Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1367 ggr
mammiz
2008-11-11 17:51
0

får ni?

Får ni utvecklingsplaner på era barn på dagis? 1-5 år? Vad tycker ni är bra/ dåligt med det? Jag undrar för att jag jobbar på dagis och vi för en diskussion där om utvecklingsplaners vara eller icke vara. Vore kul att höra vad ni anser!

phernilla
2008-11-11 17:56
0

Ja! Jag får det…

Dock så vet jag inte hur det är för dom andra barnen på lillemans dagis…
Min son är bokstavsbarn o har extra resurs o utökad tid, o lite sånt där…

Så i hans fall är det ju rätt naturligt att vi får en utvecklingsplan. :-)

Jag tycker att dom är väldigt viktiga! Funderar ni på att lägga ner den biten på er förskola? Varför? Dom är ju en viktig del i barnets utveckling!

:-)

mammiz
2008-11-11 18:04
0

Några vill ha kvar den och andra vill ha utvecklingssamtal utan planerna, just för att inte behöva se hinder och problem, utan låta utvecklingen ha sin gång i egen takt. Det är så lätt för en del föräldrar att tro att deras barn ska klara vissa saker i en viss ålder, ibland förstår inte en del att en utvecklinsplan är ett redskap för att se hur barnen kommit framåt eller står kvar och kanske behöver lite extra stöd både hemma och på förskolan. Jag vet inte själv vad jag tycker, därför är det kul att se vad andra föräldrar tycker. :)

phernilla
2008-11-11 18:12
0

Jag är villig att hålla med dig där. Det är väldigt många föräldrar som verkar skrämda ifall deras barn skulle "ligga lite efter" på något plan, rent utvecklingsmässigt. Osså bygger dom upp nån slags skyddsvägg o vägrar erkänna för sig själv att: "Ja, min son/dotter har nog faktiskt lite problem på det här planet, hur kan vi hjälpas åt att försöka hjälpa honom?"

Vad är det o vara rädd för?

Vad tycker du själv om utvecklingsplanen kontra utvecklingssamtalen som förskollärare/barnskötare?

mammiz
2008-11-12 09:32
0

Utvecklingssamtalen tycker jag är jätte viktiga! Man lär känna varandra lite bättre under samtalen. Jag jobbar på småbarns avdelning och vet inte om jag tycker utv.planen behövs just på småbarn. Och det tycker jag  för våra småbarn har helt olika utv.takt och det är så individuellt vad de lär sig och hur snabbt de lär sig. Men själva samtalet är viktigt! Men jag tycker inte vi ska skapa oro hos föräldrar med småbarn genom att ha utv.plan. Jag tycker däremot att vi ska vara noga med att tala om hur olika barn är och att allt sker i egen takt. Om ni visste hur många föräldrar som tycker att deras barn borde kunna det och det, för det kan ju den som är 3månader yngre! Vissa får nästan panik. Ser man däremot ett problem kan man skriva en handlings plan! Där tar man ju upp hur man ska komma vidare. Det är mycket bättre. Ger också föräldrar info om hur vi på förskolan gör för att hjälpa barnet. Det är en svår fråga….:)