Barn iFokus

Barn

Etikett03-barn-1-3-år
Läst 4926 ggr
Therese87
2009-01-24 10:58
0

Sjuk 1åring..

Min lilla dotter på 1 år och 1 månad är sjuk, visserligen är alla barn det någongång ibland, men det börjat bli riktigt jobbigt här hemma Rynkar på näsan

Det började i Måndags då hon fick feber och började hosta, febern steg upp mot 40,6 grader.. sjönk sen succesivt och nu är den borta helt. Men inte hostan och det snoriga.

Och sen i tisdags vill hon inte äta.. äter små små mängder, som häromdagen fick jag bara i henne 1 dl yougurt och 200 g fruktpure..på hela dagen. Har vart på sjukhuset där dom har konstaterat att det är virus och kan inte göra något åt det.. har dock fått hostmedicin till hennes hosta.. Har ringt vårdguiden och dom säger att så länge hon dricker och det gör hon visserligen..men äter knappt.. det har gått 5 dagar nu , vad ska jag göra?? Gråter Till råga på allt så har hon börjat bajsa löst, verkligen jätte löst.. sen i kanske Onsdags..

Jätte tacksam för svar /förtvivlad mamma

anija
2009-01-24 11:34
0

Usch! Jag lider med dig. Jag har inget vettigt råd att ge dig, men fortsätt att ge henne vätska! Om det så bara är en droppe hon får i sig varje gång så är det bättre än inget. Försök även ge henne sånt som hon gillar. Lite glass skulle kanske inte sitta fel just nu? Skönt för halsen, om hon har ont i den, och så får hon i sig vätska.

Hoppas hon kryar på sig snart!

Susanne
2009-01-24 12:50
1

Du behöver inte vara orolig!
Att hon inte äter är för att det gör ont när hon sväljer och till följd av att hon inte äter finns ingenting för magen att jobba med och därför blir det löst bajs.
Hon kommer så fort hon orkar att börja äta igen, så länge hon inte rasar makalöst mycket i vikt kommer ingen läkare eller annan att göra något åt det.
Tänk när du själv är riktigt sjuk, hur fungerar DU då? likadant är det för barnen … fast värre, de förstår ju inte att man måste äta för att orka bekämpa förkylningen.
Isglass är som # 1 säger mycket bra att ge vid halsont. Mjölkprodukter ska man undvika då fettet i mjölken lägger sig som en hinna i mun och hals vilket ofta gör att det tar längre tid att bli av med otyget.
Små frysta ärtor eller frysta majskorn kanske kan vara lite gott att suga på.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

CarolaCarro
2009-01-24 21:39
0

De går mycket virus nu.. De äter när de är hungriga och viktigast är dricka.. Köp hem blåbärs soppa mot magen jag kör alltid med provivas dyrt men helt klart värt pengarna..

Mads
2009-01-25 10:50
0

Tror inte du behöver vara orolig. Så länge hon dricker så får hon i sig nåt i alla fall och kan du så ge henne tex välling för där finns ju fullgod näring. Klart de små inte har aptit när de är så sjuka, det har man ju inte alltid själv heller. Men vet att det är svårt att se dem så dåliga och se att de inte äter. Det vänder ska du se, hoppas lillan kryar på sig snart.

Kram Madde

Amor Vincit Omnia

Therese87
2009-01-25 18:18
0

Idag har det gått rätt bra ändå, fick i henne en skål med gröt imorse och det gick hur bra som helst, fick dock leka in maten ibland, men vad gör man inte för att få dom små att äta.. lunchen gick också hyffsat bra.. fick i henne nästan en hel hotdog- korv och 1 ½ dl vatten blandat me pullvermos.. middag lite mindre än 1 burkmat med kalops från 8 mån.. måste bara fråga, jag har som sagt inte fått i henne lika mycket mat som vanligt, och de e inte så konstigt i sig..men när hon kanske ätit "sista" skeden som man då fått leka in så spyr hon lite granna..kan det vara så att magsäcken krympt under dessa 5 dagar med minimum mat som gör att de "sista" kommer upp igen..? eller vad kan de bero på?

Therese87
2009-01-25 18:19
0

#4 välling har hon aldrig vart sådär super förtjust i.. helst bara till kvällen innan hon ska sova, men nu under den här perioden har det inte vart alls :(

Elisabeth-J
2009-01-25 19:26
0

#5 Magsäcken krymper när man inte äter något eller väldigt lite under några dagar vilket sker hos oss alla och när vi vuxna är sjuka äter vi inte heller lika mycket som vanligt så tänk logiskt, äter man mindre krymper magsäcken och tvärtom om man äter mer. Vad bra att hon har ätit bra idag, då går det åt rätt håll nu.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

magma
2009-01-26 01:45
0

#0: Exakt så har vi det med vår 3,5 åring just nu! Hon fick 39-40 graders feber som höll i sig i 6 dagar fast mest på eftermiddagarna/kvällarna. Dag fyra kom hostan, och hon hostade till morgonen innan hon somnade i två nätter innan vi träffade en läkare. Snor och täppt näsa, och tillsist öroninflammation.

Fick hostmedicin men sänkan var bra= virus= inget penicillin.

Öroninfl gav sig med näsdroppar och en massa snorfräsningar, men nu sedan några dagar så vill hon helst inte äta! Säger efter två tuggor att hon mår illa och sedan går det inte i mer, hostan bättre men ej helt bra.

Jag tänkte försöka med lite mer flytande mat som soppor, fil, fruktsoppa etc, kanske det kan vara något? Och vätska i alla möjliga former bara det går i! Tyvärr tror jag det är mest att vänta ut det:(

Therese87
2009-01-26 13:50
0

Tack för alla svar!

Mads
2009-01-26 19:20
0

Hoppas din lilla tjej har kryat på sig Glad

Amor Vincit Omnia

exitingsvillemo
2009-01-27 01:35
0

usch ja, det går mycket skit nu. Vi har klarat oss ganska bra ändå, lite förkylning men inget allvarligt, hoppas det håller i sig.

Ta hand om era småttingar ni med sjuka barn. Ett bra tillfälle att krypa ner i sängen med skruttungen och läsa sagor eller titta på en film

AusaBausa
2009-01-31 11:53
0

Ja ta hand om era sjuka barn och glöm inte dem där extra dagarna hemma från skola/förskola HELT feberfri…dem dagarna behövs för att återhämta sig så pass så man inte kommer tillbaka till verksamheten och blir smittad igen.. samma med maginfluensa…minst 48h hemma till efter att dem blivit friska…

Hoppas ditt barn kryat på sig.

mattiz73
2009-01-31 12:52
0

Att vara hemm 48 timmar efter magsjuka gäller bara förskolebarn… inte skolbarn! Visst är det konstigt!

Själv jobbar jag på en skola där vi haft värsta magsjuke epidemin! Det tar ju aldrig slut!

AusaBausa
2009-01-31 13:16
0

#13 ja det var verkligen konstigt…men kan man inte ha den policyn då på skolorna ändå?

Att man tillsammans m föräldrar enas om en sån policy så epidemin försvinner…fruktansvärt när dem börjar:-(

Jag jobbar på förskola o tyvärr är det allt för ofta man varit med om att barnen lämnas ändå o föräldrarna säger inget o sen berättar barnen på dagen att dem kräkt eller syskon kräkt(är ngn i familjen kräksjuk ska även syskon/barn stanna hemma från förskolan). Det går ju däremot int ei skolan att barnen är hemma när syskon kräker..tyvärr!

mattiz73
2009-01-31 20:52
0

Jo, vi ville det men vi får tydligen inte rekommendera barn att vara hemma från skolan då det är skolplikt!

AusaBausa
2009-01-31 23:35
0

# ja ja gsäger då det…istället blir det att alla får vara hemma pga kräksjuka…undrar hur dem tänkte där;-)

MIRJAMI
2009-02-02 16:43
0

Tror det här eländiga viruset härjar i hela landet. Lille sonen här har haft feber förra veckan. Snorig som bara den…och inatt så vände han och vred på sig och sedan skrek han och kunde inte sova. Ingen vidare matlust har han haft. Tar sig i örat ibland i mellan lite och säger aj aj aj. JA så imorgon har vi tid hos läkaren som ska ta en tit på öronen.

HannaM
2009-02-02 16:50
0

#12-16 undrar hur mycket kortare influensa och kräksjukesäsongen skulle vara om alla höll sig och sina sjuka barn hemma tills smittorisken är borta?