Barn iFokus

Barn

Etikett: 18-utrustning-säkerhet
Läst 3201 ggr
johan
0

Sulky eller annan lätt vagn

Vi har börjat fundera på en vagn som kan fungera som ett lättare och smidigare komplement till vår Brio Kombi. Vi promenerar väldigt mycket, både i stan och naturen. Det gör att det är svårt att veta vad man vill ha.

Å ena sidan är ju hela poängen att det ska vara något som är riktigt smidigt och lätt. Å andra sidan vill vi att den ska klara av en ordentlig promenad.

Paraplyvagnar är helt uteslutet. Men vi funderar på en klassisk sulky.

Vi har kollat en del på Brio Sitty, Brio Race och Kronan Sulky. Sitty är intressant för att den är liten, hållbar och relativt billig.

Race är nästan mer intressant för den har lite ordentligare däck och fjädring, sufflett ingår och ryggstödet går att fälla lite mer och har en ryggplatta istället för bara tyg. Denna säljs nu till ett mycket lägre pris för utgående modeller.

Kronan är dyraste, men å andra sidan har den intressantast funktioner samt att i princip allt ingår. Men 2600 kr för en sulky känns lite väl dyrt.

Vad har ni för vagn som komplement till ligg/sitt-vagnen? Vad värderar ni mest med denna typ av vagn? Hur använder ni den mest?

Mvh // Johan

Annette
0

Vi hade en Emmaljunga. Kommer tyvärr inte ihåg vad modellen heter. Men det var som en sulky fast med sufflett och nästan fullt liggläge.
Jag tycker den var väldigt smidig på långpromenaderna och vår dotter sov ute i den varje dag.

Elisabeth-J
0

Jag hade en Emmaljunga sulky till Robin men om han hade varit liten idag skulle jag nog ha köpt Brio Race eller en liknande från Emmaljunga, eftersom dom har ryggplatta, fotsack och fler ligglägen.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

marielle1
0

Jag är supernöjd med våran Emmaljunga Scooter. Den är lättkörd, smidig att få in i bilen, har sufflet och bra liggläge, dock inte fullt men tillräckligt för att iaf Ella ska kunna somna i den. Hon är visserligen lite äldre än din dotter (drygt 1 år) men hon sitter jättebra i den. Vi betalade 1995:- inkl. regnskydd.

Det finns säkert vagnar som är smidigare än denna men ska man ut i terräng passar den bra, för den är stabil och har bra fjädring.

www.emmaljunga.se

AnnaLundin
1

Jag är så förundrad över dessa sulkyvagnar och liknande. Jag har aldrig känt något behov av någon annan vagn än den vanliga barnvagnen + en äldre variant av en sådan som fått agera "stallvagn" (för att slippa att den nya vi köpte skulle sprida hästdoft)
De vagnar vi har haft har fungerat utmärkt för både skogspromenader och stadsbruk.

Ni får gärna berätta för en oinvigd varför man längtar efter en sulky, varför man inte vill ha den vanliga vagnen längre? Jag är uppriktigt nyfiken.

Annette
0

#4. För att de vanliga är så klumpiga.

mans
0

#4 Om man ska åka buss eller tåg eller flyg eller tunnelbana så är det ingen höjdare att ha med sig en stor klumpig vagn. I stan överhuvudtaget är det smidigt med en mindre vagn i affärer, på museer, etc.

johan
0

#4: Jag funderar också på exakt samma sak. Det är inte superstor skillnad på vår sittvagn och en lite robustare sulky, så på ett sätt känns det som att de nästan ersätter varandra. Men så inser man hur mycket plats en "riktig" vagn tar på bussen och hur smidigt det är med en sulky.

Jag är fortfarande tveksam till att vi ska lägga ut pengar på en sulky när vi är så nöjda med vår kombivagn. Speciellt som vi går så långt när vi är ute. Vi snitter nog på en mil om dagen.

Jag velar hela tiden fram och tillbaka…

Mvh // Johan

Elisabeth-J
0

#4 Det är väldigt vanligt att man skaffar sig en mindre och lättare vagn när barnet blir lite stöerrre. Det blir lättare att köra ett tyngre barn, den är lätt, liten och smidig i bil, buss och tåg.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

lisette
0

ojojoj.. jag längtade efter en mindre vagn. man ser ju knappt ut genom bakluckan när man har en stor vanlig vagn.

för att inte tala om när man hade liggdelen.

nu helt plötsligt kan hundarna följa med utan att en behöver sitta i baksätet…

Telefonkontakt
0

jag kommer att längta till en mindre vagn. då vi flyttar kommer vi att bo 3 trappor upp - utan hiss… orka packa ihop vagnen och bära den, samt en unge och eventuella matvaror. blir många varv i trappen. bara vagnen väger jättemycke

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se