Barn iFokus

Barn

Etikett04-barn-3-5-år
Läst 2215 ggr
Eleri-Twinkle
0

Slut på natt, sömnproblem....

För 12 dagar sedan slutade sonen med napp. Allt gick väl, nappträdet fick nappen och sonen en ny liten racerbil. Första natten tog det 10 min längre att somna, men det var allt. Därefter har det blivit mycket svårare att få honom att sova. Nu lägger vi honom 19:30 på kvällarna, men han somnar i stort sett aldrig innan 21:00 och detta är jättejobbigt. Det blir gråt och spring och vi tröstar och lägger honom i sängen. Där kommer han på tusen saker han vill fråga om och ha.

Vi har gjort allt från att ge lite varm mjölk, gosa lite. Säga till på skarpen osv

Har ni tips på vad jag kan göra för att få tillbaka rutinen?

Tacksam för svar

MagicPaws
0

Han ni provat att ha kvällsrutin med gos och pussar och sen säga bar god natt, stiger han upp lägg han bara i sängen och säg att nu ska vi sova, god natt, men ingen puss eller gos.

Stiger han upp fler gånger så bara lägg han i säng utan att säga något, så han inte får nån chans till att "komma på" saker…

De brukar funka när de gör det på Nanny Akuten i alla fall… Tungan ute

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Eleri-Twinkle
0

Tack för tipset, ska pröva detta:-)

Elisabeth-J
0

Gör samma rutiner varje kväll, kanske läs en saga och säg sen god natt, säger som #1 att bara lägga honom igen om han kommer upp. Det brukar gå snabbt med rutinerna så snart somnar han nog bra igen. En tanke när det tar så lång tid innan han somnar är om han ändå är pigg när han lägger sig? Då kan du släcka ner i huset en timme innan, han kan ta ett bad m.m. se till så att han varvar ner och blir trött. Hoppas att det löser sig snart, jag vet hur kämpigt det kan vara men det lönar sig att vara envis ;)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Eleri-Twinkle
0

Tack för pepp och tips, jag ska prova era rådSkrattande

Kram

magma
0

Instämmer med övriga råd:)

Vi har alltid varit noga med att ha samma ritual varje kväll med våra barn. Sonen (6 år) använde napp och när han slutade med den så blev det som du beskriver- ett evigt springande och frågande och duttande på kvällarna! (Även om han alltid varit ganska svårsövd på kvällarna.) Vi tittar på Bolibompa ihop, går upp och tar på pyjamas- eller duschar och pyjamas- borstar tänder, läser saga, släcker och säger godnatt. (Ja, dottern ska ha skönsång också;)

Jag tror att nappen tidigare var hans "nedvarvningsverktyg" som han kanaliserade ut sin energi till på något vis. Efter nappens hädanfärd blev vi nappens ställföreträdare.Obestämd Det som hjälpte oss var att sitta på pass- först i sovrummet, utan att göra annat än att stoppa ner honom i sängen så fort han gick upp. Sedan utanför den öppna dörren, och sedan med bara en dörrspringa öppen. Det kanske tog två veckor innan vi kunde säga godnatt och verkligen gå därifrån, även om det förstås varit bakslag från och till.

Dottern (3 år) använde aldrig napp, och peppar peppar så somnar hon som en gris nästan varenda kväll och så sover hon till kl 07-08 på morgonen.Tungan ute Vaknar hon så är det runt 00-01, och då dricker hon vatten, har drömt otäckt eller dylikt och så somnar hon om igen.

PS: Visst var det du som har en son med eksem? Hur går det för honom med dem?

Eleri-Twinkle
0

Jo jag tror precis som du Magma att han verkligen haft sin napp som "nervarvningsverktyg". Vi har alltid haft klara rutiner som han varit trygg med och nappen åkte fram en timme innan han skulle sova på kvällen och då blev han lugnare. Nu försöker jag strukturera om lite i rutinerna så att han kan få ro utan sin napp.

Jag har prövat en hel del och de två senaste kvällarna har gått lite lättare. Då har han somnat runt 20 på kvällen. Dörren får stå mer öppen och vi har fler lampor tända, då blir han mer trygg. Sen försöker jag få honom att varva ner ordenligt innan sängdags.

Vi får se hur lång tid det tar att "hitta tillbaka" till lugn och ro. Han är samtidigt så stolt över att han slutat med nappen*ler*

Ang eksemen så har de varit i stort sett försvunna en längre tid*lycka* nu har de dock dykt upp igen, men inte lika mycket som innan. Det har mycket mer kylan och årstiden att göra, men vi fortsätter smörja som galningar*ler*

magma
0

Skönt att detverkar gå bättre nu, både med sömnen och eksemen:) Mina barn gillar att ha en ljummen vetekudde i sängen, det kanske vore något?

Ett PS till om eksem: har du läst om en salva som heter XM Focus? Googla så hittar du en del, jag läste att den fått väldigt bra resultat just på atopiska eksem. Tror den säljs på hälsokosten.

Eleri-Twinkle
0

tack Magma för tipset, ska kolla upp denna salva*ler*

Vet du, just det där med värme prövade jag ikväll. Jag lade mig bredvid honom och höll om honom lite och sa att "även om du inte kan sova så vill jag att du försöker vara tyst och bara koppla av". Det tyckte han var en bra idé, sen tog det ca 10 min och sen sov han djupt*ler*

Mammas varma fleece morgonrock "is the thing"*S*

magma
0

*haha* Du kanske får låna ut den som snutte åt honom, helst med mamma inuti?!Flört Tror det där att ligga liksom inboad och omsluten är tryggt, varmt och skönt.

magma
0

Läste precis nu detta när jag surfade iväg från iFokus, tänkte att det kanske var meningen att du skulle få länken:)

Eleri-Twinkle
0

#9 Ja jag misstänker att ett stycke mamma måste ligga inuti morgonrocken*fniss* Han varvade ner rejält av att få lite kli på ryggen och att jag var hos honom. Det tog som sagt bara 10 min, så kanske jag ska börja så och sedan är nästa steg att bara morgonrocken ligger där(skrattar gott åt det jag skriver)

Magma du är ju bara en ängel, ska kolla upp denna Derma silkSkrattande

kram

magma
0

*s* Tja, hornen syns inte just nu bara…Oskyldig

Eleri-Twinkle
0

*S*