Hjälp- Barnkalas!
Jahapp, då var det vår tur att anordna barnkalas ;)
Jag har aldrig gjort det men jag gissar på att ni här ligger steget före mig ;) Så nu kommer jag att bombardera er med en massa frågor ;)
Min son fyller fyra i början av mars, ett tag kvar, men hur långt innan kalaset bör man dela ut inbjudan?
Jag tänkte dela ut till alla på hans dagis avd, och där går det barn mellan 1-5 år.
Hur länge/många timmar bör ett kalas hålla på? är två timmar lagom i deras ålder?
Vad bjuder man på? Finns även några barn på hans avd som ev är muslimer, har iof inte frågat.
Vad gör man mer på ett kalas än att göda en massa ungar? Jag hade tänkt låna HGF lokal i huset bredvid. Finns kanske inte så mycket skoj för dem att göra där, ¨så de måste underhållas på något sätt.

Jag är inte någon expert, jag har bara haft kalas för barnens kusiner, men aktiviteter som sätta svans på åsna, eller krona på prins/prinsessa, björnen sover och fiskdamm brukar väl vara klassiker. :)
Här är några bra sajter med massor av tips:
http://web.telia.com/~u20600395/
Å så ett kul ställe med billiga barnkalasgrejer: http://www.hiphiphurra.se/
Aktiviteter som jag hade på mina kalas när jag var liten var bland annat:
* ansiktsmålning
* Godisdammen (har man dock i slutet av kalaset) då alla barn får fiska upp var sin godispåse^^
* svansen på åsnan (som #1 skrev)
* leta skatt (vi bodde ifs i ett stort hus så det var lite roligare att leta än om man ska vara i en liten lokal). skatten var oftast godis^^ haha
* fri lekning. som det låter. släpa fram leksker och låt dem underhålla sej själva^^
På mina kalas brukade vi ha korv med bröd eller hamburgare som mat. (eftersom du ska bjuda barn mellan 1-5 så skulle jag nog rekomendera korv med bröd, det är nog lättast)
sedan blev det tårta eller marängswiss (åh, svårstavat). mumms:)
hoppas du fick lite tips iaf:)
Min blogg: SweGizmo.se
Skattjakt hade jag också tänkt på, men då detta kalas kommer vara i vinterväder blir det kanske ingen höjdare.
Fiskdamm är ett måste, och det är väl ungefär det enda jag har klurat ut ;)
Tänkte ju först att barnen skulle få något mer i matväg innan fikat kommer fram. Hade också tänkt på korv med bröd, det brukar ju de flesta ungar gilla. Men innehåller inte korv griskött? Jag äter inte korv själv, så jag har inte så stor koll på innehållet 

Vår pojke fyllde 4 i oktober och då hade vi kalas för 19 ungar här hemma…
Vi började med att dela ut inbjudningar ca 3 veckor innan partyt som för övrigt hade sjörövar tema..
På inbjudningen skrev vi vad vi skulle bjuda på så att om någon var allergisk eller liknande kunde säga till i förväg så vi kunde komplettera med något annat..
Vi skrev även att de föräldrar som vill fick stanna då vissa barn kanske inte tordes stanna själva(var bara 3 mammor som stannade)..
På själva kalaset började vi med fika eftersom vi startade 12, åt lite varmkorv och avslutade med glass och bullar..
Sedan fick barnen leka en stund innan det var dax för skattjakt, där dom fick simma genom krokodil flodar osv.
Skatten var en godis påse och sedan fick de som ville kolla på Pippi på de 7 haven och resten leka fritt…
Svårt att hålla 4-åringar fokuserade på aktiviteter hela tiden…
Vi höll på i 2 timmar och det räckte gott och väl…
Lite tips från oss =)
Lycka till !
Frågan är väl om jag orkar med mer än två timmar 
Ja, det får nog bli korv med bröd, alt kanske kycklingkorv för de som inte äter vanlig korv.
Visst finns det väl någon vegetarisk korv också va?
Vet att ett barn iaf är mjölk/laktos allergiker eller vad det heter, och visst finns det väl sådan glass som allergikerna kan äta?
Film hade ju iof varit en bra underhållning, men det finns nog varken tv eller soffor i lokalen jag tänkte hyra.

den laktosfria glassen heter tofuline
lycka till.
Förresten, vad betyder OSA? 

om svar anhålles, alltså om dom vill komma så är det ju bra att ha en "deadline" datum för sista anmälningsdag så att man vet hur många som kommer

Haha ja jag kan lova att huvudet snurrade i flera dagar efteråt, men förutom ljud nivån när 19 ungar skriker samtidigt tycker jag inte att det var speciellt jobbigt…
Dom sköter sig ju väldigt bra själva när de leker och alla skötte sig faktiskt väldigt snyggt, inget tjafs eller något…
Mja det var ju fördelen med att ha kalaset hemma så det bara var att slå igång filmen…
Ja vegetariska alternativ finns ju på nästan allt och det brukar finnas laktos-fria avdelningar på glass och annat i affären…
När di köper korv se då att den är mjölkfri.. Lithells korv är helt mjölkfri..