Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1504 ggr
Elisabeth-J
0

Ord och meningar

Det finns ju vissa riktlinjer när barnen ska kunna säga ett antal ord och korta meningar men under åren med egna barn, småsyskon, sykonbarn och alla barn jag har jobbat med så har jag ju sett otroliga skillnader.

Min yngsta syster var bara 5 månader när hon kunde säga mamma, pappa, titta och lampa. När hon precis hade fyllt ett år kunde hon säga sin adress och prata långa meningar. Dagen efter hennes ettårsdag så flyttade vi, jag satt på en stol i köket och Malin som hon heter satt på huk vid en vägg och såg ut att tänka, jag frågade henne vad hon tänker på och hon svarade: Huset med trappan, jag vill inte bo här och därefter sa hon adressen.

När hon var 2 år pratade hon som en 4-åring. Jag har aldrig träffat på ett sånt tidigt barn och kanske berodde det på att vi var en familj med 8 barn.

Mina barn har börjat säga ord när dom varit mellan 7-9 månader och korta meningar med 3-4 ord vid ca 1 års ålder.

När började era barn med ord och meningar?

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AnnaLundin
0

Min äldsta dotter var jättetidig med tal, ord och meningar. Exakt när minns jag inte, men hon har fortsatt sin tidiga trend med att läsa böcker obehindrat som 6-åring och skriver också bra.

Tvåan var senare med talet, kommunicerade länge med gester osv och var jättetyclig med det, så hon behövde inte orden…

Trean var ännu senare med talet. Nu vid 3½ års ålder babblar han som sjutton men väldigt otydligt och obegripligt. Flera av bokstäverna är fortfarande stumma. Men det kommer nog…

parisjetaime
0

Jag började på dagis när jag var 9 månader och har alltid fått höra av mina föräldrar att dagisfröknarna sa "emma har väl alltid pratat och rent dessutom!?" till mina föräldrar. Jag lärde mig också skriva och läsa när jag var 2-3 år gammal.

Min bror kunde inte forma alls mycket ord innan han fyllde 1 och lärde sig läsa och skriva vid åldern 7-8.

Är extremt långt ifrån att ha barn själv men det här är mina erfarenheter.