Att smaka mos
Idag så fick Elva för första gången smaka en liten skvätt med potatismos. Självklart så smakade det konstigt och hon visste inte riktigt vad hon skulle göra med maten. Men så satte hon lite i halsen och började hosta eller så hostade hon vanlig tack vare att hon har hosta för tillfället. Och så kom världens spya över hela pappa, pappas mobil och i soffan. Mums.
Nu så är min man rädd att hon ska kräkas nästa gång och hon ska smaka mat, hon har dock makat gröt 2 ggr och det har gått bra.
Är dt vanligt att bebisar kräks när de får smakisar första gångerna?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Mina 3 har inte gjort det. Däremot spydde Ida första gången hon smakade mjukost, då var hon runt 1½ år. Hon tyckte att konsistensen var jättehemsk.
Själv kan jag få kraftiga kväljningar av otäck mat så varför inte kunna spy?
Är hon mycket snorig? Det kan de ju kräkas av, att det är mycket snor/slem i halsen. Vilket naturligtvis får mig att dra den parallellen att varför inte kräkas av "slemmig" mat, som all puré och mos är?
Nu menar jag inte att ni äter otäck och slemmig mat utan att det är ovant för Elva 
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

hon har ganska snorig faktiskt.. vi ska ta och vänta med nästa smakis tills hon har blivit frisk så får vi se hur det går. och så plasta in soffan eller sätta oss vid matbordet nästa gång. 
Glöm inte pappa och mobilen…plasta in alltså…
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

haha, det ska jag inte ;)
hahaha *asg* tog du ingen bild? :o)
Har hon hosta och är snorig så beror nog kräkan på det.
Små barn klarar inte att hosta upp segt slem, därför kräks dom upp det.
Du får studera nästa spya. Beror det på slem så syns det i kräkan, den blir slemmig…
Min son kräktes slem så fort han blev snuvig det första året. Jag tyckte det var jätte obehagligt, men BVC sa att det var fullt normalt eftersom dom inte får upp det på annat vis.
Och hellre än spya på pappa än att slemmet åker ner.

Kev är hostig nu, han har helt slutat amma men de första dagarna med snor och hosta så kunde han helt plötsligt mitt i maten hosta så han kräktes men som sagt det är väl för at slemmet ska upp och maten kanske sätter igång en reaktion…
Det går nog som sagt bättre så fort hon friskat på sig! :)
Visst spyr barn i samband med att de ska börja äta vanlig mat då och då. Fast det var kanske mitt fel för jag var kanske för ivrig med matningen.
Härom dagen hörde jag en småbarnsmamma säga att på BVC påstod man alla barn barn spyr ett tag när man börjar ge dem välling. Min tanke var att jag aldrig i livet skulle kunna ge ett barn välling och har aldrig gjort det.
Men tänk på att om möjligt ta bort alla mjölkprodukter när ett barn är snuvig och snorig. Mjölken gör det hela mycket värre. Till och med kikhosta blev avsevärt mindre jobbig utan mjölkprodukter. Ett barn mår ju inte illa av att inte få i sig mat som innehåller mejeriprodukter några dagar.
PS Vad har pappan tänkt att barnet ska leva av framledes då? Ska du gå och amma barnet när det börjat skolan. Fäder är lite knäppa ibland.