Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1903 ggr
Niklas
0

Bästa medicin-tipsen för barn

Hur gör man för att få i barn medicin som de avskyr?

Just nu gäller det en nioåring som mår så dåligt av att ta penicillin (hon tycker Kåvepenin smakar illa) att hon hellre har kvar halsfluss. Jag vill inte tvinga henne. Det får ju inte bli så att medicinen är värre än sjukdomen.

Alla tips är välkomna. Lämna gärna tips för både små och större barn.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AlbaStiffler
0

Om det är tabletter som ska sväljas hela borde det ju vara godare att svälja med tex god stark och söt saft… speciellt om man tar en klunk innan man stoppar in tabletten. I övrigt har jag inga knep.

Niklas
0

I det här fallet gäller det flytande penicillin och den får tydligen inte tas tillsammans med något.

Vänliga hälsningar

Niklas

AnnaLundin
0

Kanske läge att låta henne prova tabletter i stället?

Precis som #1 skrev så finns det ett bra sätt att svälja tabletter. Man ska inte "skölja ner" dem med vatten, utan man ska låta dem följa med en vattenklunk ner. Det är rätt stor skillnad på det. Förklarar man rätt så borde en 9-åring klara av att göra rätt.

Säj till henne att hålla pillret mellan tänderna medan hon dricker några klunkar vatten/saft eller annan dryck. Sen släpper hon taget om pillret och låter det följa med vattnet/saften ner i magen. Man märker oftast inte ens att pillren följer med ner på detta vis, inte ens stora piller (större än Alvedon)

ElinKee
0

När jag var liten och skulle ta en tablett så fick jag tugga upp bröd, och precis innan man ska svälja det upptuggade petade jag i en tablett, då märktes det inte. 

Jag ryser faktiskt när jag tänker på flytande penicillin, den vidriga smaken av banan eller vanilj =/ Har tyvärr inget bra tips på hur man ska få i ett barn sån.

Telefonkontakt
0

#3 med piller så skulle jag säga att det är betydligt lättare att svälja om man tar vatten i munne först coh sedan tabletten, då hinner man inte ens märka att den är där. Men det är ju bara vad jag tycker.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Susanne
0

Du bör nog ringa läkaren imorgon och få medicinen utbytt till tabletter istället.

Krossa tabletten mellan två skedar, blanda med sylt eller marmelad så slinker det ner utan att smaka Huggorm.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

exitingsvillemo
0

ha ett glas med ngn god dryck, som hon verkligen gillar i beredskap… Säg åt henne att hålla för näsan, ta medicinen och sedan den goda drycken (utan att släppa näsan) då hinner förmodligen den äckliga medicinsmaken försvinna innan hon känner smak.

Annars håller jag med övriga, försök att få i tablettform.

Får medicinen verkligen inte blandas med ngt? Annars har vi gjort så, att vi blandat medicin med stark saft… Barnet reagerade inte ens, utan trodde att han bara fick saft :o)

Niklas
0

Tack för alla tips! Jag ringde hennes ordinarie läkare i morse. Han intygade hur oätbar Kåvepenin är och skrev ut en annan sort som skulle smaka tutti-frutti. Hon tyckte inte om den, men får i alla fall i sig den. Glad

Kåvepenin är tydligen smaksatt med kakao och citron. Är inte det en konstig smak för barn?

Vänliga hälsningar

Niklas

Susanne
0

# 8, varför Kåvepenin, Calciopen är ju samma sak.
Det finns säkert en förklaring men den senare är mindre i storlek även om det är samma innehåll.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Niklas
0

#9: Det kanske beror på hur stora barnen är och hur mycket de behöver i så fall. Jag vet inte.

Vänliga hälsningar

Niklas

CarolaCarro
0

Så vidrig är inte kåvepenin.. Min son har haft en väldigt koncenstrerad kåvenpenin och de var inte större fel på den tyckte jag

HannaM
0

Jag kämpade länge med flytande pencillin eftersom jag inte klarade att svälja piller… till slut kräktes jag av pencillinet i sig själv för det var så vidrigt. Jag hade hellre halsfluss. Nu har jag äntligen lärt mig svälja piller (22 år gammal) men pencillin är oftast dunderstora tabletter så jag sväljer dom med…. barnmatspure! Det är kanon med fruktpureer, smakar gott och är precis lagom slemmigt och segt för att underlätta nerhalkandet.

lisette
0

loke fixar inte någon flytande medicin. han kräker direkt. inte ens hostmedicin fixar han.. lite jobbigt.

har försökt att blanda ut med saft eller liknande, men blir samma effekt ändå.

spindelfot
0

Min son hatar sin hostmedicin. 'smaksatt med anis' stod det, och anis är ju jättegott! Sedan när jag själv smakar den så smakar det bara SALT och SVETT! När jag kommer med den lilla muggen medicin så flyr han för livet, alternativt kryper han ihop och kniper igen munnen.

Ska man få i honom medicinen måste man begå rena rama övergreppet, och det skippar jag :( försöker blanda ut den med juice.. osv.. men tror att det hindrar effekten. Den smakar verkligen skit, jag förstår inte hur de tänkt där på astra zeneca egentligen.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

rakuLotta
0

Ja hua vad jobbigt det kan va. Mina barn tar mycket hellre tabletter. Kommer ihåg när Alva fått "mask i magen" och fick nån vidrig drickbar medicin. den var knallröd, som målarfärg, och förstörde alla kläder hon hade på sig. ( försökte tvinga henne men allt rann utanför) Sen fick jag reda på att det fanns tabletter!

Elisabeth-J
0

Jag förstår din dotter, mina barn har fått Kåvepenin flera gånger och det har varit jättejobbigt att få i dom det, en av pojkarna kräktes direkt. Det blev j mycket lättare när dom blev större och kunde ta det i tablettform istället. Robin kunde få i sig det när vi blandade ut det i lite yoghurt men det var tufft även då.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus