Barn iFokus

Barn

Etikett: 01-allmänt-om-barn
Läst 1696 ggr
johan
0

Saker du vet nu, men önskar du visste tidigare

Har du som haft barn ett tag några sådana där saker som du kom på efterhand som du nu inser skulle gjort livet mycket enklare om du vetat mycket tidigare?

Jag tycker att när man är mitt uppe i något så är det så lätt att välja den väg man för stunden tror är lättast, men allt som oftast inser man i efterhand att man tog en krokig och omständig väg.

Om du gjort hade kunnat bli förstagångsförälder igen, vad hade du gjort annorlunda den här gången?

Mvh // Johan

spindelfot
0

Ergonomiska sjalar… Trodde inte det var så stor skillnad mellan dem och 'vanliga' selar, men det var det! Jag önskar jag hade haft en sådan det första året.. Vi köpte en 'vanlig' sele för de var lite billigare, snålt och korkat av oss!

Vi skulle köpt en större säng istället för en spjälsäng..

Och att det är OKEJ att inte amma ifall man tycker det är jobbigt! Världen går inte under, barnet kommer inte att bli dödligt förgiftat, ifall man låter bli.

Det finns hjälp att få mot kolik. Akupunktur tex, mediciner på recept, osv. Det gäller bara att veta vad man behöver, och söka hjälp.

Att det inte är fult att be om hjälp från släkt när man inte orkar.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

AnnaLundin
0

Jadu Johan det var en bra fråga, det får jag klura på litegrann.

Det enda jag kommer på just nu är att jag hade gjort annorlunda i mina försök att få igång amningen. Fast det är inte säkert att det hade hjälpt ändå…

Carita
0

Det jag önskar var att jag skulle bett om hjälp med avlastning alla dessa kolikdagar som varade i 3 månader. Men jag är lite envis och vill klara "allt" själv.

En annan sak som var tuff var att sköta ett företag med 15 travhästar som skulle tränas och tävlas. Jag var dum nog som trodde att våran son skulle komma in i våran vardag, (haha detta har jag skrattat mycket åt) men det var vi som fick anpassa oss efter hans viljor. Fast det gick ju bra det med Flört

Zebben
0

Vi har faktiskt haft en otroligt bra småbarnstid. Har inte stött på några som helst problem under vägen med vår nu 3½ åriga dotter. Men jag har två saker som jag både skäms över och skrattar otroligt mkt åt när jag tänker på det är följande:

1. Dotterns nappflaska. Från att hon började med nappflaska tills hon var säkert ca 7 månader så har vi låtit henne ta flaskan snutta några gånger och sen dragit ur den ur munnen för att det ska suga in luft igen. *Hur förklarar man detta? Svårt* Men hur som helst så var det en vänlig själ som meddelade att man inte ska skruva åt korken så hårt, för då så sköter sig luften själv. Det pyser in ny luft, samtidigt som barnet suger ut mjölk/välling. Kände mig otroligt korkad när jag blev upplyst om detta. SkämsTungan ute

2. Dottern blev som spädbarn väldigt torr bakom öronen. Vi smorde och smorde, men det blev inte bättre. När jag berättade detta för min mamma så tipsade hon oss om en annan salva. Sagt och gjort, detta testades men ingen förbättring. Någon vecka senare skulle min mamma passa dottern under någon timme. När jag kom tillbaka från min hundpromenad meddelade min mor mig glatt att nu är hon minsann inte torr längre. Om man bara tar bort smutsen bakom öronen så är hon mjuk som en bäbishy även där, fick jag till svar. SkämsTungan ute Skämsigt…detta får jag fortfarande höra av min mamma så fort jag nämer något om torr hy.

exitingsvillemo
0

Oj, jag vet faktiskt inte. Har inte gjort ngt som jag skulle vilja göra annorlunda.

Vi tog dagen som den kom och anpassade oss efter sonens behov.

Möjligtvis att vi kanske hade varit hårdare med att sova i egen säng… Eller nä föresten, han kommer frtfarande över till oss på natten vid 4 års ålder, men det gör mig inget…

Mammsie
0

Håller med om det där med större säng istället för spjälsäng! Vi använder bara spjälsängen för att våran dotter inte ska kunna rulla ur sängen. (Ställer in den mot väggen och spjälsängen på andra sidan sängen).

Skulle ha köpt en dyrare barnvagn direkt, man använder den jämt så det är är verkligen en sak man borde lägga ner pengar på.

AnnaLundin
0

Och jag hade inte velat vara utan spjälsängen för något i världen!

Susanne
0

Håller med om bärselen och barnvagnen.
Jag är ju lite "förstagångsförälder" igen så den här tråden är kanon, det får mig att tänka till.
De stora tjejerna är ju snart 12 och 14 år så det har ju blivit en hel del dåliga och bra saker, jag tar dem som jag minns dem.
Aldrig leksaker någon annanstans än på sitt rum från det att de kunde hjälpa till att plocka undan själva = bra.
Stress, vilket ofta följdes av hög upprörd röst mot barnen = mycket dåligt.
Att tidigt drilla dem att plocka undan efter maten och ställa i diskmaskinen = mycket bra.
Att nästan bara påpeka när de gjort något mindre bra = uruselt.
Att berömma ofta = tipptopp.
Komma med tips om hur de mindre bra sakerna går att göra bättre utan att det låter som de gjort något dåligt = bra.
Att varje dag när de lämnat mig eller jag dem på dagis, skola, resor, ja varje gång vi lämnar varandra, tala om för dem hur mycket jag älskar dem = 2 tummar upp.
Säga först och tänka sedan = under all kritik.
Tänka först att - vad är det värsta som kan hända om de får/gör… = jättebra.
Att snällt be om hjälp när de blev stora nog = mycket bra.
Ha ångest över att jag var en dålig mamma = superdåligt.
När jag fattade att jag är en bra mamma = hi five!
Att lära sig leva i nuet = det bästa.
Nu när jag vet allt det här måste jag ju bli en sjuhelsikes supermorsa.

Susanne Cool

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

exitingsvillemo
0

#7 skulle heller aldrig ha klarat mig utan spjälsängen, underbara spjälsäng =)

Våran kille sov i den till han var 2½ tror jag. Han älskade sin spjälsäng =)

India
0

#9 Min dotter som är 2,5 har aldrig sovit i spjälsäng - på gott och ont!

Nåja, min son föddes för sju år sedan med hjärtfel. Han orkade inte amma och jag vågade inte försöka när han var så svag. Fem år senare när min dotter föddes och jag började amma henne visade det sig att jag har en väldigt stark utdrivningsreflex, dvs hon behövde inte arbeta så hårt för maten. Hade jag vetat hur bra och enkelt det fungerade med amningen för min del hade jag nog vågat kämpa lite för att amma Simon. Nu blev det inte så!

Telefonkontakt
0

#10 vart sov dottern? Glad

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

giffan
0

Det där om att inte snåla när man köper vagn, speciellt inte när man får tvillingar!

Annars har jag nog klarat av det över förväntan tycker jag. Nog för att det var enklare att säga ifrån andra gången man blev mamma. Första gångern skulle alla tala om hur man skulle göra, som om man inte skulle klara det iaf. även om  man inte haft barn tidigare.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

skuggspel
0

Jag skulle kämpat på lite med att sonen skulle ta flaska i början, nu är han snart 7 månader och jag har inte haft en dag ensam..

Jo, och så skulle jag lyssnat mindre på andra och mer på migsjälv! SkrikandesSåhär i efterhand inser jag att det kunde sparat både honom och mig mycket smärta. (Jag upplevde att mitt barn kräktes onormalt mycket, skulle  tvingat läkarna att ta mig på allvar. Han blev senare akut opererad för för trång nedre magmun. Kaskadspyorna kunde tillslut bli 1,5 meter..Helt galet!)

AlbaStiffler
0

Vilken bra/kul tråd. Skriv mera, så jag vet vilka misstag och fel jag inte ska göra på min bäbbe som kommer om en månad. :-)

Linnda
0

Jag håller helt klart med om vagnen. Det är en bra investering att köpa en riktigt bra vagn, för den används ju jämnt!

AusaBausa
0

-Köpa en riktig liggvagn först så dem har bra m plats i den istället för trång combivagn(dem var ju enbart m insatts förr) och sen när det var dags, köpa en riktig sittvagn. Nu hade vi behov av samma vagn till 2 barn samtidigt, då vi har dem relativt tätt(2,4 år). Liiite tufft ett tag…sen blev äldstan äldre o kunde stå på stå-bräda..

-samma som ngn annan sa: bett om hjälp avlastning när äldstan hade kolik, fy fanken så jobbigt det var, men envis som en åsna var man o skulle klara allt själv. Nu finns det mer hjälp o få mot det o den hjälpen skulle jag vilja haft då det begav sig m koliken..

linneablomman02
0

Jo efterkloka är vi ju alla då och då…

Min dotter är nu 6 år och sov aldrig i sin spjälsäng utan hamnade ganska direkt i min säng eftersom hon sov lugnare då och vaknade mer sällan. Detta får jag sota för nu då hon fortfarande inte gärna somnar utan mig…. sedan 1½ år sover hon dock i sin säng (bättre sent än aldrig) men vi kämpar för fullt hemma för att få henne att somna ensam. Hon vill gärna att jag ligger hos henne tills hon somnar vilket inte är så konstigt när man "kliat ryggen" tills hon somnat ända sedan hon var bebis.

En sak till jag ångrar är att jag som 19-årig nybliven mamma valde att inte ha några faddrar till henne p.ga att så många ville ha den rollen Tungan ute och jag inte vilje välja bland dem. Nu har hon själv börjat fråga mig varför inte hon har några faddrar … vi är ju faddrar och alla kompisar har faddrar. Varför valde jag att inte ha det. Visserligen har ju inte en fadder lika stor betydelse nu som förr men det är ändå en titel på en person som bryr sig om barnet och finns tillgänglig. 

Jag ångrar också att jag inte tog itu med nappflaskan tidigare. Hon åt välling kvällstid i sängen efter tandborstning och även ibland på natten tills hon var strax över 3 år. Detta medförde att hon fick hål i tänderna tidigt och har lagat två hål, ett till på G nu. Får så dåligt samvete!

Men samtidigt så får jag ju glädjas åt alla andra saker man gjort rätt och vara nöjd och glad för att man haft en så fin och frisk dotter. Man kan ju inte göra allt rätt ifrån början.