Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1845 ggr
Therese87
0

Vill inte äta..

våran mat.

Hon är snart 1 år (blir på lucia) och jag har ett problem här hemma tycker jag. Hon äter bra för övrigt, barnmat osv.. men när det gäller mat som vi äter och mat som jag tillagar till henne, så vill hon inte alls.. total protesterar, tänkte om det kanske inte smskade så mycket så jag har tillsatt kryddor och som idag, så fick hon äta köttfärsås med oss, men inte alls.. bara spottade ut och blev jätte arg och ledsen. Vad kan det bero på? Tycker det känns jätte jobbigt ändå..

Elisabeth-J
0

Dom är kräsna dom små barnen Glad

Du kan börja med att blanda lite mat tillsammans med burkmaten och öka sen succesivt så vänjer hon sig. Om du gör köttfärssås så blanda i lite med en burk köttfärssås och nästa gång tar du mer. jag tror att hon är van vid burkmatens konsistens och hon har kanske svårt att vänja sig, men med lite fantasi så ska du se att hon snart äter den vanliga maten också.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

johan
0

Burkmaten innehåller ofta mycket vatten, så jag tror den egna maten säkert kan kännas lite torr i jämförelse. 

Vår dotter gillar mat som är "kryddad" med örter, vitlök, basilika med mera. Kanske kan prova att ha lite basilika och vitlök i hennes köttfärssås.

Mvh // Johan

Therese87
0

Jag har börjat försöka, smått men det funkar verkligen inte. Hon spottar ut så fort hon får någon "bit" i munnen.. Jag förstår inte =/ trotts att jag kan blanda med henne mat eller tillochmed med lite fruktpure! Kan det kanske vara så att min lilla donna inte är "redo" för våran mat än..? Hon har nu bara 4 tänder, två uppe och två nere.. kan det kanske bero på det? För det funkar verkligen inte..

Therese87
0

#1 om fallet nu inte är så, skulle du kunna pma mig kanske och försöka ge mig mer tips om hur jag ska gå till väga..?

AnnaLundin
0

Det kan mycket väl vara så att hon inte är redo. Min "etta" tog det nog 2 månader för att börja äta mer än några enstaka pyttesmå teskedar mat… De andra två har glatt gluffat i sig allt, från första tuggan…

Believer
0

Är det själva maten (smaken) i sig, eller att det är mer bitar, tuggmotstånd i eran mat? Täkte på ditt inlägg #3Hon spottar ut så fort hon får någon "bit" i munnen..

Ifall det sista är fallet, så kan det mkt väl vara att hon inte är redo än. Tar mig själv som exempel.
Jag var väldigt glupsk när jag var liten, det var "in och svälj", jag tuggade inte. Om man tar burkmaten som är för 1 år, där är ju ganska stora bitar, de burkarna kunde inte jag äta förrän jag var minst 1 1/2 år. Kanske är det samma med din tjej? Att hon inte tuggar och att det är därför hon inte vill ära bitar.

Therese87
0

#6 det är precis så det ligger till, hon tuggar inte maten

Kurran
0

Barn är olika och ibland är det ett rent helvete att vara mamma över något så självklart som att äta. Men stressa inte! Följer hon sina viktkurvor och utvecklas i princip som hon ska för övrigt så finns ingen anledning att skynda på utan ta det lilla lugna i stället.

Hur många tänder har den lilla? Har hon ens tillräckligt många för att över huvud taget kunna tugga. Ett av mina barn fick sin första tand när han var drygt 11 månader. Jag var definitivt för ivrig med att ge honom "riktig mat" vilket slog tillbaka och varade i flera år.

Lycka till!

Pernilla
0

Finns det något hon tycker särskilt mycket om? Att vår lilla tjeja inte har några problem att äta bitar handlar mycket om att hon äääälskar frukt och grönsaker. Blir mycket avocado, tomater, druvor, mandariner i fina bitar som hon kan ta själv och sitta och mumsa med. Det har gjort att hon inte har något problem med att tugga generellt och då flyter ätandet på bra. //Pernilla

Therese87
0

#8 Hon har 4 tänder, två där uppe och två där nere.

#9 Hon brukar få lite gurkbitar och majsbitar och det stoppar hon gärna i munnen

Kurran
0

Med två framtänder uppe och två framtänder nere och inget mer finns inget att tugga med för som det framgår av ordet tuggtänder så är det kindtänderna som vi tuggar med.

Stressa inte lilltjejen. Om hon följer sina längd- och viktkurvor,  utvecklas normalt motoriskt, förstår vad du säger till henne och börjar säga något ord spelar ett par månader hit eller dit med att få i sig precis det som någon fått för sig ska vara för barn som är 12 månader ingen roll.