Olämplig läsebok i skolan, eller?
I Karlskoga har en förälder ifrågasatt läseboken som hennes 7-åriga son skulle lära sig att läsa ur. I boken framställs tjejer som svaga och dåliga i matte, judar som töntiga med glasögon, muslimska tjejer som förtryckta och bärande slöja (vilket de flesta unga muslimska tjejer inte gör…), invandrare som besvärliga etc etc.
Nu har denna förälders reaktion nått både politiker och media…
Föräldern ifråga är aktiv på ett annat forum på nätet och bakgrunden till detta drev finns att läsa här - i slutet av tråden finns flera länkar till media (radio, tv, tidningar) om saken. Tidigare i tråden finns länkar till recensioner och andra rapporter om boken.
Forskare håller med föräldern ifråga om att boken är olämplig. Man ska inte behöva ifrågasätta texten man läser, medan man lär sig att läsa. Lärarna däremot älskar boken för att "den visar precis hur det är"…
Då undrar man ju i nästa andetag - om det verkligen ÄR så här, är det så vi vill att det ska vara? Är det dessa signaler vi vill att barnen ska lära sig redan i lågstadiet?
detta är absolut ingenting jag önskar att min son får läsa om i lågstadiet.
Det låter ju absurt!
Har inte läst länken, ska göra det, innan jag kommer med ytterligare åsikter…

Jag trodde att den boken var gjord så att den skall visa barn att "det är så här det kan verka, men så är det inte, titta djupare". Fast jag har iofs inte läst boken :S
#2 även om det är så, så känns det lite saftigt att börja med i lågstadiet…
Då ska barnen lära sig läsa. Att fördjupa sig i en text och kunna läsa mellan raderna borde inte börja redan då

#3 jo det håller jag absolut med om, den lämpar sig inte i den åldern.
Jämställdhetsstrategen i Karlskoga har sagt typ att det kunde vara en bok lämplig för kritiskt läsande på högstadiet, men inte för lågstadiebarn som ska lära sig att läsa i första hand.
#5 ja det låter ju mer vettigt.
Förlaget som gett ut boken har tydligen suttit i möte idag och diskuterat saken och de ser inte några fel med boken. "möjligen kunde de tänka sig att ta bort ett stycke där två flickor leker med barbiedockor"… Ehh?? 
Att grabbarna i 7-årsåldern spanar in tjejernas tuttar är alltså helt okej, eller? Och att den stackars töntige juden blir mobbad också? Och det är helt okej att schablonisera så att endast de tuffa killarna är norm och att tjejer inte kan räkna matte… Jag blir så vansinnigt irirterad!
men står det verkligen i boken att invandrare är besvärliga? Att flickor är svagare än pojkar?
Ok, 2 flickor som leker med barbie-dockor, ja det tar vi bort, det är ju gräsligt att småflickor leker med dockor… Men vi har nog kvar det om att flickor är sämre en pojkar på matte… Ööhhh…???
#8 - jag har inte läst boken själv och det står nog inte uttryckligen, men om jag fattat saken rätt så är hela boken upplagd så att det framgår att det är så det är, att tjejerna inte kan räkna och att judar är töntar.
Författarens avsikt har tydligen varit att lärarna SKA hjälpa barnen att analysera bokens innehåll - problemet är väl att 7-åringar är åt helhavre för små för att kunna analysera och kritisera texter och innehåll, de håller liksom på att lära sig att läsa!
Vad är det för fel på "mor ror" och "far är rar"??
en 7-åring ska inte kunna klara av att analysera en text på det viset.
Dom ska inte läsa ironiska texter osv osv… Helt sinnesförvrängt
#0: Jag har inte läst din länk, men hörde ett långt inslag om det på radion idag där de intervjuade en mamma, en jämställdhets..blablabla…någonting (en man) och rektorn på skolan, tror jag det var. Mamman snabbciterade i början av boken, kortfattat så handar den om en kille och en tjej. Tjejen står farmför spegeln på morgonen, och hennes största bekymmer är om hon är fin, är jag fin nu, duger jag osvosv. Killen var mer av den stöddiga typen som var aningens fräck mot fröken, som sprang och räddade tjejen när hon ropade på hjälp och som var högljudd och stökig etc. 
Killen som var utanför och utsatt i klassen hade stor näsa, tjocka glasögon och var jude.
Oraken till boken var att den skulle problematisera kring könsroller och kring olika beteenden- men som sagt, att ta upp detta i första klass?! Helt tokfel. Var är pedagogernas kunnande och verklighetsankytning när den behövs, är de verkligen så blinda för barnens olika mentala utvecklingssteg? Vad de klarar av/inte klarar av att greppa i olika åldrar? Ofattbart.
att lära sig läsa ska vara kul och spännande, det ska vara en förberedelse för den utbildning dom får senare i livet.
Böckerna för en 7åring ska handla om Pelle och Klara och deras första dag i skolan, eller om Katten Misse… Tids nog får barn lära allt det hemska i livet, dom kommer lära sig om könsidentiteter, rasism, religioner och andra högt debatterande ämnen.
Men inte vid 7 årsålder. Låt dom vara barn så länge dom kan.
Oj, vad mkt rasism det finns i världen :S
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus

Va leden jag blir av sånt här. Det är ju verkligen helt stolligt.
#15 Mm, jag håller med dig.
Själv så är jag emot rasism eftersom jag är invandrare, men visst, vissa personer tycker inte om oss invandrare, pga att vi har en annan hud färg, eller andra beteenden.
Men tänk detta, jag är lite brun, men om ni skär mig så kommer det ut rött blod.
Skär ni en ljusare person så kommer det också ut rött blod, vi kan ha olika beteenden, utseende och tänkande, men bara för det så betyder det inte att vi är "omänskliga" eller olika.
Hoppas att ni inte tar det som ett udda tänkande.
Kram Carlo
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus