ändra dygnsrytm?
ok, skrev i ett tidigare inlägg att våran lilla inte hade någon dygnsrytm. Nu har hon det, fast hon somnar 12!!! på kvällarna, äter vid 6 och sover sedan till, 11??
gör allt för att hon ska somna tidigare,kortare sömn på dagen osv.
Har lite svårt för att väcka henne, dom behöver ju sömnen.
men, borde jag väcka henne på mrogonen och ha ett par überdjävliga dagar, eller vad gör jag?
har för mig att det inte är hälsosamt för dom att somna så ent, stämmer det?
annars är det skönt,, garanterade sovmornar osv men absolut noll vuxentid. tråkigt. .
hjälp någon med hur och vad jag ska göra?

Du kanske kan väcka henne tidigare och sen låta henne sova 2 gånger på dagen men med kortare tid? Lägg henne sen lite senare på kvällen vid 20-tiden. Hon är ju så liten så en gång kanske inte räcker för henne. Att hon sover till kl 11 beror nog på att hon sover den tid hon behöver men prova med att väcka henne och låta henne sova den tiden på förmiddan istället. Det är klurigt ibland men man får trixa lite för att få in dygnsrytmen :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
när tycker du då jag ska väcka henne? nu vkanade hon vid 6tiden och somnade kort efteråt. skulle jag väckt vid 9?
hon hade ju fantstisk dygnsrytm jättelänge, men så jobbade jag ett par tilfällen coh sambon var hemma. han hade inte samma vanor som mig så nu är hon helt omställd *suck*

Du kanske ska väcka henne vid 8, så kan hon sova en stund på f.m, en stund på e.m och sen lägga henne vid 8-9 på kvällen?
Elisabeth
Samma här hemma. Vi är lyckliga när lillan på 7 månader somnar före 00.00 och sedan vill hon snutta en massa under natten, vaknar till vid 06.00 och ammar igen och sedan kan hon sova till 12.00.
Har försökt ändrå hennes dygnsrytm men då vaknar hon mitt i natten och är hur pigg och glad som helst då istället…
#4 ja det är jobbigt. Fast våran sover i egen säng, eget rum, så när hon väl somnat sover hon utan störningar. Men, jag skulel vilja ha tillbaka den gamlga goda tiden :)
ingen som vet om det är ok/skadligt att störa barn som sover? för annars kommer vi börja göra det, väcka hnne asso

#5 Det är inte skadligt. På dagis väcker man barnen när föräldrarna önskar att dom ska sova en viss tid bara, för att dom sen ska kunna somna skapligt på kvällen. Jag har även väckt mina egna barn när jag har provat mig fram.
Elisabeth
Jag hade nog provat att gå upp vid 6 när hon vaknar, vara uppe en timme eller två och sedan en liten lur 1-2 timmar. Luncha och ta en lur runt 13-15 ungefär. Middag och sedan bad 30 min vid 18.30 och sedan flarran och sova kl 19.
Hur du gör med tiderna bestämmer du själv, det här är bara ett förslag som fungerade hyfsat till My, kanske att det kan fungera för dig. My stiger upp 7, lur vid 11 ( 30 min ), div. aktiviteter och lunch, lur vid 14- allt från 30 min till 2 timmar. Middag vid 17.30, bad 18.30, 19 flarran och sover hela natten (fast inte i början).
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
#7, det låter som en bra grej. Idag sov hon till halv 11 ( damn) men har under dagen bara sovit sammanlagda 40 minuter, så jag hoppas ändå på en tidigare sänggång. . vi kommer antagligen ta tag i det mer ordentligt efter jul. Släkten bli väl bara glad om hon r vaken lite på kvällarna. UNderlättar även under flängandet mellan alla familjemedlemmar. .
tack för alla bra tips, återkommer om ett par dagar med uppdatering..