Barn iFokus

Barn

Etikett: 02-barn-0-12-mån
Läst 18335 ggr
johan
0

Mat och dryck till magsjuk bäbis?

Vår dotter på 10 månader verkar ha blivit magsjuk och kräks upp det mesta hon får i sig. Vilken typ av mat och dryck är bäst att ge till ett litet barn som är magsjukt?

Mvh // Johan

Elisabeth-J
0

Blåbärssoppa är bra vid magsjuka och kanske du bör ge henne vätskeersättning som finns på apoteket för små barn har lätt att bli uttorkade. Kokt ris är milt för magen om hon kan få i sig mat.

Hoppas att hon snart blir bra igen!

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Susanne
1

Som # 1 skriver.
Riskakor utan något på, smörgåsrån kan fungera lika bra/dåligt.
Vitsen är att de suger upp vätskan/magsyran i magen.
Avslagen coca cola är ju också ett gammalt beprövat medel.
Vi använder pepparkorn, sväljes hela. De smakar inget och är inte skadliga på något sätt, de tar bara kål på bakterierna i magen.
Dock brukar vi ta dem så fort vi hör att det är magsjuka i närheten av oss, alltså innan det hunnit bryta ut och det fungerar varje gång.
Vi tar 4 hela pepparkorn morgon och kväll till den dag vi hör att "alla andra" är friska igen.
Peppar, peppar så har vi inte varit magsjuka varken fram eller bak under de senaste 10 åren.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

johan
1

Tack för tipsen.

Googlade lite och hittade tips om att blanda

• 1 liter vatten (går bra med kranvatten här i Sverige)
  • 3-4 tsk socker
  • 1/2 tsk salt

Allt rörs ut. Barnet ska få 1 tsk var femte minut under tiden det är vaket.

Coca Cola brukar jag köra på själv, men det kanske inte är någon höjdare för någon som inte ens är ett år och typ aldrig fått tillsatt socker.

Mvh // Johan

Susanne
0

Det du hittade på google är vätskeersättning. Det fungerar ganska bra men smakar Huggorm.
I vätskeersättningen finns också socker…tänkte på Cola, så länge du inte använder light-produkter, stora mängder eller fortsätter att ge henne Cola så ska det inte vara några större problem.
Tänk på att hon ska äta jättesmå bitar och långt mellan gångerna även när hon äter. Allt ska vara rumstempererat så inte magen sparkar bakut.

Susanne Glad

Susanne Glad

johan
1

#4: Visst är det socker i vätskeersättningen, men det är lite skillnad på 3-4 tsk / liter vatten och mängden socker det är i läsk.

Mvh // Johan

AnnaLundin
3

Det viktigste är att hon får i sig vätska, fast ofta får de inte behålla det heller.

Jag frågade en gång en sköterska på vårdcentralen hur mycket vätska minst jag skulle behöva få i barnet för att inte riskera uttorkning - svaret 1½ LITER… Förvånad Till en 2-3-åring… Det dricker de ju liksom inte ens i vanliga fall…

Men så mkt som möjligt och gärna då i vätskeersättningsform, där förlorade salter ersätts och sockret ger en aning energitillskott.

Susanne
1

# 5, självklart är det mer socker i läsk men det är också den som ger energi och det behöver man när man är magsjuk. Nu menar jag inte att man ska proppa i dem läsk i tid och otid, det är precis som med allt annat, man använder de verktyg man har med lite förnuft.
Gillar hon vätske-ersättningen är det ju jättebra, då finns ingen anledning att introducera läsk.

Susanne Glad

Susanne Glad

johan
0

Det fungerade med vätskeersättningen blandad med lite barnfruktjos som tur var. Kräkningarna har slutat och nu sover hon lugnt i sin säng. Hoppas det är bättre i morgon.

Mvh // Johan

Susanne
0

# 8, vad skönt för henne.

Susanne Glad

Susanne Glad

magma
0

Nu har det ju lugnat sig redan, men till en ev. nästa gång om Cocacola ska provas- tänk på att vispa runt i den så bubblorna försvinner:)

Elisabeth-J
0

#7 Vitpepparkorn tar jag med när magsjuka härjar, fantastiskt att det fungerar så bra! Jag började med det när jag arbetade på förskolan så personalen blev inte sjuka och man slapp ta in vikarier.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

SusanneStromstedt
0

Ja, vitpepparkorn brukar jag också ta, sen många år tillbaka. Min sambo vägrar tro på detta, men varför är det då han och inte jag som får maginfluensa och kräksjukorna *skrattar*Kanske det är den manliga stoltheten som vägrar tro på våra kärringideer?

Vätskeersätning har  du redan fått råd om, men om barnet också äter välling ska du ge barnet majsvälling istället, som är glutenfritt. Det bidrar inte till  slem eller diarre . Barnet blir snabbare friskt då. / Kram

lisette
0

skorpor ska vara bra om man är dålig i magen.

parisjetaime
0

#13 kan man ge skorpor till en bebis? Förvånad

Har man tänder när man är 10 månader? (jag har ingen aning)

Eller var det ett tips till äldre barn & vuxna?

lisette
0

hmm har de tänder så borde det ju vara ok, men annars är det mer till äldre barn och vuxna. =)