Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2703 ggr
skuggspel
2009-01-22 01:08
0

Rutiner?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I en annan tråd fick jag ett svar att det är viktigt med rutiner, nu behöver jag verkligen tips för våra fungerar inte alls!Rynkar på näsan

Det gäller mat och sovrutiner framför allt.

En riktigt tokig dag så matvägrar Loke 7 månader allt utom Amning, somnar vid 19-19.30, vaknar och gråter som att han har ont efter 2 timmar. Då har han vaknat en gång i halvtimmen ungefär, ledsen och "snuttig". Sedan är han uppe, pigg och strålande glad till kl 24, eller kl 1.. eller som i värsta fall här om dagen halv fyra på morgonen..Förvånad

Alla bra råd mottages tacksamt! Hur har ni gjort för att skapa bra nattrutiner? Matrutiner? Hur länge har de fått sova middag, har ni väckt dom?

Det som försvårar matning och tider därimellan är att det faktum att han trots operation fortfarande har dagar när han kräks väldigt mycket. Det är svårt att vänta tre timmar innan nästa mål när jag vet att han kräktes upp hela det förra.. Men det blir bättre hela tiden med kräkandet så snart kanske vi kan lyckas följa tretimmars-regeln.Glad

Åh förresten, nu när jag ändå är igång och frågar hejvilt så kan jag väl passa på att fråga om någon har bra matideer till en matvägrare? Han vill dricka pyttelite kall välling om man har tur..

Tack på förhand/ Sanna

Telefonkontakt
2009-01-22 01:31
0

Elva är 6 månader och vi har bara fasta nattningsrutiner. Annars så får hon äta när hon är hungrig och sova när hon är trött. Vi går ut ungefär samma tid varje dag på prommenad. Ska börja om någon vecka med lunchrutin. vi har kvällsmatsrutin sedan ett tag tillbaka.

för oss funkar det jättebra, vi försökte ha fasta rutiner men det funkade inge bra alls. försöka lägga samma tid resuletarde bara med att hon vaknade någon timme senare och var jättepigg och det går ju inte att mata ett barn som inte är hungrigt. jag ska börja skriva upp hennes ammningstider och se ett mönster så jag vet när jag i framtiden akn planera mat och sånt.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

AnnaLundin
2009-01-22 02:35
0

Jag undrar bara varför du vill följa en tretimmarsregel?

Ska fundera lite på dina övriga funderingar innan jag svarar…

skuggspel
2009-01-22 22:10
0

# Jo ett tag vaknade han och ville äta minst en gång i timmen hela nätterna och då fick jag rådet att ha tre timmar mellan målen dagtid så kanske det skulle bli lugnare nattetid.

AnnaLundin
2009-01-23 00:17
0

#3 - se nu inte detta som kritik, utan som en ärlig fråga - kanske att bolla vidare till den som gav dig tretimmarsrådet:

ÄR det meningen att ditt barn ska behöva vara hungrigt i tre timmar när han har kräkts upp det tidigare målet mat? Jag menar, att mata var tredje timme kan väl inte vara ett självändamål om barnet är hungrigt? Eller hur är det menat?

Mina egna barn har ätit mer eller mindre oavbrutet på kvällarna när de var riktigt små, hur de var i 7-månadersåldern minns jag dock inte. Men den spontana tanke jag får är att du kanske ska försöka få honom att hålla sig vaken de där kvällstimmarna i stället så kanske han somnar ordentligt till natten i stället.

clivia
2009-01-23 15:26
0

ja det där med tre timmar låter lite konstigt tycker jag också. Har själv hört att bebisar behöver äta något varannan timme, och när han nu spyr också… Men man får väl prova sig fram.

Jag är ingen rutinmänniska men har kört fri Amning och fri sömn och David skapade faktiskt snabbt egna rutiner, han vill ha mat och sova på ungefär samma tider varje dag. Nattningen är det som har strulat men vi försöker bara vara så trygga och lugna som möjligt och "tråkiga" på natten så han ska fatta att då sover man. Ett boktips: Somna utan gråt av Elizabeth Pantley.

David började inte äta ordentligt av vanlig mat förrän han var nästan nio månader, han tyckte att tutten var såååå god och då fick han väl tycka det då. Jag bjöd vanlig mat till frukost, mellis, lunch, mellis och middag och han åt så mycket han ville ha, ofta bara ett par skedar, och så fyllde vi på med Amning. Sen när han började krypa blev han över en natt jättesugen på vanlig mat, men vi ammar mycket fortfarande, han är nu tio månader.

Saker som gick hem och som han kunde äta lite mer av: mangopuré, katrinplommonpuré, Hipps risgröt med persika och hemgjord majspuré (varning för den köpta, den smakar bara grått. Köp en påse majs, gör i ordning den som det står på paketet men utan salt, häll i sil över bunke och så ner med elvispen. Skrapa av purén under silen och servera. Smakar underbart! Frys i isfack. Och om han inte gillar det får ni majssoppa till middag!)

David var mycket intresserad av min mat och det uppmuntrade jag och lät honom smaka, det är inget farligt med pyttesmå mängder. Han gillade mat med mycket smak, det kanske din pojke också gör! Prova med olika sorters skedar. Låt honom ha en bit segt bröd eller en majskrok i handen och leka med och gnaga på. Smörgåsrån är också poppis, jag bröt små bitar och stoppade i munnen på honom. Om han verkar gilla sin välling kall så låt annan mat också vara kall. David gillar glass! Bara litelite ibland såklart - men ibland får man väl ta till fula och av BVC bannlysta trick för att få ungen över tröskeln till ätandet. Det är ju en jätteomställning att få sin mat med annan konsistens och med en sked och sittande i en stol… Ha tålamod och ha kul och framför allt oroa dig inte och spänn dig inte och tvinga inte. Lita på att han tar det han behöver! Nu är det mycket Amning, men han är fortfarande liten. Rätt som det är upptäcker han att man blir ännu mer mätt och go i magen av annan mat.

Lycka till!

skuggspel
2009-01-24 01:17
0

Jihoo!Skrattande Senaste 2 kvällarna har han somnat vid 8  och halv 9!!

#4 #5  Jag är minst av allt en hårdhuding så så fort han visat att han är hungrig så får han mat, har alltid fått.  Det vore såklart himla praktiskt om han inte vore hungrig en gång i timmen dygnet runt men så har varit fallet. Nu när han får behålla mer, oftare och oftare all mat så behöver han inte äta lika ofta.Glad Det vore en dröm att få sova tre timmar i sträck och det var nog när min väninna såg ringarna under mina ögon som hon tyckte att tre timmar var bättre än 45 min- en timme.. Men jag väljer att påminna mig om att det är en kort period i livet så känns det lättare.

Clivia tack för alla bra tankar, jag ska läsa boken. Vi provade saker med mango och det gick hem! Hejja hejja!

Jag har tänkt att om han äter mat med fastare konsistens så borde han inte kräkas lika mycket så det är vad jag eg hoppas på i en inte alltför avlägsen framtid.. Men men, jag försöker vara tacksam över att även om min bebis ständigt har en odör av spya så är han i allafall nästan alltid glad.

Majs ska jag definitivt prova, körde burk och han tvärvägrade såklart. När jag smakade själv förstod jag varför..

Det är verkligen jättebra att höra hur ni gjort!

skuggspel
2009-01-26 01:18
0

Nu är allt pannkaka igen för Loke har blivit dunderförkyld.. Nya tag när han är frisk igen.