Vägra flaskan
Har kört med flaska till Elva ca 1 gång om dagen sedan hon var ett par veckor, nu är hon 3 månader. De senaste dagarna så har jag inte snvänt flaska men skulle göra det nu och hon totalvägrade. Försökte jättelänge men gav upp tills hon började skrika och gråta.
Har det hänt er att barnen helt plötsligt vägrat flaskan fast man använt den nästan varje dag? Tog de flaska igen?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Prova igen så kanske hon tar flaskan. Hon kanske inte var hungrig eller så kanske hon är förkyld, om hon är täppt i näsan blir det obehagligt med flaskan för då får hon ingen luft, ont i halsen kan också vara en orsak. Givetvis finns det många olika orsaker som kan göra att hon inte ville ta flaskan ikväll men eftersom hon alltid har tagit den förut så borde det inte bli några problem men man vet ju inte, barn har sin egen vilja :) Robin tyckte aldrig om välling och han vägrade dricka ur nappflaska eller använda napp, han fick kvälvningar varje gång jag provade så han lärde sig dricka ur pipmugg när han var 5 månader och fick gröt istället för välling så allt går att ordna på bästa sätt.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

täppt i näsan var hon inte för jag had eprecis rensat den och hungrig var hon för bröste funkade prima.. hon har kronglat de senaste gångerna när jag tänker efter.. ska försöka imorgon igen när hon är jättehungrig och se vad som händer. skulle vara tråkigt om hon totalt ratar flaska för då blir jag låst hemma och kan inte smita iväg några timmar.. Fast flaskan var tydligen god att tugga på

Det är väl härligt att hon föredrar bröstet
. Om du vill smita iväg några timmar kan du väl ta med henne.
Ursäkta mig, men jag förstår inte inställningen hos endel mammor. Det är så här det är att ha barn, det är inte som att ha hund eller katt
.
# 3, för flera av oss är det otroligt viktigt att få egen tid utan barnet för att ladda batterierna. Barnen har ju oftast en pappa också och när mamma är borta stärks banden mellan dem vilket är jätteviktigt. Jag ser hellre att barnen gillar oss båda från början då blir det ingen separationsångest senare.
# 2, hon är säkert bara mammasugen. Det kommer och går i vågor under flera år framöver.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Jag håller med dig Susanne, egen tid är bra för att ladda betterierna och alla är vi olika, det finns inga rätt eller fel, ingen är sämre eller bättre förälder för alla gör vi det vi och barnen mår bra av.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

#3 Nähä. Och jag förstår inte attityden hos en del skribenter och föräldraförståsigpåare som tycker att alla mammor ska göra likadant och som "vet" hur det ska vara att vara förälder. Att man som förälder ibland behöver få vila är väl inte konstigt, särskilt inte när barnen är små. Det betyder inte att man ser på sitt barn som om han eller hon vore ett djur. Att bara antyda det tycker jag är respektlöst, smiley eller inte.
Dessutom tycker jag det generellt är konstigt med denna OTROLIGA mmamafixering - hur ska pappan/partnern någonsin få någon egen tid med sitt barn om inte mammorna ibland gör något annat? Varför är det så heligt att mamman ska vara dygnet runt med sitt barn medan pappan ska kunna komma och gå?
Tuttar i all ära.
//Pernilla
Man KAN faktiskt ha egentid mellan amningarna också!
Jag håller med Annette här!
Passa på att njuta av småbarnstiden, den är alldeles för kort för att vara besviken över eventuellt missad egentid…
Alla är olika. Vissa KAN faktiskt behöva mer än 2-3 timmar för att känna sig utvilad och redo att ge 100% igen.
Dessutom kommer man som pappa aldrig få en riktigt bra relation med sitt barn så länge mamman ska vara där och lägga sig i hela tiden, vilket jag tyvärr förutsätter är baksidan av ha sådant kontrollbehov att man inte man kan eller tycker att man ska lämna barnet max mer än tiden mellan två amningar.
Se det som två vinster istället. Mamma får fritid att ladda batterier, pappa och barn får en djupare egen relation.
Mvh // Johan
#8 - fast om nu barnet inte tar flaska, så har man liksom inget val… DÅ kanske man får låta pappan komma med barnet för amningspaus i "egentiden" och sen fortsätta göra det man vill utan barnet.
Amning måste inte innebära att pappan inte får en chans till en bra relation, det har inte med det att göra. Och kontrollbehov är en helt annan sak.
Funkar det med flaskmatning så är det väl bra om mamman kan få några timmar för sig själv, men det GÅR att lösa på andra sätt också!
(jag vet en kvinna som började jobba efter bara några månader, trots att hon helammade - där hade pappan barnet på heltid och åkte med barnet till mammans jobb ett antal gånger om dagen för matning…)
#9: Ja, självklart förutsätter det att man kan ge barnet mat på annat sätt. Men i det här fallet, och de flesta fall skulle jag tro, skulle jag tro att det normalt sätt går. Det låter ju som att detta är tillfälligt.
Ingen menar nog att man inte ska amma, men de tillfällen då man behöver tid för sig själv som är längre än 3 timmar går det ju rätt lätt att lösa. Om man vill.
Mvh // Johan

#7 GRRRRRR. Det handlar inte om något egotrippat lattemammaliv eller besvikelse över missad egentid. Det är just FÖR ATT kunna njuta av småbarnstiden som man ibland behöver vila. Till exempel sova igen lite av den tid man sitter uppe på nätterna och ammar… och ammar… och ammar. Och det jag reagerar starkt på är att det ofta tittas lite snett på en när man uttrycker egna behov. Lite som "Vaddå, älskar du inte ditt barn? Du njuter väl?" Jag är ledsen, men jag njuter inte av att vara så trött att jag bara gråter eller när jag bara har mjölk och hormoner i hela hjärnan. Däremot njuter jag kopiöst av att vara mamma till mitt barn, inte minst när jag fått sova fler timmar i sträck än två.
Vidhåller att det också är viktigt att pappan kan ta hand om sitt barn utan att mamman måste komma panikrusande med en tutte om barnet plötsligt blir hungrigt.
#0 Sorry, vi hamnade en hel del off topic här. Det där har hänt oss vid några tillfällen också när vi gav Meja utpumpad mjölk ur flaska, gick jättebra en dag men inte alls andra dagen. Ibland var det nästan så man undrade om det var skillnad i kvaliteten på mjölken… Jag tycker det redde ut sig varje gång om man fortsatte testa lite försiktigt. Hoppas det ordnar sig för er.
#11 - du behöver inte vara ilsken, för lattemammaliv är det SISTA jag tänker på. Efter att ha haft tre småbarn tätt så vet jag nog vad det innebär att vara aptrött och längta efter att få göra något utan barnen. Jag vet också att det går att anpassa sig på bästa sätt efter situationen.
De flesta bäbisar har tider på dygnet då de sover längre stunder. Inte nödvändigtvis nattetid, men nån gång på dygnet. Är man som mamma inte utvilad så bör man nog faktiskt se till att ge råttan i att "passa på" att städa, diska, tvätta mm medan barnet sover och i stället utnyttja de stunderna till återhämtning och vila.
(har man ett barn som inte sover ordentligt alls så får man givetvis göra annorlunda)
Angående egentid så är det ju olika, jag själv har alltid njutit av att kunna vara en timme eller två i stallet och pyssla med hästarna i lugn och ro, medan barnen varit hos sin pappa.
Det är ju lysande för alla som det fungerar för att mata barnet med flaska, så att mamman slípper komma panikrusande med en tutte, som du skriver. Men det är tyvärr så att det finns en del barn som vägrar ta flaskan och då får man liksom acceptera det.
Till #0 - jag har aldrig varit i den situationen att barnen inte tar flaskan, så jag har inga bra råd att komma med på den fronten - mer än att du ska slappna av och inte "få panik" över att det inte funkar just nu. Ge det tid och låt det bli som det blir. Det löser sig säkert.
Är man som mamma inte utvilad så bör man nog faktiskt se till att ge råttan i att "passa på" att städa, diska, tvätta mm medan barnet sover och i stället utnyttja de stunderna till återhämtning och vila.
Det håller jag helt med dig om. När jag är hemma med vår dotter sover jag nästan alltid en stund på förmiddagen när hon sover. Skit i alla "måsten".
Mvh // Johan

i mitt fall, så är det jätteviktigt att min dotter vill ta flaska. Jag har gallsten och kan få anfall närsomhälst och då kan jag inte amma pga smärtan. sen så väntar jag på operation som kan bli närsomhälst, kanske till och med kommer att akutopereras och då kan jag ju inte amma.
Sen så känner jag mig som en mycket bättre mamma om jag någon gång ibland (2 ggr på 3 månader) kan smita iväg hemifrån några timmar utan att behöva oroa mig för att Elva ska bli hungrig och stressa hem. Sen så är det väldigt svårt att gå ut med kompisarna och dansa med ett spädbarn med sig, eller springa på fotorunda eller bara allmänt träffa jämnåriga utan att de ska känna sig obekväma. Jag vill ha mina vänner kvar, även fast hälften bor fortfarande hemma hos sina föräldrar och inte har blivit erfarna av vuxenvärlden som mig.
#14 - Jag kan förstå att det är viktigt att hon tar flaskan för din hälsas skull. Men jag tror ändå att du måste försöka slappna av, så att barnet inte känner att du är stressad över att hon inte vill ha flaskan.
De råd jag kan ge dig är att testa med lite olika flasknappar, det kan göra viss skillnad på hur flaskmatningen fungerar.
Använder ni runda nappar eller anatomiska idag? Verkar hon vilja ha mycket flöde eller lite?

#15 jag misstänker att hon ogillar smaken på de två nappar som vi har, så jag ska imorgon köpa nya. har en anna flaska med en helt annan napp och den sög hon lite på idag men inte mycket, så hon verkar föredra de runda som hon är van vid. Jag hoppas på att en ny napp hjälper eller att det bara är en kort period som hon vägrar, annars kommer jag vara ännu mer rädd att få gallstensanfall och inte få någon sömn alls.
vi provade att ge henne ersättning tidigare i veckan och då fick hon ganska ont i magen och av en slump så gav jag inte mycket flaska runt där heller.. är ganska långsökt men kan hon kanske förknippa flaska med magont?
#16 - jag tvivlar på att hon skulle kunna koppla ihop flaska med magont.
Sen tipsar jag gärna om att prova med lite olika anatomiska nappar också. De jag själv har tyckt varit bäst är "NUK", som du hittar i baby-fackhandeln.
Har du möjlighet att ge urpumpad bröstmjölk i flaskan igen, så att det inte är smaken på ersättningen hon ratar?
Hmm, hur diskar du napparna förresten? Det finns ju små napp-flaskborstar som är jättebra. Sen har jag alltid sköljt napparna ett par extra gånger innan jag ställt dem på tork.

#17 har gett ersättning en gång, har nu hela tiden försökt med bröstmjölk.
diskar med flaskborste jättenoga. har inte kommit iväg än och köpt nya nappar, ska iväg lite senare.
vad har du för flaska+ vi har en "anti-luft-magen- falska "ifrån MAM. JÄtte bra pip som är bröstvårteimiterad. Den är liksom platt där läpparna slutar runt, preci som bröstvårtan blir
provat den?
sedan håller jag med dom som säger att man behöver egentid. Jag skäms itne för att säga att jag pajjar ihop om inte jag får egentid med jämna mellanrum. Lämande bort lillan en hel helg för ett par veckor seda. hur skönt som helst
det är så hysteriskt med supermamma idealet, samditigt ska man gärna vara smal, fräsch och käck, laga mat, ha det rent hemma
och orka ha sex . .och inte klaga, helst amma länge
eller?

Vi har philips avent flaskor. har funkar hur bra som hälst från hon var ett par veckor fram tills för några dagar sedan.
vart kan man hitta den flaskan du nämner? och vad kostar de ungefär? vi behöver bara en liten.
ja, det är inte klokt hur folk tycker att en mamma ska vara. min mamma är lite så. får se hur det går när jag ska åka till henne på onsdag och stanna där i upp till en vecka (hon bor 30 mil bort).
vi köpte våran på ICA MAxi men den finns även här
tror endast dom har stora, sambon tror han gav 45 kronor . har inte använt annan flaska, men hon har aldrig heller varit anti den.

okej, men då var det inte någon farlig summa. vi ska storhandla imorgon på citygross så den kanske finns där. ska skriva på inköpslistan :)
gör du det, hoppas du hittar den. :)
#20 - det är bättre om du köper en stor flaska med en gång, de små flaskorna har hon nog "vuxit ur" om några veckor… ;)

de har hon växt ur för länge sedan, men hon får ju bara flaska som "tillägg" så hon äter ett ordäntligt mål, så när flaskan är slut så sätter jag henne vid bröstet om hon vill ha mer :)
hittade du flaskan?