dygnsrytm helt uppåt väggarna!
våran lilla blev precis 5 månader. hittls har hon haft hyffsad rytm. sovit på ngefär samma tider och jag har varit noga med när det ska sovs på dagen för att inte påverka nattsömnen. hon somnad tidigare mellan 8-9 på källen och sov till 4-6 på morgonen, somnade om och sov till 9.
men, nu har hon slutat med det. Sover jätemycket vissa dagar. som igår, då var hon uppe vid 7 och åt, sedan somnade hon och jag om, trodde hon skulle vakna efter ngn timma, men icke. 11.33 gick vi upp. då var hon pigg i kanske en timma, sedan somnad ehon när vi gick på promenad, sedan somnade hon mellan 4-6 och somnade inte förrens 11 på kvällen ( vilket jag ahde räknat med). Men, nu vaknade hon igen kl 4 och var jätteynklig., grät , gnydde och var allmänt kinkig.
nu är det så att vi precis har flyttat från alingsås till vänersborg och den helgen vi gjorde detta så hade hon barnvakt från fredag till söndag. så, vad jag undrar är, har era 5 månaders också haft det så här? kan det vara en växtperiod? omställningen? ont?!?!
hon spänner benen väldigt mycket och beter sig som om hon har magknip och jag tycker hon haj bajsat lite dåligt dom senate dagarna. kan hon vara lite förstoppad, och vad gör jag då?
nu blev det snurrigt, men jag har sovit 3 timmar och precis lykat natta henne. .
det är inte så jobbigt för min del, tycler mest synd om henne som aldrig verkar riktigt pigg utan mest seg, typ övertrött. .
hjälp?
ursäkta stavfelen, aptrött - -

Det kan beror på omställningen med flytten, hon känner att det är annorlunda och hon hade barnvakt en hel helg, det är nog orsaken också till att hon spänner sig och att magen kanske krånglar. Ge det en tid så blir det nog bra snart igen.
Om hon blir förstoppad kan du prova med att ge henne katrinplommon, det finns i burkmat.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
ok, jag tror nämligen med att det är omställningen. katrinplommon har hon fått, bajsar fortfarande bara lite . . .
Det kan också vara så att magen håller på och ställer om sig. Vi hade en sådan där period också runt 5 månader. Före det bajsade hon flera gånger om dagen så vi trodde först något var fel när det bara kom en gång eller varannan dag ibland. Att hon vaknar och är ledsen kan vara mardrömmar. Sedan tar det säkert mycket på henne med en ny miljö och barnvakt osv också. det går säkert över snart.
My gjorde ungefär samma sak för ett par veckor sedan.
Efter mycket klurande kom vi fram till att det måste bero på en sen kväll då vi var på nyöppnandet av ett affärscentra och alla bilresor för att handla julklappar. Det låter ju inte som något märkvärdigt men för henne var det uppenbarligen väldigt jobbigt med alla nya intryck och hon vaknade ofta i mardrömmar och grät hjärtskärande i några dagar.
Vi återfick inte rutinerna förän i förrgår.
Just bajsandet är fortfarande en gåta. Runt 5 månader började hon få fastare bajs och hon bajsade bara varannan dag. Nu när hon precis passerat 7 månader bajsar hon för det mesta varje dag men det är ännu fastare (inte hårt) och verkar jobbigare att få ut.
När hon sätter igång och stånkar (du vet vad jag menar) och blir ledsen tar jag henne till skötbordet och börjar "byta" blöja. När jag böjer upp hennes ben verkar det som att hon har lättare att bajsa samt att jag om det behövs retar analen lite genom att ta en blöt tvättlapp och försiktigt gnugga analen så kommer det mer.
Jag lägger ner benen med jämna mellanrum så att hon får vila.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Börjar man med mat runt 5 månader så är inte bajsandet någon gåta. Ju fastare mat desto fastare kommer det ut i andra änden :-)
hon har fått puré sedan hon var 4 månader, men vi har ökat det successivt. Så, jag betvivlar att det är någon övergång i maten. tror dock starkt på omställningen iomed flytten. Sedan började jag småjobba ett par veckor innan flytten, så då var hon hemma med min sambo och vi kom fram till att vi inte har haft samma rutiner.
Så, nu ahr vi pratat ihop oss och idag körde vi stenhårt på att vara vaken och bara sova middag en gång. då sov hon i lite över 3 timmar.
Så, nu, 22.21 så sover hon. Lite mer än en timma tidigare än igår, så det går framåt. :)
men man blir ju frustrerad . . .