Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2195 ggr
Ninjisen
0

Frågetecken om mat!

Min kotte börjar närma sig 4 månader nu och snart blir det dags att börja med den "riktiga" maten… Men i affären blir jag bara ett stort frågetecken… Det finns så många olika sorters gröt… smakisar… välling… Vissa säger att man inte ska börja med söta smakisar för då ratar dom de vanliga potatis smakerna… Andra säger att man ska börja med söta för att dom ska få i sig maten i början utan att protestera…

Vilken smakis sort är bäst… Hipp, Nestle, sempers??

Ska man ge gröt på kvällarna eller morgonen… Ska man köpa neutral havregröt eller med aprikos och äpple smaker som det finns?

När ska man ge dom välling? Äldre barn dricker det innan dom somnar… Men för små barn, hur gör man?

Gud så snurrigt allt är….

Hur gör/gjorde ni med era nyblivna 4-månadersbarn?
Matschema?

LM
0

Jag kan bara berätta vad vi gjorde, inget är väl egentligen fel när man börjar med smakisar.

Jag började ge potatis, som jag kokade själv, hade lite bröstmjölk på och mosade med (så hon kände igen smaken). Det gick jättebra.

Jag har för mig att man ska ge samma mat 4-5 dagar i rad innan man prövar nästa. Första dagen kanske man bara ger en sked vid lunchmålet, sen ökar man sakta beroende på hur intresserade dom är.

Vi fortsatte sen att introducera majs, morötter, ärter, blomkål, broccoli m.m (Då köpte jag på burk!)

Sen la vi till kött (också burk)

Sist började vi med frukter.

Välling börjar man dricka från 6månader, jag tror det står på förpackningen också.

Viola äter allt och har gjort det från starten, ett riktigt matmonster. Hon har inte tackat nej och spottat ut maten en enda gång.

Vi brukar alltid sitta och äta tillsammans, gör måltiden till en rolig stund. Hon har fått äta själv med sked (kvällsgröt) när hon kunde hålla i den. Riktigt kladdigt blir det. Men det är bara att ta in stolen och barnet i duschen så går det fort :-) Så låtsasmatar hon oss och sånt. Det kan säkert ha haft en bra inverkan.

Lycka till med matintroduktionen! :-)

Telefonkontakt
0

Gör maten själv..

Vi har precis börjat ge Elva smakportsioner. Och då får hon majsgröt och igår fick hon patatispure.

Din tant på BVC som förmodligen att prata med dig om mat, om inte så ta upp det nästa gång du är där.

Och börja absolut inte med sött, då kommer du att få svårt att få i henne annat. förmodligen.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Biejvve
0

Jag blev också mycket fövirrad när vi skulle börja med smakisarna och jag blev inte klokare för alla säger olika som du själv skriver Glad.

Men så gjorde vi:

För första gången han skulle smaka på en annan grej än bröstmjölk var en kaka, inget söt tror att de heter maire.

Sedan skulle gröt komma fram, men då var han inte så mycket intresserad, han fick smaka på allt vi hade på bordet. Utom Choklad och godis Glad, han var inte intresserad av gröt, välling och andra mat sorter i de matburkar man hittar i butikerna, så vi lyssnade till hans signaler, helt enkelt han ville ha från vår mat och då fick vi anpassa oss lite mer att maten ska inte vara för stark i början. Funkar jätte bra tycker jag hos oss.

Så mitt råd är att lyssna till barnets signaler och till vad du själv vill göra, bekanta dig med olika metoder men guida dig själv till vad du vill genom att lyssna på dig själv och barnets signaler. Det finns inget rätt eller fel, det finns bara olika metoder som passar olika individer.

Lycka till

kitty
0

jag ahr själv precis börjat med smakisar ( eller ja, ahr hållt på en månad ungefär)

våran lilla får först en tsk med potatis blandat med ngt och sedan typ aprikosmojs på em. så en på fm och en på em.

jag harn inte upplevt att hon ratar "tråkig" mat för att hon får sött

när det gäller märke av amt, köperjag den som inte har något tilslatt socker.

har förmig att hipp hade bsät värden på sin lista

kika och jämför

vad det gäller gröt tyckte vi det lät tungt för henen slilla mage så hon ska få det när hon fyller 5 månader ( 4edec.)

och då kommer vi riva lite päron eller dylikt till. .

Susanne
0

My äter inte burkmat och jag förstår henne, den smakar precis ingenting alls. Gröten spottar hon ut, vill INTE ha.
Puréa den mat ni själva äter, det enda du ska vara försiktig med är salt.
Blir det för kryddstarkt kan de få lite ont i magen men det är inte säkert. Vi äter något starkare mat men My har inte haft någon magont.
Att ge yogurt fungerar jättebra, My äter små Danonino. Fruktpuré finns i små förpackningar om man vill ge det annars kan du skrapa en banan.
Anledningen till att man ska ge samma mat i flera dagar är för att se om det kan finnas någon allergi.

Lycka till!
Susanne Glad
Jag provade en burk stroganoff och My åt inte mycket av den men fick röda utslag över hela magen och bröstet.
-I burkarna finns ganska mycket färgämnen och babysar kan vara känsliga för det, var den upplysning jag fick från barnakuten.

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Susanne
0

Glömde ju bort vällingbiten.
I början när man ger smakisar så äter de välling/ammas precis som vanligt.

Nu är My knappt 7 månader och äter välling ca 3 ggr/dag, frukost, eftermiddagsluren och nattning. Mellanmål (puré, yogurt, smörgåsrån) förmiddag och eftermiddag samt varm mat till lunch och middag.
Själv tycker jag att det är besvärligt med allt detta ätande hela tiden men det är ju bara nu i början.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

DG
0

Vi började med potatis och gröt (efter råd från BVC) och det gick bra.
Välling började hon få lite då och då (alltså inte varje dag) när hon var 6 månader.
Vi kör burkmat, försökte ge egen lagad men den ratade hon totalt. Jag tycker burkmaten smakar helt okej (brukar smaka varje gång så det inte är för varmt).

Kurran
0

Mina nu vuxna barn har aldrig fått ens en kaffesked välling, aldrig något ur en barnmatsburk, aldrig gröt och alla har blivit stora. Jag gav dem potatismos gjord på nykokt potatis och bröstmjölk först men har man mycket mjölk och växer barnet som det ska är det ingen brådska med ens smakportioner.

Gröt gav jag dem aldrig för jag kommer ihåg hur min mor matade mig med gröt när jag var så liten så att jag inte kunde prata men jag kommer ihåg ön idag hur varje tugga åkte upp och ner i halsen åtskilliga gånger innan jag lyckades få ner den. När jag började skolan fick vi mannagrynsgröt på måndagar. Man måste äta, fick inte lämna mat så jag måste tvinga i mig gröten som jag sedan gick och kräktes upp. Samma är det än i dag, jag kan inte äta gröt. Den åker bara upp och ner i halsen. Samma upplevelser hade jag med välling.

Jag gjorde mat åt mina bebisar utan salt i början för bebisarnas njurar klarar ju inte salt, finfördelade maten i en liten, liten köttkvarn ett tag.

Att mosa en banan med en gaffel, att finriva en liten bit äpple eller päron tar inte många sekunder.

Jag kan inte förstå varför man använder barnmat på burk över huvud taget. Det är inte mer än några få månader som man måste finfördela och mosa och nylagad mat är ju så mycket godare än konserver för både små och stora.

magma
0

#0: Säger som #1, jag kan inte mer än säga hur vi har gjort med våra barn, tar vårt yngsta barn som exempel för hennes mage krånglade mindre.

Hon drack faktiskt aldrig välling, eftersom hon ammades nästan till 100% tills hon var 7-8 månader. Smakportioner var kokta grönsaker mosade med lite smör och/eller grädde (i början bröstmjölk)

Hon åt hemlagad gröt gjord på havregryn och banan, päron eller äpple. Jag mortlade havregrynen så det inte blev så stora flingor, och kokade gröten ihop med lite smör, mosad banan eller finrivet päron/äpple, ibland hade jag i lite kanel.

Det åt hon morgon och kväll, och innan läggdags så ammade jag henne istället för att ge välling så länge hon själv ville hålla på. (Hon valde själv bort bröstet när hon var drygt 1,5 år.)

Mellanmål var yoghurt, äpple som raspats med sked, bananmos, smörgåsrån med smör etc.

Lunch grönsaksmos, potatis, fisk, kött osv. Allt som behöver tuggas mixade jag med stavmixern ihop med kanske lite grädde, smör, mjölk eller vad som nu passade.

En bok du kan köpa är "Anna och Hugos barnmatsbok" om jag kommer ihåg titeln rätt.

Barnmatsburkar köpte jag nästan enbart när vi var på resande fot, och behövde ha med oss något som inte krävde kall förvaring. Det är inte alls svårt, krångligt eller tidskrävande att laga barnmat! Du lagar ju mat till dig själv? Oftast så tog jag en egen liten kastrull som barnmaten tillagades i, bredvid de andra med, samma råvaror (med vissa små ändringar ibland beroende på vad vi åt). Fungerade utmärkt och krävde ingen extra tid alls, förutom de sekunder jag drog igång mixerstaven…*s*

AnnaLundin
0

#5 - har du någon källa till påståendet om en massa färgämnen i barnmatsburkarna?

--

Jag tror att jag började med en klick gröt om dagen och efter några dagar en klick morotspuré också. Morot är ganska sött, men inte i närheten av frukt. Potatis-palsternacka på burk har också funkat bra här.

Min "etta" vägrade äta något hemlagat alls det första halvåret med smakisar, det var inget annat än burkmat som funkade till henne. De andra två har fått betydligt mer hemlagat kompletterat med burkmat. De har glatt ätit gröt som varit smaksatt med frukt av något slag, däremot vägrade de den naturella gröten.

Vad gäller välling så blev det en naturlig uppföljning på ersättningen de fick när bröstmjölken sinade. Vällingen introiduceras ju först vid 6 månaders ålder och då kan man ha hunnit ge smakisar ett bra tag. OM jag minns rätt (minsten är 3½ år nu) så fick de välling morgon och kväll, ett fruktmål, ett burkmatmål, ett grötmål och ett hemlagat mål om dagen. (Jösses, gjorde vi inget annat än att äta??) Så var det nog ungefär med den minsta i alla fall, tror jag.

Vilket fabrikat man ska välja på burkmat är mest en smaksak.

Själv har jag konsekvent ratat Nestlés produkter även om skandalerna runt dem börjar bli ganska gamla nu.

Hipp är ju enbart ekologiska produkter, tillverkade i danmark.

Semper har både ekologiskt och konventionellt i sortimentet.

Jag har köpt av både Hipp och Semper.

[Anna-N]
0

Finns inga tillsatser i barnmatsburkar. Det är förbjudet att tillsätta konserveringsmedel, färgämnen och socker!

Ninjisen
0

Tack för alla era svar, så intressant att läsa!

Okay men då slutar jag med ersättningen som hon får nu vid 6 månaders ålder och ger istället välling..
Vid det laget äter hon väl bra ur smakis/hemlagat och har vant sig vid riktig mat…..

Jag ska nog göra egen mat iaf den första tiden då dom ändå äter så lite och mest spottar ut..
Lägga klickar i isgrejjen och vira en påse runt fick jag tips om.. Så är det bara att slå ut en isbit och tina den maten :)

Någon som vet vad det är för skillnad på ersättning 1 och 2?
Är det grövre pulver…. mer smak?
Såg i nån affär att det finns 3 med…. Är det för dom som inte tar välling då?

murderdolls
0

är det för tidigt att ge barnet samma mat som man själv äter? alltså väldigt väldigt finfördelat ? (typ i samma form som i smakisarna). Har hört att smakisarna innehåller väldigt mycket onödigt socker och att barn som ätit mkt smakisar ibland har svårare för att lära sig äta "vanlig" mat. Vet inte om detta stämmer dock Obestämd

Och även om det med sockret inte stämmer så måste det ju vara billigare att ta av samma mat som man själv äter den dagen Glad

Mammsie
0

Vi började med potatis som vi gjorde själva. Körde på med det en vecka tror jag men det ville inte riktigt gå ner. Sedan har hon fått smakisar av puré på morötter, ärtor mm.

Kvällsvälling har hon fått sedan hon var dryga 5 månader ungeffär.

Nu är våran lilltjej snart 7 månader och vi kör på med fri Amning plus lunch som brukar vara någon mat från burk anpassad för hennes ålder och frukt. Banan är en stor favorit!

På kvällen får hon gröt, majsgröt med mango är favoriten och sedan får hon kvällsvälling innan hon ska sova. Ammar tills hon somnar.

Våran tjej sover mycket på förmiddagen så någon frukost har vi inte riktigt lagt in ännu, utan då blir det mest Amning fram till lunch.

Jag tycker att det bästa är att gå mer på känsla och sunt förnuft än att känna sig tvungen att göra som alla andra säger. Särskilt som alla andra säger olika saker.

AnnaLundin
0

#13 - merparten av burkmaten (och gröten) som finns att köpa till bäbisar är osötad, dvs inget tillsatt socker. "Smakisar" är smakportioner oavsett om de kommer från burkmat eller hemlagat. Huruvida det är svårt att få barnen att äta annat efter det man börjar med beror garanterat på VAD man börjar med… Börjar man med fruktpuréer så kanske potatis-palsternacka inte är så lockande. Börjar man med morotspuré (hemgjord eller från burk) så är det kanske lättare att få dem att äta annat matigt också.

Man kan göra ALL mat själv från början, men det som är viktigt är att man utesluter saltet för barn under ett år. Deras njurar är inte färdigutvecklade för att ta hand om saltet på ett vettigt sätt innan dess. Så vill man ge av den mat man själv ska äta så måste man ta undan lite till bäbismaten innan man saltar till sig själv. Kryddor kan man använda i måttlig mängd - maten får gärna smaka men behöver kanske inte vara stark…

Har man ett barn som har svårt för att vänja sig vid smakerna så kan man ha en liten klick fruktpuré på varje sked med mat, ofta är det lättare att vänja dem vid smakisarna då. Bara det inte blir enbart fruktpuré…