Risker med att söva små barn
Idag kom det, samtalet jag aldrig ville skulle komma..
Redan på RUL i v.18 såg dom att något inte såg ut som det skulle på vår bebis högra njure..
Vi fick göra otaliga UL när jag var gravid och samma dag hon föddes gjordes ett UL direkt på henne och sedan dess har dom gjort alla möjliga tester..
Hennes högra njure är alltså vidgad och hon har dubbla urinrör därifrån..
Varför vet man inte, enligt ISOTOP-röntgen, vanlig njur-röntgen, vanliga UL och en drös andra tester har hon ingen reflux, inget stopp någonstans och inget återsug upp till njurbäckenet..
Allt såg bra ut och vi kunde sluta medecinera och läkaren sa att allt var perfekt trots den lilla vidgningen..
När hon vart 3 månader gjorde vi ett till UL, en rutin sak..
Njuren hade vidgats ännu mer, mer än vad den "får"..
Bilder på alla tester skickades till Uppsala och nu vill dom ha dit oss..
Till att börja med krävs det att hon sövs för att göra deras tester och troligtvis kommer hon att opereras när vi ändå är där..
Självklart vet jag att det alltid är en risk när man söver någon..
**Men jag undrar om någon vet hur stor risken är och om någon har erfarenhet av en liknande operation?
**Hon kommer alltså bara vara 4 månader..
Jag är så orolig att jag inte vet vart jag ska ta vägen..
Jag blir så ledsen för er skull
jag är så fjantig när det gäller barn.
Tur har vi som aldrig behövt vara med om något liknande.
De som utför operationen och narkosläkare framför allt är superduktiga och vet precis vad de håller på med.
Själva narkosen regleras av ålder, vikt, hälsotillstånd osv. dessutom sitter ju narkosläkaren brevid och håller koll på precis allt som händer i lilla kroppen med själva narkosen under hela op.
Jag hoppas innerligt att det går bra för er, jag håller tummar och tår.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

#1 Ja jag med, var nästan så jag började stor grina i telefonen men jag lyckades hålla mig tills vi lagt på 
Tydligen så är det ju inget avancerat ingrepp, men ändå, det är ju min lilla lilla bebis…
Det är skönt att det blir av så pass snart ändå så jag slipper gå och gruva mej så länge..
Och eftersom att hon är så liten kommer hon ju inte ha något minne av allt det här..
Min kompis dotter opererade sitt hjärta när hon var 3 månader gammal om jag inte mins fel. det gick bra:)
Min blogg: SweGizmo.se

#3 Oj, stackars liten..
Det lät ju som om den operationen var något värre än den vår snusa kommer få göra…
Skönt att höra att det gick bra iaf 
#0 Håller tummarna att allt ska gå bra för din lillstumpa.
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Jag har inte direkt nån erfarenhet av just den här typen av operation. Men min Ella, som nu är 16 månader, opererades när hon bara var 8 veckor gammal. De hittade en tumör på hennes högra äggstock. De tog bort hela äggstocken och hela proceduren var rent ut sagt skitjobbig. Men jag vet efter det att så små barn fixar sådant helt otroligt bra. Dom har en fantastisk förmåga att snabbt återhämta sig. Och läkarna är experter på just det området så man kan inte vara i bättre händer.
På nåt sätt så får man försöka se det positiva i det hela. Tänk så skönt det kommer kännas efter operationen. Då vet man att allt blir bra och är precis som det ska vara och man kan börja slappna av lite mer. Och precis som du själv skriver så minns ju inte de ett dugg av det sedan.
Jag hoppas att allt går bra 

#6 Nu känns det lite bättre 
Ja jag längtar tills allt är över och vi slipper åka på alla undersökningar och vänta på jobbiga samtal…
Vi är nyss hemkomna efter en operation på min dotter 2år.
Vi har slutit den hårda gomen nu
.
Första gången hon sövdes och opererades var hon 3mån, nästa 6 månader. Sedan blev hon sövd två ggr på två månader för magnetröntgen vid 14 och 15 månader.
Och nu, igår sövd och opererad vid två år.
Alla gånger inne i Uppsala. De är helt suveräna där så jag tror nog inte du behöver oroa dig.
Och det är inte klokt va de små liven piggar på sig fort efter operationerna!
Robin sövdes igår kl 08, fick gå ner till uppvaket 13.15 där hon nyss vaknat. Sedan sov hon inget fram till 19. Sov hela natten och idag kör hon på som om inget har hänt ( med suppar i rumpan
), trots att hennes armar är spjälade med arm-manchetter och hon bara får dricka flytande i fyra dagar framåt!

#8 Vad skönt att höra 
Mja vi åker ju trots allt dit för att dom är bäst på det som ska göras där..
Men det känns ju lite läskigt ändå..
Nu hoppas jag som sagt att vi får tid snarast möjligast så jag slipper den här klumpen i magen 
Det klart man tycker det känns läskigt, konstigt vore det väl annars.
Men du ska se att det säkert går bra.