Stopp i magen eller hård?
Jag helammar inte min lilla flicka och dom senaste dagarna har hon blivit lite gnällig ibland av att det gör ont i magen eller att det trycker på. Men hon får ibland inte ut något alls eller så har hon värsta kalaset.
Jag har provat med att massera hennes mage ifall det är lite stopp men jag vet bara inte om det hjälper :/
Kan hon vara hård i magen eller är det lite stopp då? Och vad kan jag göra för att underlätta för henne? Är så tråkigt att se henne ha ont :(
det finns nåt bra att köpa på Apoteket, som man ger ngn droppe varje dag av.
Kommer inte ihåg vad det heter, ngn annan som kanske vet vad jag menar?
Hur gammal är flickan?
Messmör är lösande, går att blanda i välling/ersättning.
Har hon börjat med smakisar så är katrinplommonpure och kiwi/päronpure också lösande.
Det #1 talar om är förmodligen Laktulos, som man nog bör rådgöra med BVC innan man börjar ge till bäbisar.

jag tar mig friheten att berätta att bebisen är 1 månad
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
#3 - tack!
Då blir mitt vidare svar till #0 att jag inte tycker man ska experimentera så mycket på egen hand med en så liten bäbis. Ta kontakt med BVC och be dem komma med bra tips, om det fortsätter verka som att hon är förstoppad.
Hur lång tid har det gått, alltså utan att hon har bajsat? Så små bebisar borde bajsa så gott som dagligen. Nu minns jag inte vad BVC sa när mina barn var så små, men efter ett visst antal dagar utan bajs så är barnet förstoppat. Var det 2 dagar?!
Något jag gjorde ibland när mina barn hade det jobbigt att få ut bajset, det var att smörja rejält med barnolja i rumpan och så stoppa in en stjärttermometer någon cm och stimulera slutmuskeln. Det gav resultat varje gång, jag tror att det dels stimulerar tarmrörelserna och dels får bebisen att trycka på och försöka bajsa. Men man får vara försiktig och ha mycket olja, deras slemhinnor är känsliga. (Det var BVC som gav mig rådet från början.)
Annat man kan prova är lite messmör i vällingen, tror det var en tsk eller två till en flaska? Inte regelbundet, men som punktinsats. Lite smör kanske också kan vara bra? Fett smörjer och gör det lättare för bajsetatt komma ut.
det har dröjt upp till tre dagar innan hon har bajsat. hon på bvc är så gammal så hon tog hand om mig och mina syskon när vi var små :P
men jag ger henne sempers magdroppar varje dag, oftast till morgon flaskan. jag har pratat med henne om det här men hon säger att det är normalt. kan det vara men hon ska ju inte behöva ha ont när hon försöker bajsa eller när det ej går?
hon kan verkligen försöka och ta i vissa gånger utan resultat :(
#5 . nja, det finns ingen regel om att små bäbisar borde bajsa dagligen, det kan vara precis lika normalt att de bajsar en gång i veckan eller ännu mer sällan. Det som är den springande punkten är hur bajset ser ut när de väl kommer ut - normal konsistens eller är hon hård i magen och har svårt för att bajsa.
Är hon hård i magen så lär hon behöva lite hjälp, så att hon inte hamnar i läget att hon undviker att bajsa för att det är jobbigt och gör ont. Prata med din BVC-sköterska igen och var tydlig med hur jobbigt hon har det när hon ska bajsa. Fråga om du ka testa med laktulos eller om hon har något annat förslag.
Hur sempers magdroppar fungerar vet jag inte, då dessa inte fanns när mina barn var små…
Kamomillte är bra att ge. Det kan man ge som det är, eller blanda ner i vällingen/ersättningen.
Jag har alltid använt kamomill till mycket. Fungerar bra att tvätta röda stjärtar med och en massa annat oxå.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
I somras sa bvc till mig att en baby kan ju låta bli att bajsa i upp till 2 veckor.
När du byter på henne kan du ta tvättlappen och med ett lätt tryck gnugga analen lite, det får igång "bajsreflexsen", det kan ju vara gaser och de behöver ju också komma ut.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Våran pojke är likadan men jag ammar inte utan han får ersättning och han får ont i magen av det och håller på i flera timmar att försöka bajsa låter det som.., så vi ger han semper droppar.

Det där tipset med termometern hörde jag att en kompis fått använda på sin lilla bäbis åxå. Hon hade åxå fått tipset av sin BM. Låter lite läskigt men ändå rätt logiskt att det stimullerar reflexerna.
Det där med termometer skall man helle rinte använda för ofta.. Sempers droppar finns..

Ja alla barn är olika, när min man var lite 35 år sen, då bajsade han bara på söndagar, många ggr under samma dag, så den dagen var det bara att stanna hemma för han och hans mamma =)
Men om bara 1 mån så kontakta bvc!
Lycka till!!