Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 30735 ggr
Mammsie
2009-01-07 17:01
65

Bebisar & minusgrader

Hej!

Jag har hört att man inte ska ta ut sina bebisar om temperaturen sjunker under minus 10 grader. Här om dagen hade vi minus 14 grader och jag avbokade lunch hos en släkting. Hon blev väldigt upprörd och sa att hon minsann fått lära sig att det bara är bra för bebisar att komma ut, oavsett hur kallt det är.

När det är kallt så har vi fodrad overall och även vinteråkpåse i vagnen. Men det blir ju ändå jättkallt om kinderna.

Jag tar inte ut lillan när jag själv tycker att det känns obehagligt. Ibland kan ju minus 5 kännas kallare än minus 10 beroende på resten av vädret… Förstår inte ens vitsen med att gå ut när det är bitande kallt.

Hur tänker ni andra föräldrar?

Kimpa
2009-01-07 19:26
1

Oj då!
Jag har släpat med mina till stallet varje morgon från att de varit två veckor gamla. De har legat djupt ner i en dunfodrad åkpåse i vagnen och sovit och då har det varit ännu kallare. Men då man stoppat ner handen för att känna har de alltid varit varma och goa, även om kinderna.
Och de lever än…Flört

spindelfot
2009-01-07 19:28
2

Minus tio är väl inte så mycket, och korta turer borde väl inte spela någon roll. Tex gå till affären, åka hem till någon (då åker man ju ofta inuti buss, tåg eller bil, och där är ju temperaturen annorlunda)

Bra eller skönt att vara ute i minusgrader är det väl inte för någon, men jag har svårt att tro att det skulle vara någon fara, speciellt inte om man har mycket kläder..

I Finland rekommenderade de tillockmed att barnen skulle få sova ute i minusgrader. I studien som genomfördes ang. om det var farligt eller ej hade de inte registrerat ett enda fall av skador…kuriosa.

Nu när min son är två år brukar jag ofta smörja ansiktet på honom med fet salva innan vi går ut, det skyddar huden.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

ElinKee
2009-01-07 19:44
1

Jag har också hört att man inte ska gå ut när det är mer än -10 grader, men även om det är så kallt ute blir det väl inte lika kallt i vagnen? Jag ska prova lägga i en termometer. Det borde väl mest gälla prematurbebisar. Har sluppit gå ut med min 3 veckors när det har vart för kallt, men värre blir det när pappans ledighet är slut, hunden måste ju ut.

Mammsie
2009-01-07 22:21
1

Alla verkar göra olika, bara intressant att höra hur ni andra tänker…

AnnaLundin
2009-01-07 23:07
0

Jag har nog aldrig haft någon undre gräns för när barnen har fått följa med ut. Eftersom jag bor på en gård där vi har djur, som måste ha mat och få gå ut i hagen oavsett temperatur, så har barnen snällt fått följa med ut, med lämlig klädsel på. De ligger såpass skyddat i vagnen, så det har inte varit någon större fara. Har väl åtminstone varit bortåt 20 minusgrader, möjligen kallare också.

Min mamma är född i Kalix och hon har berättat att både hon och hennes 5 syskon alltid har sovit i vagnen utomhus när de varit bäbisar, även på vinterhalvåret. (min mamma är dessutom novemberbarn) Och jag antar att det är betydligt kallare i Kalix än det är här i småland, där jag bor…

johan
2009-01-07 23:19
0

Det hänger väl givetvis på vad man klär på sitt barn. Flerlagersprincipen tycker jag har fungerat väldigt bra. Då är det enkelt att justera värmen beroende på om man är ute, inne, om det blir lite varmare eller börjar blåsa.

Skaffa ett bra ull-underställ till barnet (och dig själv). Undvik bomull närmast kroppen. Bomull blir iskallt när det blir minsta blött, men syntet eller ull håller värmen och känns torrt även om det är lite fuktigt.

Vi kör oftast underställ, mjuk flisjacka och en bra overall när det är under -5 grader. Vår dotter har aldrig klagat.

Nu ska vi upp till fjällen och då har vi köpt ett par flisbrallor också som man antingen kan ha som byxor direkt mot huden eller som mellanlager mellan underställ och overall.

Mvh // Johan

Mammsie
2009-01-07 23:58
0

Något som forskare kommit fram till är dock att man inte bör låta sina bebisar sova utomhus, eftersom det ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Tänkte bara inflika med det eftersom många skrivit just om att det skulle vara bra för bebisar att sova ute.

Då menar jag alltså inte om bebisen somnar till en stund under promenaden, utan folk som ställer ut sina barn att sova i vagnen utan tillsyn som många gjorde förr.

Intressant att höra era tankar om ämnet annars!

AnnaLundin
2009-01-08 01:18
1

#7 - som jag har förstått det är främsta orsaken till PSD när de sover utomhus, att de har alldeles för mycket kläder på sig så att de blir överhettade. Det är ju inte helt ovanligt att föräldrar byltar på sina barn mer än vad som behövs och sen dessutom lägger dem i åkpåse eller nerbäddade under varmt täcke i en vagn som redan innan skyddar bra mot väder och vind…

Våra barn har legat i vagnen och sovit medan vi har grejat i stallet, oftast utanför stalldörren, men ibland inne - där det är nästan lika kallt som ute.

Varför skulle det vara farligare för barnet att sova i en stillastående vagn än när man är ute på promenad, förresten?

Believer
2009-01-08 08:21
0

Har aldrig hört att bebisar inte ska vara ute när det är kallare än -10..

Förra vintern när W var liten så var han ute när det var kallare än så, och det har då inte gått någon nöd på honom. Han är ett friskt barn som njuter av livet. =)
Och att det skulle vara farligt att sova ute? Då måste det vara som #8 säger - att de då har för mkt kläder på sig. För vem mår dåligt av frisk luft?

Mammsie
2009-01-08 09:23
0

#8 Jag antar att det är just pga av att de blir för varma och utan tillsyn. Själv var jag helt nojjig när våran lilla var jätteliten och kollade hennes andning helt tiden. Har hört många som känt precis som jag. Förstår inte alls föräldrar som kan ställa sina små bebisar i vagn ute helt utan tillsyn.

Hoppas och tror att det var vanligare förr att man gjorde så…

Elisabeth-J
2009-01-08 20:00
0

Barn mår bra av att vara ute oavsett vädret, om det inte är storm förstås :) Att låta barnen sova ute i vagn är jättebra om man inte bylsar på dom alldeles för mycket. Ett tips är att lägga en termometer i vagnen så man kan se hur varmt det är för det är väldigt vanlig att man klär på dom för varmt, speciellt om man själv är frusen av sig. Här uppe där jag bor är det inte ovanligt med minusgrader på 20-25 grader, men oj vad många glada och rödkindade små barn man träffar. På en förskola där jag jobbade hade vi två barn som sov utomhus även på vintern, det var dom barnen som var minst sjuka på den förskolan, sen finns det förskolor som heter ur och Skur, där man är ute nästan hela tiden och alla barnen sover utomhus, så frisk luft är nyttigt, har man rätt klädsel så är det nga problem. Angående PSD så är faran när man har varit ute, kommit in och låter barnet ligga kvar i vagnen med kläder på inomhus.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

hellokiller
2009-01-08 23:21
3

BVC rekommenderar att barn skall få sova utomhus, gärna en stund varje dag. Även i stillastående vagn. På dagis sover de flesta barn utomhus i vagn när de sover middag under vinterhalvåret.

exitingsvillemo
2009-01-09 01:01
0

Jag promenerade mycket med vagnen när sonen var bäbis och han somnade så sött varje gång, så istället för att väcka honom och ta in honom så drog jag in vagnen under tak och lät honom sova tills han vaknade i vagnen.

Självklart kollar man till med jämna mellanrum, men jag satt inte direkt bredvid hela tiden heller. Passade på att städa, tvätta, diska. Han sov längst när han fick sova ute.

Ang PSD håller jag med övriga somsäger att det beror på värmen.

Många pylsar på aldeles för mycket. Inne på köpcentrum ser man småttingar med vinteroverall och åkpåse *rrys* det är nog ngt att oroa sig för, mer än att ta ut dom i kylan =)

Mammsie
2009-01-09 07:31
1

Okej, så jag har fattat det helt rätt att majoriteten av er som svarat här tycker det är helt okej att lämna en bebis under 6 månader ute ensam i en vagn?

Alla är vi olika, personligen skulle jag aldrig göra så.

Believer
2009-01-09 08:20
2

#14. Det beror ju på hur man lämnar dem..

Om man ställer vagnen utanför ex. köksfönstret och man själv står och diskar - varför inte? Då har du uppsyn hela tiden..

Kimpa
2009-01-09 11:04
0

#14 om man går ut med jämna mellanrum och känner så det inte är för varmt /kallt så varför inte. Jag hade även en "barnvakt"så jag hörde om mina vaknade.
Och om du oroar dig för PSD så kan du ju inte låta din bebis sova ute om sommaren heller, utan uppsikt.
Hur gör du när ni sover på natten? Man kan ju inte vaka som en hök så fort den lilla sover.Foten i munnen

Elisabeth-J
2009-01-09 17:35
0

Man lämnar ju inte barnet obevakat, självklart tittar man till emellanåt, tänkte precis som dig Kimpa, ska man vaka när dom sover på nätterna också? PSD kan ju inträffa även inomhus när dom sover på dagen eller natten, känner själv ett par som har förlorat sina barn på det sättet, båda barnen dog i sin säng, den ena på dagen och den andra på natten.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Carita
2009-01-09 22:24
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min son fick alltid vara med ute i stallet oavsett grader. Väl nerbäddad i vagnen så är det vindstilla och varmt.

FerretCrow
2009-01-10 17:43
0

Jag använder mitt eget huve eller vad man ska säga. är det 20minus ute klär jag på min son varmt och bäddar ner varmt i vagnen. men då vi förra helgen hade 32minus ute och han nyss hade varigt förkyld då ställde vi in promenaderna. så skulle det vara en regel att man inte fick gå ut med sina bebisar då det är under mer än 10minus då skulle vi bli inlåsta då det är det mildaste vi har här hos oss. annars har vi runt 20-30minus.

exitingsvillemo
2009-01-11 02:13
0

#14 jag är också nyfiken på hur du gör på nätterna.

Du skriver att du aldrig skulle lämna bäbis sovandes i vagnen ute, men på natten då? Sitter du vaken dygnet runt och kollar?

Kyla, avlider dom inte av. Finns ingen forskning (vad jag vet) som säger att risken för PSD dkulle vara högre vid -10 grader.

Och isåfall, går du aldrig ut och går med barnvagnen heller om det är under -10 grader?

magma
2009-01-11 10:39
1

#0: Ett bra tips är att göra som ett litet "tak" med en filt med stadga över barnets ansikte när den ligger i barnvagnen, på kanske 15-20 cm:s avstånd från ansiktet. Då värmer utandningsluften upp den kalla luften. Mina barn har t.o.m legat ute i vagnen och sovit i -10 grader, och när de vaknat har de inte ens varit kalla om nästippen utan alldeles lagom kroppstempererade.

Om att sova utomhus- om barnet sover inomhus, inte sitter man bredvid och tittar på barnet då? Utan man tittar till dem då och då, och kanske även har ett babylarm i rummet. Precis samma principer gäller ju om de sover utomhus, möjligtvis att jag snarare tittade till dem oftare. De stod oftast utanför köksfönstret så jag kunde se in i vagen, hade larm samt att jag gick ut och tittade in i vagnen då och då.

AlbaStiffler
2009-01-11 20:29
0

En sak ingen nämner något om som jag undrar lite om någon vet mer om, som ju egentligen inte handlar om kyla utan om vind. Hade en granne vars bäby sov ute när det blåste mycket. Detta barn dog tyvärr och man menade att det berodde på att bäbyn inte kunde andas när det blåste för hårt.

Även min syster intygade att detta skulle vara sant, dvs att inte bäbisar kan andas ordentligt när det blåser för mycket. Är detta något ni vet mer "fakta" om?

magma
2009-01-12 11:51
0

Dog bebisen då han sov ute i blåsten?

Jo, jag har hört att bebisar inte klarar av att suga in luft när det blåser hårt, och bebisar brukar ju kippa efter andan då de får vinden i ansiktet. Så det tror jag personligen kan stämma. Man får ju se till att ställa vagnen vindskyddat då de sover ute, och så att det inte blåser in under sufletten!

Kimpa
2009-01-12 21:38
0

#22 det kan säkert stämma. Prova blås i ansiktet på en liten bebis och de håller andan.
Om jag inte minns fel blåser man de små i ansiktet innan de dyker under vattnet på bebis-sim, just för att lära sig hålla andan när de dyker.

Men inte ställer man väl en vagn så det blåser IN i den? Och då måste det blåst rätt ordentligt då bebisarna oftast ligger en bit ner i vagnen….

Jag ställde oftast min vagn med den öppna sidan mot väggen.

AlbaStiffler
2009-01-12 22:32
0

Känner inte till onständigheterna, vet bara att grannens barn dog pga att den sov ute i blåsten.

Intressant det där att höra om reflexerna. har man aldrig hört om det så skulle man ju säkert lätt kunna göra misstaget. även om man antagligen inte med flit skulle utsätta sin bäbbe för massa vind. Otäckt iaf.

Rocktjejen
2009-01-12 23:39
0

det är väl dyk reflexerna om jag inte minns fel då barnen håller andan när det blåser. och appropå plötslig spädbarns död som även kan inträffa upp till 6 års ålder som jag läste på socialstyrelsens hemsida,så gäller det ju även att inte ha alltför varmt när dom sover,inga tjocka bylsiga täcken så även filtar och ha gärna lite svalt i rummet.

Jobbade på dagis för några år sedan och där ställde vi ut barnen i barnvagnarna när dom skulle sova,sommar som vinter.Naturligtvis kolla vi till dom med jämna mellanrum.

Mammsie
2009-01-13 14:52
2

Väldigt trist att man blir så otrevligt bemött av äldre mammor här inne!

Tänka sig att man skulle bli påhoppad för att man är rädd om sin lilla och inte vill lämna henne ute utan tillsyn…

Och ni som undrar, i början så vaknade jag jätteofta på nätterna och kollade hennes andning, det samma gjorde min man.  Precis som många andra nyblivna föräldrar som älskar sina barn över allt annat och är rädd om dom små liven.

Magda
2009-01-13 17:21
0

#27 min lille är 7 mån och jag kollar fortfarande andningen på honom när han sover, även om nätterna..  inte lika ofta nu, men när han vae nyfödd så sov jag inte mkt ;) så du är inte ensam med att oroa dig iaf..

Kimpa
2009-01-13 17:48
0

#27 Det var inte alls meningen att låta otrevlig, och i så fall förlåt.

Det klart att man oroar sig för mycket i början och även längre fram. Jag kunde också titta till mina i början då de sovit ovanligt länge och varit stilla/tysta, just för att tanken fanns där.
Men det får inte gå till överdrift. Men om du är SÅ orolig finns det ju även larm ifall de skulle sluta andas. ( Inte 100%-igt).

Med min andra tror jag inte att jag ens funderade över PSD.
Och trots allt om att man ska ha de liggande på rygg och sova har mina alltid legat på mageFörvånad! De sov bättre då…
Fösökte tänka att jag var frisk och sund och aldrig rökt/snusat osv.
och att risken då var mindre för det.
Man kan ju aldrig garantera sig mot något, men man kommer oroa sig tillräkligt för andra saker med tidenFlört.

magma
2009-01-13 21:30
0

Klart man inte lämnar sina små ute utan tillsyn, oh nej! Det är väl ändå ingen som vill göra det som skrivit i den här tråden, hoppas jag?

Rocktjejen
2009-01-13 22:13
0

#27 Jag tycker du ska gå på din egen känsla vad det gäller ditt barn.Vad DU känner är bäst för ditt barn osv. Jag vet att jag som första gångs förälder var väldigt nojjig och oroade mig nog för mycket, likadant ser jag det på min dotter nu som själv blev förälder i juli. Man kan alltid fråga andra om råd men i slutet väljer man oftast ändå vad man själv känner är bäst för sitt eget barn.Så lita till din intuition.

Lycka till!

Varma Kramar Eva