Liten iaktagelse
Jag har tänkt på en grej med barnvagnar förr och nu. Förr i tiden hade alltid barnvagnar stänkskärmar över hjulen. Idag finns det inte en enda barnvagn som har det.
När försvann dessa? Det känns som att barnvagnar haft det sedan urminnes tider och plötsligt försvann dom. Inte för att jag direkt saknar dom, men ändå.
Samma sak gäller krokar att hänga saker på handtagen. Det fanns alltid förut, men inte längre. Kanske är för säkerheten, eller kanske för att man ska köpa en dyr vagnväska med kardborrband.
Mvh // Johan
krokarna på vagnarna var en styggelse, GISSA hur många barn som skadat sig på dem - ffa när de satt i ögonhöjd….
Till "ettan" hade jag en gammal begagnad vagn som stallvagn och på den var det en krok . den var jätteläskig och jag krökte till den så att den blev funktionsoduglig.
Den vagnen hade nog stänkskydd, dess efterföljare som var ännu äldre hade det inte…

I början eller mitten på 80-talet slutade dom med stänkskärmar och krokar på dom flesta vagnar. Stänkskärmarna var något som flera skadade sig på, syskon stod på dom, halkade av och kunde skada sig illa. Krokarna var bra, när dom slutade med fasta krokar så kunde man köpa krokar själv och sätta fast på vagnen, vilket jag gjorde till mina vagnar jag köpte mellan åren 85-88, jag köpte liggvagn, sittvagn, sulky och tvillingvagn och jag tyckte att krokarna var bra till alla vagnarna, inga skador har inträffat med dom :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus