Barn iFokus

Barn

Etikett04-barn-3-5-år
Läst 2926 ggr
Tom
0

Handlingslista som gör mig lycklig!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min fyraåriga dotter har just knäckt läskoden och jag tycker att det är så fantastiskt!

När vi skulle åka och handla började jag skriva en handlingslista. När jag hade skrivit tre saker sa hon att hon ville skriva någonting. Hon började med Avokado med lite hjälp från mig. Sen fortsatte hon att skriva saker som vi skulle handla med mindre och mindre hjälp från mig. Flera ord skrev hon helt själv.

Hon ljudar orden och skriver bokstav för bokstav.

/ Tom, en lycklig pappa!

AnnaLundin
0

Vet precis vad du menar, min äldsta flicka är nu nybliven 6-åring, men hon har skrivit och läst hjälpligt i flera år… Och just inköpslistor är tydligen kul att skriva, jag har sett många sådana. Och inte är det de lättaste grejerna de ska skriva upp heller…

[Sajberlena]
0

Men visst blir man glad av en sådan lista!! Du måste rama in den och hänga den på väggen!

Jag hittade ett gammalt kasettband med Fem Myror är fler än Fyra Elefanter i en kartong för ett tag sedan. Alltså, maken till pedagogik går nog inte att uppbringa! Vår fyraåring (snart femåring) låg och lyssnad på bandet några kvällar när han skulle somna och nu stavar han sig också igenom allt han kan komma på.

Vi leker en lek när vi åker bil, jag ska säga ett ord på tre bokstäver så ska han tala om hur det stavas. Jätteroligt. Sen tvärtom, jag säger tre bokstäver och han talar om vad det blir.

Men jag erkänner också att paniken börjar infinna sig lite - när de börjar läsa och skriva är de inte små längre. Och finge jag bestämma skulle jag stanna här och nu och behålla honom liten…

Niklas
0

#0: Hälsa henne att hon är jätteduktig!

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tom
0

#3, Javisst ska jag göra det, tack!

#2, Jo jag inser att hon blir äldre och äldre. Inte lika många pussar och kramar när andra ser på längre, snyft!

Tom

Morfen
0

wow vad häftigt! :D

exitingsvillemo
0

Min 4-åring är inte ett dugg intresserad av bokstäver, däremot av siffror. Han började räkna när han var 1½-2, det har han efter pappa ;)

exitingsvillemo
0

#0 helt klart impad av din dotterSkrattande