Barn iFokus

Barn

Etikett03-barn-1-3-år
Läst 6258 ggr
PimTheGreat
2009-02-12 17:57
0

Pott-träning

när börjar man pott-träna sitt barn?

PimTheGreat
2009-02-12 20:11
0

någon måste väl veta?!

Kimpa
2009-02-12 20:54
0

Det tror jag är väldigt olika från barn till barn. Kommer inte ihåg när jag började träna grabben, men det måste ha varit när han var dryga 2 år. Vet att jag väntade med att träna på allvar förän det blivit sommar och han nästan alltid sprang runt i t-shirt bara.

Min flicka som nu är två år har gått och satt sig på pottan i flera månader. Varje gång som man själv går på toa, så sätter hon sig på pottan. MEN hon har inte förstått vad man gör där än…

Har ingen panik, utan det kommer när det kommer. Tänker lägga ner lite mer tid och träna till sommaren om hon inte kommit igång än då.
De kommer gå på pottan när de är redo för det.

marielle1
2009-02-12 20:57
0

Det finns väl ingen exakt tid för när man ska börja med det. Man får nog anpassa det efter barnet. Vissa är ju tidigare än andra. Jag har provat lite med Ella som är 1,5 år men hon ville inte alls sitta där. Får vänta ett tag och prova igen. Jag tycker inte det är nån brådska direkt.

CarolaCarro
2009-02-12 21:01
0

Jag tänker börja potträna när ja känner att sonen förstår vad det innebär…

Kimpa
2009-02-12 21:04
0

#3 nu blev jag påminnd av dig!
Grabben ville absolut INTE sitta på pottan han heller. Kommer ihåg att vi började läsa lite sagor medan han satt på pottan, och hux flux kom det lite kiss där, och snacka om att han blev mallig!
Och vi som öste beröm över honom.

Gullan402
2009-02-13 11:15
0

Aldrig. Jag har aldrig pottränat mina barn. Vi körde utan blöja ute på sommaren vid 2 års åldern ungefär. Sen har jag mot regelboken använt blöja och toa omväxlande. Barnen har från första början fått vara med när jag gått på toa. Sen har vi behållit nattblöjan ett tag.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

AusaBausa
2009-02-13 21:43
0

Aldrig potttränat mina barn heller…när dem varit mogna o velat själv sitta på toa så har vi gjort det o så småningom har vi kunnat släppa blöjan på dagen o sen senare har vi märkt att blöjan är torr på morronen så har vi tagit bort den också..lättast sommartid!

Man har kanske börjat fråga om dem vill sitta på toa ungefär vid  1,5-2-års ålder. Lätt dem hänger på äldre när dem går på förskola.

Believer
2009-02-14 15:42
0

Sonen är 1 1/2 och vi har inte börjat träna än. Känns inte som han förstår innebörden av det ännu. Men som fler ovan skrivit så tänkte vi ta tag i det till sommaren, då det nog är lättare när de springer mindre klädda och så.

Det kommer när det kommer helt enkelt =)

lisette
2009-02-15 10:06
0

loke sitter på pottan/toan i bland, men det kommer inget. det är bara en vanesak just nu. tror det blir lättare till sommaren. han säger "kommer kiss" när han ska kissa. men det är ju precis när han kissar som han säger det, finns ingen chans att man ska hinna med att ta bort byxor och blöja där.

sen är jag lite inne på det som en dagisfröken sa till mig. hon tror pojkar är lite senare för att snoppen aldrig får plats i en potta. den är alltid utanför och man får pilla in den innanför kanten.

FerretCrow
2009-02-15 20:32
0

en kompis till mig hennes 10månaders kille kryper till toan när han vill göra ifrån sig på morgonen då dom kliver upp. Ganska duktigt av en 10månaders pojke att själv säga till när morgon bajset kommer=) men enbart på morgonen för sedan glömmer han bort det i allt lek men det är ju en mycket bra början. så det är verkligen från barn till barn det där.

DG
2009-02-16 23:30
0

Våran dotter har fått sitta i pottan sen hon lärde sig sitta själv utan stöd (runt 6 månader) för att bekanta sig med detta. Hon får sitta 1-2 ggr om dagen. Ibland kommer det nått och ibland inte. Men hon gillar det iaf så det tycker jag är bra börja :)

AnnaLundin
2009-02-17 00:00
0

#11 (m.fl)

Att de börjar sitta tidigt på pottan och det ibland "händer" något där också behöver inte alls ha något samband med att de blir torra tidigt. Det kan ha samband men behöver inte alls ha det.

Min äldsta dotter fick sin första potta när hon var drygt året gammal och satt där ibland. Nästan direkt kissade hon några gånger i pottan. Fast det dröjde ändå till efter fyraårsdagen innan jag kunde plocka bort blöjan på henne.

En bekant jobbade lite hårdare med "pott-träning" från ungefär samma ålder, men även hennes pojke var trots detta sen att klara sig utan blöja.

Sen finns ju, som sagt, andra extremvarianten också - de som lyckas lära sina bäbisar att kissa och bajsa på kommando, så att bäbisarna är blöjfria redan efter ett par månader….

FerretCrow
2009-02-17 12:56
0

#12 jag tycker det låter elakt att säga att barnen kissar och bajsar på kommando=/ låter lite som att det är föräldrarna som bestämmer när barnet är nödigt=(

AnnaLundin
2009-02-17 12:58
0

#13 - fast det är ju i princip det man gör, man lär barnet att kissa när man som förälder låter på ett visst sätt. Man sätter barnet på potta/toa och "låter".

Believer
2009-02-17 17:34
0

#13. Det är ju så det går till? Hemskt men sant.

FerretCrow
2009-02-17 18:33
1

jo men jag ser hellre att min son börjar gå på pottan då han känner sig redo och själv kan gå dit då han är nödig och inte jag ska sitta där och låta och tvinga han till att pinka några droppar.

AnnaLundin
2009-02-17 20:26
0

#16 - detta med att lära barnen att kissa på kommando görs redan tidigt i spädbarnsåldern, lååååångt innan de själva kan sitta på pottan.

Nej, jag håller inte heller på med det heller, men det är så det fungerar. Mina barn har ju varit sena med att bli torra, och då menar jag sena

FerretCrow
2009-02-17 22:34
1

#17 ja sena eller inte, min åsikt är iaf att dom går på pottan och kissar och bajsar då dom själv känner sig redo. precis som att man kan inte skynda på att dom ska kunna krypa och gå med mera.

Believer
2009-02-18 07:20
0

#16. Menade som Anna säger, de som börjat tiiiiidigt.
Går väl att jämföra lite med såna konstiga människor som lär sina hästar kissa och skita i hinkar, så dom slipper mocka.
Likadant med detta md spädbarn, verkar ju vara till 100% för föräldrarnas bekvämlighet, så dom slipper byta blöja.

FerretCrow
2009-02-18 12:17
0

#19 jo kan ju vara så för vissa föräldrar men inte ala det får man komma ihåg =)

linn-nanna
2009-02-18 22:16
1

Jag kopierar det jag skrev i en annan tråd (lite lat, orkar inte skriva samma sak igenTungan ute):

Jag jobbar på förskola och jag tycker man märker när ett barn är redo att bli torr. När dem är villiga att prova själva och när dem tycker att det är obehagligt att ha kissiga blöjor på sig då tycker jag att det är dags.

Tycker bara att det är dumt att "tvinga" dem att bli torra för tidigt för det resulterar ofta i att dem aldrig blir riktigt torra utan springer och kissar på sig långt upp i åldrarna och det är ju inte heller så kul….

Att hela tiden gå och fråga "Är du kissnödig?" "Behöver du gå på toaletten?" blir bara jobbigt för dem. Då är det bättre att vänta lite tills dem är redo, då brukar det bara ta någon dag innan dem är helt torra. Det är i alla fall min åsikt :)