Barn iFokus

Barn

Etikett03-barn-1-3-år
Läst 3451 ggr
Believer
0

Besök på dagis - frågor??

Idag eller imorgon ska vi knalla upp och kika runt lite på dagiset där William ska gå (förhoppningsvis). Vi har inte sökt plats än, vill gärna kika där först.

Har ni vart och tittat runt först innan ni sökt? Vad är det man ska tänka på att titta efter, och fråga? Känner mig helt vilsen.

Carita
0

Jag hade vissa önskemål som jag ville ha uppfyllda bla.

Små grupper med åldersindelningar

Bra miljö

Trygg personal

Egen kokerska

Mycket utevistelse med aktiviteter

Jag lyckade och få alla dessa punkter uppfyllda på det första dagiset jag besökte. Tittade även på två andra men var inte lika imponerad. Det är lite längre att köra men det är det värt när det vissa fredagarna efter mellis luktar nybakta bullar i varje korridor.

Elisabeth-J
0

Titta på helheten, hur det fungerar vid lek, mat, sovstunder osv. Frågorna tror jag kommer vartefter när du är där, ibland kan man behöva besöka två eller tre gånger för att få mer inblick. Hoppas att det blir en trevlig och bra stund för dig och William där idag!

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

PimTheGreat
0

det jag känner jag vill veta främst är att det är små grupper med olika barnåldrar då de små barnen lär sig av de äldre och de äldre får lära sig visa  hänsyn till de yngre osv…. men sen vet jag inte mer hur jag ska tänka på min dotter har en hörselnedsättning…måste luska fram lite hur man behöver tänka där för hennes bästa

Dinengel
0

Mitt bästa tip är att gå på magkänsla när man kommr in på förkola man ska känna av personalen. Tänk på att få all skriftlig information, fråga ang. mat

Har man råd att vara hemma med sitt barn då ska man vänta med dagis och stress.

jag har provat i vintras ca:3 månader det var ett helvete. Enligt personalen ska barnet vänta i tre år för att påtränas men min son har suttit på potta sen han var 13 månader blöjfri 22 månader. Det var dålig stämimg och allt var hemligt man fick inte höra om hans dag på vettig sätt , hur myckat han åt, hur mycka han sov vad dom gjorde…jag orkade inte med det sen dess är han hos mig hela tiden.

Nu är han 28 månader kanske sen till hösten ska jag kolla upp ett ställe där dom har bra personal och nytt hus.Jag har ingen tvång att lämna honom jag har skafaft tre barnvakter nu som kommer ibland och leker sen träffar vi andra barn och har mycket roligt.

Lycka till

lisette
0

en sak som för mig har blivit riktigt viktig den senaste tiden är faktiskt hur man ska få tag på personalen om inte telefonen fungerar!

lokes dagis är bara en avdelning, funkar telefonen inte så kan jag inte få tag på dem. totalt värdelöst!

kolla upp det, för just att kunna nå dagis är superviktigt.

catcat69
0

Bor på en liten ort där det bara finns ett dagis och inget annat alt. Det är ganska ofta som man hör negativa saker om det dagiset,typ skriverier i tidningen. Dåliga lokaler, barn som bits, dålig ledning osv.osv. Har redan börjat få ont i magen för att lämna mina barn där. Jobbar i en annan kommun,kan man ansöka om dagis där?

exitingsvillemo
0

Vi har bara ett dagis, så det var ett enkelt val.

Vi har ju iof andra dagis 2 mil härifrån som vi också får välja, men jag vill att min son ska gå på dagis med sina framtida klasskompisar.

Visst är det både possitivt och negativt med vårat dagis, men överlag är det OK.

#6 Barn som bits, hittar du nog på alla dagis =) Vad menas med dåliga lokaler? Dålig luft? Inte barnanpassat? Ohälsosamt på annat vis? Mitt råd är nog att prata med andra föräldrar som har barn på det dagiset, kanske är det inte så illa som det beskrivs i media?

lisette
0

#6 finns det plats i din egen kommun så vill de att du ska lämna där, finns speciella undantag för att du ska kunna lämna i annan kommun.

vi lämnade i kommunen jag jobbar ett tag, min man jobbade då en timme ifrån vår bostad.

skuggspel
0

Jag har själv inte haft barn på dagis men jag har vikarierat på en himla massa ställen runt om i sthlm.

Det som jag skulle tycka var viktigt är

små grupper- annars kanske inte personalen har tid

EN PLAN-, pedagogik, tanke, planerade aktiviteter. Annars blir det bara en röra. Att dagarna har struktur.

Jag har varit på några skitställen rent ut sagt där det viktigaste var att barnen fick vara ute. Till vilket pris som helst. Små pyren tidigt på morgonen som står och fryser på en iskall dagisgård i 20 minus. I flera timmar. För att det ska vara nyttigt. Jag blir fortfarande arg när jag tänker på det.

Jag håller med #4, magkänsla.

Våga fråga allt du undrar, det är de som ska ha hand om det dyrbaraste du har. Du har all rätt i världen att vara ställa krav.

Lycka till!