Kolik
En del barn får vad man kallar spädbarnskolik. Orsakerna till detta är inte klarlagda. På nedanstående länk finns en del intressant att läsa
www.vof.se/aktuellt.php#notis330
Jag har också lagt in en sammanfattning av en avhandling om spädbarnskolik som jag tycker är läsvärd. Klicka på "Visa bild" så kan du läsa den.
Är spädbarnskolik ett okänt fenomen här på sajten? Eller har alla småttingar kolik så att föräldrarna inte hinner med annat än att bära och försöka trösta?
Mina barn hade båda kolik men är nu 3 och 6 år, så för min del känns det inte så aktuellt längre;)
Har läst din länk, och har några invändningar. Det känns helt fel att skuldbelägga mammorna, genom att säga att det finns tecken som tyder på att barn till mammor med krävande jobb oftare får kolik, och likaså barn till mammor som inte ger sina barn tillräcklig kroppslig närhet och trygghet. När man har kolikbarn så hade ivarjefall jag tillräckligt med dåligt samvete ändå för att jag inte kunde ta bort smärtan för mina barn, skulle jag fått höra detta så vete sjutton… Och att ge mer närhet hade inte varit möjligt, då hade ungkrakarna fått krypa under skinnet på mig;)
Och att dessutom skriva att dessa barn i vissa kulturer inte anses ha ont utan bara skriker för att de har en stark vilja? ha!ha!ha! När magen på ungen står rakt ut som en spärrballong, benen sparkar som trumpinnar och däremellan är uppdragna till hakan av smärta, så finns det inte skymten av ett tvivel på att de har ont!
Jag läste på textTV:n imorse (igår?) att det gjorts en studie i Göteborg på kolikbarn, där de behandlats med akupunktur- med mycket god verkan. På de flesta barn avbröts behandlingen efter fyra tillfällen, eftersom de då inte visade koliksymtom längre. Tyvärr görs behandlingen bara på två ställen i Sverige, men väntas spridas till fler orter.
#1 - barn är mer än bara spädbarn. Mitt yngsta barn hade litegrann kolikbekymmer, men det är 3 år sedan nu…
hur sent kan barn få kolik?
Länken till VOF innehåller uppgifter om att hon som behandlar spädbarn med kolik med akupunktur är under utredning av socialstyrelsen för hon ger behandlingen under falska förespeglingar: Hon har bland annat inte tillstånd från etikprövningsnämnden att hålla på med den här verksamheten.
Det är väl inte ens tillåtet att ge akupunktur till barn i Sverige ??
Det är inte tillåtet att ge barn under åtta år akupunktur såvida det inte bedrivs som forskning som har fått tillstånd av etikprövningsnämnden men några sådana tillstånd finns inte beträffande akupunktur mot spädbarnskolik.
Bifogar ett brev som finns på socialstyrelsen om sådan akupunktur. Brevet är från en mamma som prövat.
Enligt det jag läste om akupunktur mot kolik så har det bedrivits forskning i Göteborg under flera år. Detta läste jag om redan för 3-4 år sedan, när jag var gravid med andra barnet.
Detta finns att läa på Apotekets hemsida:"_En annan behandlingsmetod, som prövas på några platser i landet, är akupunktur.
Sjuksköterskan Kajsa Landgren i Helsingborg har mycket goda erfarenheter av att behandla kolikbarn med akupunktur och genomför just nu en vetenskaplig studie som ska omfatta 80 barn. Studien blir klar nästa år.
- Jag tror att akupunkturen har en påtaglig effekt på kolikbarnen och skulle önska - om det nu visar sig att vi har rätt - att barnhälsovården skulle kunna erbjuda den här formen av behandling, säger hon."_
Det jag hittade om en kvinna i Sundsvall som är åtalad för att ha behandlat spädbarn är detta. Tydligen får man behandla barn om man är hälso/sjukvårdspersonal, bla stod detta i artikeln:"I dag är det bara legitimerade sjuksköterskor som har läst en kort akupunkturutbildning som får behandla barn."
Personligen skulle jag gärna ha provat detta på mina barn, istället för att behövt gett dem Dicykloverinhydroklorid som de tillslut fick. Vilket hjälpte bra! Men som ändå är en främmande, kemisk substans i kroppen på ett mycket litet barn.

Ofta så kopplar man barnet skriker mycket = kolik,
men jag läste en artikel som fick mig att tänka efter, det måste ju finnas massor med skäl till varför ett barn gråter helt galet mycket.
När en vuxen människa gråter så tänker man ju inte att 'han/hon har säkert ont i magen'
När min son föddes började han skrika redan på BB. Han skrek och skrek, sköterskorna sa att 'det inte var normalt' och skickade hem oss. 'Han har kolik' sa allihop till mig, och vi gav minifom, likväl skrek han oavbrutet.. jag tog bort komjölk, han skrek. Grejen var den att jag tror inte han hade kolik, jag tror han skrek av något annat skäl, ångest kanske, oro..
Det var fruktansvärt tyckte jag, jag fick inte sova, äta, städa, vi levde i sopor med ett ständigt missnöjt barn, jag fick migrän och förlossningsdepression, gick och ammade, kramades, vyssjade, sjöng, grät själv, hela tiden. Vad kunde man göra egentligen? Jag trodde att alla hade det som jag..
och alla människor som kom med kommentarer när man gick omkring och vyssjade detta ständigt missnöjda barn.. 'han är nog hungrig' 'oj vad han skriker..' och misstänksamma blickar. Alla genanta pikar om mitt stökiga hem.. det var den värsta tiden i mitt liv, jag hatade alla omkring mig med tysta barn. Jag ska aldrig bli gravid igen..
Men nu är han betydligt snällare och sötare, men den där depressionen jag fick, den kommer och går.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Min mellansyster hade kolik i 12veckor när hon var nyfödd.. det var en riktigt jobbig period, hela familjen byttes av för att försöka trösta henne och hålla henne lugn.. guu va skönt det var när det gick över till slut
Men åter till det faktum att den behandling som bedrivs med akupunktur inte har nödvändiga tillstånd för att få förekomma över huvud taget, dvs tillstånd från etikprövningsnämnden. Den som bedriver verksamheten har hållit på i flera år men har inte kommit ut med en enda artikel som hon publicerat utan hon behandlar barn och samtidigt ger hon koståd till mammorna, se # 7.
Har man behandlat mer än 1000 barn och påstår att det är forskning krävs att det för länge sedan skulle ha publicerats artiklar av seriösa vetenskapliga tidskrifter efter oberoende granskning, dvs samma regler som gäller för all forskning oberoende av ämne. Vid det här laget borde den som ger denna behandling, om det är forskning som hon bedriver, har resulterat åminstone i en licentiatexamen.
Observera, att behandling av barn under åtta år inte får förekomma utan tillstånd av etikprövningsnämnden och något sådant tillstånd finns inte!
Intressant läsning är också den sammanfattning om forskning om varför spädbarn skriker som finns som en klickbar pdf-fil i själva ingången till denna tråd.
Tydligen så har studier bedrivits både vid Lunds och Göteborgs universitet, och jag tvivlar på att dessa studier skulle ha brutit mot gällande regler och lagar. Kvinnan som det stod om på Apotekets hemsida är inte samma person som du har med i #7, dvs Marianne, och i #7 står heller inget om tillstånd/saknat tillstånd från Etiksprövningsnämnden.
Så länge olika oberoende studier har genomförts och alla har kommit fram till positiva resultat så har jag inget att klaga på, det är ju inte så att det enbart är denna Marianne som har forskat kring akupunktur mot kolik.
Förutom information på Apotekets hemsida så har det även publicerats artiklar i Dagens Medicin, och via en enkel sökning hittar jag flera företag med anställda barnmorskor och sjuksköterskor som behandlar spädbarn med akupunktur. Om jag ska gå efter detta så stämmer det att hälso och sjukvårdsutbildad personal med akupunkturutbildning får behandla.
Jag har själv arbetat inom vården i snart 17 år, och min erfarenhet är att det där vimlar av paragrafryttare och byråkrater och att alla är livrädda för att bryta mot regler och bestämmelser. Hellre följa en extra regel i onödan än att riskera att göra det en gång för lite, på ett ungefär så går tankegångarna… *s*
Så det du säger, att ingen överhuvudtaget skulle ha tillstånd och att det krävs sådana tillstånd för att få behandla- det låter för mig tyvärr mindre troligt än all annan information från skilda källor. Kan du hänvisa till var man hittar denna information du besitter, var det står att läsa om Etikprövningsnämnden och om att det saknas sådana beslut? Det vore helt klart intressant att förkovra sig i detta.
Socialstyrelsen handlägger förnärvarande en anmälan om att en kvinna bedriver akupunkturbehandling på spädbarn som har kolik. Jag har tagit del av det omfattande materialet som ligger till grund för denna anmälan och faktum är att det finns inget tillstånd från etikprövningsnämnden om att få bedriva denna verksamhet.
När det gäller kvinnan i Lund blev hon friad på grund av att Socialstyrelsen kom fram till att det inte skadat barnen.
Etikprövning skall ske innan viss foskning får påbörjas och ges inte tillstånd får inte den aktuella forskningen bedrivas. Denna lag ska vi vara glada att vi har.
Att vända sig till mammor vars barn skriker mycket och hävda att man kan göra så att barnen slutar att skrika utan ens en ordentlig diagnostisering av vad barnet lider av och dessutom ta rundligt betalt förutom att man samtidigt ger kostförskrifter till mammorna som innebär risk för undernäring har inget med vare sig vetenskap eller forskning att göra.
Har man behandlat mer än 1000 barn utan att redovisa sina resultat på ett ur forskningsperspektiv acceptabelt sätt anser jag att verksamheten med fog kan kallas geschäft. Till detta kommer att den som behandlar utger sig för att just bedriva forskning.
Tyvärr har massmedia okritskt skrivit om denna verksamhet utan att göra någon som helst research vilket inte ryms inom god pressetik.
"Jag har tagit del av det omfattande materialet som ligger till grund för denna anmälan och faktum är att det finns inget tillstånd från etikprövningsnämnden om att få bedriva denna verksamhet."
Jag tror dig absolut, samtidigt så ser jag ingenstans att du skriver att ingen överhuvudtaget i hela landet skulle ha fått ett sådant tillstånd?
Nej, det finns ingen som bedriver någon forskning mer än den som påstår sig göra det i Stenungsund, dvs hon som behandlat över 1000 barn utan att ha kommit fram med enda artikel och än mindre lämnat någon artikel till oberoende granskning och det finns inga tillstånd.
Jag kan lägga ut mer handlingar här om några dagar för just nu är jag ute och reser och har bara min pyttelilla dator med mig men framåt helgen har jag tillgång till min vanliga dator där alla handlingar som rör socialstyrelsefallet finns.
Nu lägger jag in en kopia på ett mail som en barnläkare skickade till socialstyrelsen, när han läst i tidningen att akupunkturbehandlingen mot spädbarnskolik var under utredning.
kolik sa de till oss med men det visade sig att min mjölk inte räkte så hon var hungrig! nu får hon både flaska och tutte och har ingen "kolik" längre!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Vem ställde diagnosen "kolik" eller bara sade att det var kolik?