Sova utan välling! *Hjälp*
Min lilla tjej på lite över ett år ska snart börja på dagis!
Och jag undrar nu hur jag kan få henne att sova utan välling!?
För de ger väl inte barnen välling på dagis?
Hon har alltid fått välling innan hon ska sova, både lunch, middag och natt!
Har lagt henne nu och hon är jätte trött! Men vägrar att somna!!
Hon är ledsen och skriker och jag har provat att sjunga för henne och läsa saga och pratat och att gå ut därifrån och låta henne vara!
INget funkar… Hon har fått en ordentlig frukost och en tidig lunch eftersom hon vaknade so tidigt! Så hon kan omöjligt vara hungrig!
Vad ska jag göra?

Du behöver nog inte vara orolig. Barn anpassar sig på dom ställen dom befinner sig, hon kommer ju att lägga sig samtidigt med flera barn och det blir snart en rutin så hon kommer att sova gott på dagis utan sin flaska. Där är det personalen på dagis som lägger henne och flaskan förknippar hon med er och hemmet. Du kan ge henne välling hemma och hon kan somna utan på dagis.
Ett tips är att du ger henne lite gröt eller annat innan hon ska sova och sen ger henne vatten i flaska när hon lägger sig, det kan vara flaskan som är rutinen för henne bara.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Jo du har kanske rätt….
Vatten i flaska funkar inte.. Hon går inte på det! ;)
Men nu somnade hon ändå tillslut, men hon var väldigt ledsen.. :(

När min son började på dagis både drack han välling och somnade i sin vagn eller i famnen, de hade vagnen i vilrummet. Personalen lät honom somna så som han var van och sen vande han av sig själv, ville göra som alla andra. Jag jobbar själv på dagis, vi hjälper gärna till där, alla barn har sin egen grej när de ska sova. Vi har gett välling haft dem i famnen, legat brevid osv, beroende på vad behovet varit. Jag tror inte du behöver oroa dig, det brukar lösa sig. :)

min son somnar nästan alltid med välling men när de skulle sova på dagis så fick han ingen - han fogade sig dock snabbt och somnade ändå, tror att det är en helt annan grej när de ska sova och omkring sig har de ca 15 andra barn som också sover.. de förstår och anpassar sig.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Men Tindra har ett sånt temperament! Hon blir rasande! haha! Och jag vet inte om dagisfröknarna (Förlåt, pedagogerna!) orkar med hennes en timmas raseriutbrott! haha!
#5 lugn bara, det löser sig :) Man blir aldeles förvånad vad dom lyckas med för mirakel på dagis.
Min son var van att sova middag i vagnen, eftersom jag passade på att göra stallet under middagsluren.
Inga problem, det fanns vagnar där som dom kunde söva honom i :)
Jag vet inte hur du ställer dig till napp, oftast är det bara snuttet dom är ute efter och inte själva vällingen.
Vi provade att byta ut vällingen mot vatten, funkade inte, det är ju helt olika konstitens, klart dom märker skillnad, men napp gick jättebra.
#6 hon har napp när hon är ledsen eller trött! men det funkar inte med bara napp när hon ska sova heller…
Men när hon ska skolas in så får jag fråga hur de gör med sömnen.. Hon är ju inte van att sova i vagn heller…. Hon sover i sin säng…
#7 jag tror hon vänjer sig ganska fort, det blir ju andra rutiner helt och hållet på dagis.
Det kommer att gå jättebra
Jag hoppas att ni har rätt! :)