jag plastad frotte under lakanet och det hände inte 5 olyckor totalt. Mellantjejen gjorde nog lika för hon var också torr väldigt tidigt.
Jag satte nog fram pottan ungefär när de kunde gå själva och talade om vad man gjorde där. Sedan stod den där och skräpade mest för syns skull. Ibland kunde någon av dem hänga med morsan på muggen och sitta på pottan som sällskap *haha*
Ingen av dem hade något krav på sig, de löste det själva.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Ja men som jag skrev - går det inte så går det inte, på samma sätt som med hunger och mat - äter de inte så äter de inte. Alla barn är nog dåliga med maten någon gång i sin uppväxt.
Det jag menade är att det är inte fel att introducera potta och toalettbesök så tidigt som möjligt. Man kan inte tvinga barn att göra sådana saker, men man kan visa dem vägen, man BÖR visa dem vägen så tidigt som möjligt. Vi köpte potta när han var omkring året. Han började inte använda den förrän nu, men han var bekväm med den och förstod vad den var till för.
Jag tycker inte att det är tidigt med två år, jag tycker att det är den åldern som barn bör börja pröva gå på toaletten.
Kanske bryr de sig inte så mycket om de kissar ner sig, men det är ju bara att byta kläder. Tids nog kommer de att bry sig. Jag förstår att det inte är något man vill att de ska göra utomhus på vintern förstås, jag kommer själv att låta min son ha blöja utomhus nu när det är kallt, men när vi är hemma tex, så är det en annan femma.
Man kan som sagt inte tvinga barn att gå på toaletten, men man kan tillsammans uppmuntra till självkännedom om kroppens Reflexer. Jag har nu under dessa fem dagar lärt mig se när han behöver kissa och går då och sätter honom på toan, har man lite tålamod går det jättebra. Han börjar också förstå, att hålla sig, och att ge efter..
#14 - i ditt inledande inlägg skrev du att "han är ju smart och lär sig snabbt och borde fatta hur toaletten funkar snabbt"
Jag är ledsen, men det har inte med smarthet att göra. Min äldsta dotter är nästan löjligt kvicktänkt och har alltid fattat snabbt hur saker och ting hänger ihop. Första gången hon kissade på en potta var hon 1½ eller nåt - ändå tog det ända till hon var över 4 år innan hon kunde vara utan blöja.
En av mina bekanta satte sin son på toan när hon såg att han var kissnödig redan när han var bäbis och de fortsatte med det hela tiden - han var inte heller torr förrän efter 3 års ålder.
Det faktum att man börjar sätta dem på toa/potta tidigt behöver inte alls hänga ihop med att de blir torra tidigt - men visst, det kan hänga ihop.
Visst, det är bara att byta kläder när de kissar ner sig. Och tvätta soffdynor… Och försöka suga upp spillet från heltäckningmattan… Och tvätta leksaker…
Det är lätt att vara kategorisk och dömande mot andra, när det fungerar bra för en själv. För det är just så du kan uppfattas av alla som inte lyckas lika bra som du gör.
Ditt barn kanske är redo och då kan jag bara gratulera, men det är långt ifrån så enkelt som du skriver för många andra.

#15 Nu tolkar du in lite väl mycket i mitt inlägg.
Att jag skrev att han är smart och fattar snabbt, betyder ju inte att jag tycker att barn som dröjer längre är korkade? Det är olika för alla.
Jag tycker verkligen inte att jag är dömande. Vi torkar också upp pölar och tvättar sofföverdrag.. Rom byggdes ju inte på en dag.
Vad korkad jag var då, som skrev att jag skulle pott-träna min tvååring, hur kunde jag vara så knäpp, jag borde förstås haft hänsyn till alla som inte tränar sina två-åringar? Jag förstår ärligt talat inte vart du vill komma, vad är det som är så fel med mitt inlägg? Går det inte så går det inte, känner du dig personligen träffad av att jag tränar mitt barn att gå på pottan?
Ärligt talat är hela den här diskussionen helt absurd. Snacka om att märka ord. Jag är alltså dömande pga att jag skrev att min son 'var smart och borde fatta hur man går på toaletten' - Men snarare tycker jag att DU är den dömande i denna diskussionen. Det är DU som tolkar in, att jag anser alla andra barn vara korkade.
Jäkligt löjligt att blåsa upp värsta diskussionen ang pottor.
Ursäkta mig, men jag tycker att du skuldbelägger föräldrar till barn som är torra sent genom dina kategoriska uttalanden om att blöjor är för föräldrarnas bekvämlighet, att man förnekar barnet lärdomen om sin egen kropp om man har blöjor länge osv.
Det är jättebra att det fungerar för Er, men var vänlig försök undvika att kasta över dina värderingar på andra vars barn inte fungerar så som ditt barn gör.
Det är mycket billigare att köpa trosor/kalsonger och toalettpapper än att köpa blöjor och det är mycket bekvämare som förälder att ha ett barn som går på toa/potta och dessutom lär sig torka sig själv än att behöva springa efter barnet och hålla koll på det för att byta blöja vid behov.
Och jag är övertygad om att alla barn lär sig känna igen sin kropps signaler när de är redo för det. blöja eller inte. Min son (som får agera exempel här) vet mycket väl när han är kissnödig när han är naken i trädgården på sommaren, men han bryr sig inte om att han blir våt o han råkar ha kläder på sig. har jag då förnekat honom att lära sig känna igen kroppens funktioner?

Jösses, man har väl ett liv också! Jag vill vara ute med mina barn, inte hela tiden tvingas vara i närheten av en toalett för att de skall bli blöjfria tidigt. Det kommer när det kommer.
# 17, jag har frågat det förut och frågar dig igen.
Är det inte tröttsamt att vara så negativ jämt?
När det är någon förälder som lyckas bra med något och vill dela med sig av sin glädje över detta är du genast där för att trycka ner dem och tala om hur fel de gör.
Varför är alla andra än DU så dåliga föräldrar? för det är det intrycket du ger när när jag läser dina svar i många av inläggen.
Susanne
Susanne 

….jag får inte det intrycket…

#19 jag som trodde ett tag att jag var den enda som fick det intrycket…
#19 - jag känner mig inte särskilt negativ, däremot är jag en ifrågasättande människa. Och när någon skriver inlägg som skuldbelägger dem som misslyckas, då kan jag inte vara tyst.
# 22, men du har inga problem att skuldbelägga själv ser vi igen och igen och igen.
Susanne
Susanne 
..åh hej och hå, här får man ducka… Det är väl ingen tävling i "vem som tycker vad om vem och vem som har mest påhejare" här som jag har missat? 

Nu tänkte jag vara en skitjobbig människa som ger råd som ingen frågat efter.
Ingen nämnd och ingen glömd, alltså rent objektivt: något som alltid är bra att tänka på när man skriver ett inlägg är att poängtera- om man misstänker att det kan missförstås, eller om det är ett känsligt ämne som gärna retar upp folk- att man skriver utifrån egna erfarenheter och åsikter. På så vis har man gjort det man kan, och lämnat fritt för alla andras åsikter men ändå gjort sin egen ståndpunkt klar.
#23 - du är välkommen att ta den diskussionen via PM om det är viktigt för dig, det är inget övriga medlemmar här behöver stå ut med att läsa.

*räcker upp handen* och vill säga en liten sak..Jag tycker inte att man får glömma bort att fundera på hur barnet känner att ideligen kissa/bajsa ner sig.
Jag tror att barn blir torra när dom är mogna för det och när dom själv visar intresset för det. 2 eller 3 1/2 år? Helt olika från barn till barn.
Oftast så ser de barnen på förskolan, hur de gör med potta o toalett.
Jag tycker att det låter illa att säga att man tränar sitt barn… Hallå, det är väl ingen hund vi pratar om
.
För övrigt så håller jag fullständigt med AnnaLundin och det hon säger.
Och jag ser inget av hennes inlägg som skuldbeläggande…
Däremot har jag kanskemissuppfattat en del inlägg och komentarer från Telefonkontakt och spindelfot, då jag har förstått det som att: Bara man, som förälder, ta ansvar och tränar sina barn så kan ALLA bli torra vid 2-års ålder… Vilket är helt fel.
Barn lär sig genatt studera, föräldrarna eller andra barn osv. Så ett tidigt barn kan mycket väl bli torrt vid 2-års ålder utan träning.

#27 jag skrev någon stans i tråden att alla blir säkert inte torra genom tidig "träning" alla är ju inte mogna för det, men väldigt många. Jag tycker att man gärna ska prova att sluta med blöja runt 2 och ett halvt. Men går det inte så går det ju inte.
#28 men varför ska man prova? Ett barn som är redo för att bli torr blir torr även om den har blöja på…
Man behöver inte "träna" på ngt vis, torr blir dom iallafall

#29 men varför vänta flera år och tusenlappar extra om det går utan problem? Jag ser inget bra argument till att inte prova.

ursäkta mig här nu… men är barnet6 inte moget så är det inte. spela roll om barnet blir torrt eller inte vid 2 års ålder eller om dom är 8 år då dom är helt torr. som i tidigare inlägg är barn sen i en sak finns det andra saker dom kan vara tidig i. och vadå det kostar om barnen ska ha blöjja längre? barn kostar…det trodde jag dom som skaffade barn visste om.

#31 ja självklart att barn kostar. Men det är ju alltid bra både för ekonomin och miljön om man kan få barnet blöjfritt tidigare än om barnet får bestämma det helt själv.
Sen så ser man olika på om man ska låta det vara helt upp till barnet att bestämma när blöjan ska av eller inte. Då menar jag att ta steget att prova utan.
#32 det är ju det som är grejjen. Jag tror inte att man kan få ett barn blöjfritt. Ett barn blir blöjfritt av sig själv, när det är moget för det.
Min kille som inte var torr förrän vid 3½… Skulle jag ha slutat med blöjor vid 2 så skulle jag iaf fått tvätta 5-10 kissiga byxor varje dag i drygt ett år. Slå ut det på vad tvättmedel kostar och vad det gör för miljön så tar det nog ut varandra.
Klart att spindelfot har rätt.Visst är det lämpligt att potträna barnen.Visst skall man visa barnen vad som så småningom förväntas av dem.
Varför hugga på spindelfot?????Skall man hela tiden behöva tänka över, hur man formulerar ett inlägg så att ingen tolkar in en massa egna tillkortakommanden.
Spindelfot skuldbelägger ingen.Däremot så är det lätt att se att någon vill skuldbelägga Spindelfot….för något hon inte har gjort.

#33 tydligen så har du inte läst vad jag har skrivit. Jag har sagt att man kan PROVA och om det INTE funkar så fortsätt med BLÖJA ett tag till och PROVA IGEN SENARE.
Jag tycker oxå att man kan prova, ge barnet lite utmaningar till att bli en självständig individ! Märker man att aha.. detta funkar.. go for it! Märker man å andra sidan att detta är inte kul med nerkissade soffor, mattor och kalsonger, sätt på blöjan igen och prova senare! 1 månad eller 1 år!
Jag tog bort blöjan för min grabb när han var 2 år och 3 månader. Han var redo! Hade kissat på toan och pottan sen 1 års ålder och jag ville inte börja på vintern så vi satte igång i september och det gick bra. Men hade det inte gjort det hade jag prövat igen på våren då jag (bara jag, min åsikt) inte ville hålla på på vintern. Dels kallt och otäckt med kallt i brallan dels ingen tvättmaskin i lägenheten utan en bit bort!
OBS Detta är min åsikt! Gör hur ni vill, jag skuldbelägger ingen utan skriver min åsikt!!!
#35 Citerar och svarar på några av dina inlägg.
Jag har träffat på en hel del barn där man aldrig provat att potträna barnet förens de är 3 och ett halvt år.. hur vet man då om barnet är moget eller inte för att sluta? man måste väl ha provat för att veta?
Nej man måste inte prova för att veta om barnet är redo, det märker man ganska tydligt när barnet tar av sig blöjan själv och sätter sig på toan/pottan
ja självklart att barn kostar. Men det är ju alltid bra både för ekonomin och miljön om man kan få barnet blöjfritt tidigare än om barnet får bestämma det helt själv.
Du kan inte få barnet blöjfritt tidigare än vad barnet själv vill
men varför vänta flera år och tusenlappar extra om det går utan problem? Jag ser inget bra argument till att inte prova.
Och vissa av oss ser inga bra argument i att vänta in barnet och låta det känna efter själv vad det klarar av eller inte.
Jag undrar hur de gör i länder där det inte finns blöjor eller där det är så fattigt att de inte har råd att köpa blöjor…
Susanne 
Susanne 
MIn åsikt är #37 att alla barn inte tar av sig blöjan själv när de är redo. EN del barn behöver en liten knuff i rätt riktning! Jag grundar min åsikt på 15 års arbetslivserfarenhet inom barnomsorgen. Oftast är det inte barnet som behöver knuffen utan föräldrarna att våga testa!
Men åter igen MIN ÅSIKT! Och alla barn är inte lika!
#38 då använder dom inte blöjor
oftast i dessa länder springer ju barnen omkring nakna hela dagar och det blir ju lite skillnad.
Kunde jag ha mina barn bara året om skulle inte jag heller använt blöjor på dagarna från dag1.
ser att jag skrev lite fel i inlägg #37 skyller på den sena timmen
sista citatsvaret ska vara:
Vissa av oss ser inga bra argument till att "träna" ett barn som bevisligen kommer att bli torr så småningom. Vi väljer istället att vänta in barnet och låta det känna efter själv vad det klarar av eller inte.
2 meningar som blev ihop-mixade till en ;o)
#39 Det må så vara, men fakta kvarstår: Finns inget som säger att man SKA/MÅSTE potträna sina barn före en viss ålder, finns heller inget som säger att det skulle gå fortare för barnet att bli torr genom träning.
Tackar för mig i denna diskussion, då det mest är samma, samma hela tiden =) Vi får alla bara acceptera att vi gör olika och att ingen är mindre dålig förälder för det =)
Jag skrev inte heller att barnet MÅSTE/SKA pottränas! Jag skrev att man kunde ge det ett försök!
Jag tycker det är rätt mycket pajkastning här! Alla har rätt till sin åsikt! Ni tolkar in för mycket i vad man skriver!
äh vilket liv det var här.. jag tror inte att det är fel ngt av sätten, men jag kommer att låta min 7 månaders prova pottan när han kan sitta själv ordentligt.. jag vill iaf lära honom att det inte är farligt att sitta på den och så kan han ju sitta där när jag är på toa eftersom han jämt ska vara med ;) mamma pott tränade oss alla 4 barn väääldigt noga och envist och vi var väldigt tidigt torra,men jag tycker nog att hon hade lite väl bråttom,jag kommer att ta det lugnt med Eric och lyssna på hans signaler.. är övertygad om att jag inte skadar honom genom att lära honom att pottan är bra och rolig att sitta på ;)
sen får alla göra som de vill..
skulle skriva att mamma började med oss vid 4-6 mån ålder och det tycker jag e lite tidigt att verkligen börja träna, men att som spindelfot träna lite vid 2 års ålder är ju jättebra tycker jag..
Vi har en grabb på 2 år som vi tänkte pott-träna närmare sommaren. Lättare för honom att springa runt i bara kalsonger och t-shirt när det är varmt väder. 
Vi har köpt en häftig knallgrön potta till honom med som han testat att sitta på (man mest gömt leksaker i). 

Pratade med min mamma på telefonen idag och blev lite häpen över hur hon berättade att vi tränats när vi var små. Hon sa att vi (jag och mina 2 systrar) aldrig "tillåtits" bajsa i blöjorna. Hon hade som rutin från DAG 1, då vi var nyfödda alltså, att alltid efter amningen lägga oss på skötbordet, öppna blöjan så den bara låg under, lyfta upp benen på oss, och som på signal så bajsade vi därefter direkt i blöjan. Sen var det bara att torka och sätta på ny fräsch blöja som alltså bara blev pinkad i och sällan bajsad i.
När vi sen pottränades hade vi lixom "bajsa på kommando" intränat och det gick därmed mycket lättare och snabbare menade hon.
Däremot hade hon problem med min yngsta syster som gick hos dagmamma rätt tidigt och hos vilken min syster tilläts gå med bajsblöja alltför länge innan den byttes. Detta ledde till att min syster var mycket svårare att få blöjfri pch pottränad.
Hur som helst tyckte jag detta lät väldigt praktiskt att lära sitt barn bajsa på kommando redan från början. Dvs OM man nu har tur och får ett barn som vill bajsa sådär förutsägbart, alltså tex efter man ammat.
Jag är dagen till ära i v40+1dag så jag har iaf chansen att VÄLDIGT snart få testa och se om min mammas smidiga metod funkar. Spännande… hehehehe. Återkommer kanske med resultatet i denna tråd om nån vecka/månad.
Det GÅR att lära bäbisar att både kissa och bajsa på kommando och vara blöjfria vid några månaders ålder. Men det kräver väldigt mycket av föräldrarna och deras närvaro och uppsikt över barnet.

Kan tänka mig det att det kräver lite extra jobb. Men det borde ju vara värt det när man väl fått in flytet. :-) Värt det både för bäbbes och ens egen skull…

jag tycker att det låter hysteriskt!!!
"går det inte så går det inte".. det du gör med det lilla barnet genom och bara prova om han/hon är redo är ju att OM dem itne klarar det så har dem ju gjort misslyckanden som kan ge dem svårt att fixa det senare…oavsett om du slutar så har dem faktiskt misslyckats!
potträning låter för mig helt sanslöst…man tränar inte ett barn att kissa/bajsa utan det kommer naturligt när dem är mogna…hur ska dem annars veta att lite på sina egna signaler i kroppen som indikerar på att dem behöver gå på toa.
Vad vi gjort m barnen här hemma o även på jobbet är att man ger dem valet o möjligheten att gå på toa/potta…börjar dem bli runt 2-2 1/2 år så FRÅGAR man om dem vill sitta där en stund o en dag så vill dem …odå har dem själva valt det.
#48: Om inte hysteriskt, så åtminstone för min del alldeles för integritetskränkande… Bajsa på kommando? Skulle vi som vuxna vilja göra det, eller skulle det måhända kännas både kränkande och respektlöst? Jo, absolut- och för mig är det ingen skillnad mellan stora eller små människor, alla behöver visas respekt och få en egen integritet. Barn behöver lära känna sina egna signaler, inte mammas/pappas signaler om att "nu är det bajsdags!"
Jag klandrar inte den mamma i #45, inte alls, för jag var ju inte där och "förr" var förr och idag är idag. Kan bara säga att jag för egen del inte skulle kunna överväga den typen av kontroll över en annans kropp.

Härregu, lite överraskad över era ord. "Integritetskränkande", "hysteriskt" och "misslyckande"… *ler lite* Slappna av alla mammor! ;-) Vad denna metod går ut på är ju just att lyssna på sitt barn och lära sig dess rutiner. Många bäbisar har ju rutiner att bajsa tex just efter de ammats, alltså låter man de göra det utanför blöjan istället för att låta dem bajsa i blöjan. Det är ju precis som vilken annan rutin man har och alltså inget man tvingar dem att göra eller något som anses som ett misslyckande om det inte händer. Skillanden är bara att man ger dem chansen att bajsa utanför och inte i blöjan.
Det finns ju många vuxna som åxå har rutiner på när de bajsar/går på toa. Och pga att de har denna "rutin" så blir de nödiga en viss tid på dagen/efter de ätit/när de är på jobbet/varje morgon osv osv.
Vad är det egentligen för naturligt i att en bäbis ska kissa och bajsa i en blöja och ha detta i blöjan tills dess föräldrar behagar ta bort det? Många barn tvingas ju gå i sina äckliga bajsblöjor rätt länge och det om något är väl integritetskränkande. Kanske är vi mammor så inprogrammerade på att det är naturligt att bajsa i blöjor att man inte kan se en annan lösning? Notera nu inte att jag inte säger att det är fel att använda blöjor. Blöjor är ju praktiskt på alla sätt för både mamma och barn och barnet far säkerligen inte illa av dem. Men det tål ändå att tänka på vad vi moderna männsikor kallar naturligt och tar för givet, eller hur? ;-)
Har ni pratat med förskolan om att ni tränar hemma? Där jag ibland jobbar är det ibland nästan en gruppaktivitet att gå på pottan, det finns tre stycken. Att sitta bredvid bästa kompisen är ofta väldigt motiverande (och spännande).
Tycker inte det är naturligt att vi som föräldrar ska bestämma när dem behöver kissa/bajsa. Naturligt för mig är när barnen själva bestämmer sig för att prova potta/toa…
MIN åsikt:-)
spindelfot!
Hur har det gått?
Bra, dåligt, både och, var killen redo eller vill han ha blöja ett tag till?
Susanne 
Susanne 

Ärligt talat så tycker jag att de är mycket konstigt att 3åringar fortfarande har blöjor på sig på dagtid, o ännu äldre barn är ännu konstigare. Visst så finns det sängvätare som har problem nattetid, känner sådana oxå som inte var rena förrän i tonåren.
En unge kan börja toalett-tränas när den kan gå själv, så runt 1-1½ års ålder är bra att börja tränas på dagtid.
Jag och mina bröder var utan blöja på natten oxå när vi var 2 år. Jag har varit barnskötare till barn i 2årsåldern som varit "rumsrena". Att enstaka olyckor händer ibland förstår jag, ibland hinner inte barnet med eller så missar jag signalerna på att de är dags för toa så de blir försent. Men jag lärde mig snabbt deras bajs o kissrutiner, precis som vuxna så har barn tider när de är mer benägna att gå på toan.
Qui dormit, non peccat

Jag jobbar på förskola och jag tycker man märker när ett barn är redo att bli torr. När dem är villiga att prova själva och när dem tycker att det är obehagligt att ha kissiga blöjor på sig då tycker jag att det är dags.
Tycker bara att det är dumt att "tvinga" dem att bli torra för tidigt för det resulterar ofta i att dem aldrig blir riktigt torra utan springer och kissar på sig långt upp i åldrarna och det är ju inte heller så kul….
Att hela tiden gå och fråga "Är du kissnödig?" "Behöver du gå på toaletten?" blir bara jobbigt för dem. Då är det bättre att vänta lite tills dem är redo, då brukar det bara ta någon dag innan dem är helt torra. Det är i alla fall min åsikt :)

hur går det för er med tränandet?= det var ju över en månad sedan nu denna tråd gjordes=)
#51: Det var dina egna ord första hand som kanske var i starkaste laget i, då du använde ord som "bajsa på kommando", och att ni inte "tilläts" bajsa i blöjan? Du borde nog ha räknat med lite reaktioner, istället för att bli förvånad när de dök upp…