Barn iFokus

Barn

Etikett20-tips-råd
Läst 2032 ggr
[TotemoOmoshiroi]
2008-10-08 23:11
0

några råd?

_Hejsan! Jag vet inte om det här är fel sida att fråga på, men jag testar! Personerna i fråga är ju trotts allt som barn inombords.

Jag har nu haft ett jobb inom vårdhem i över en månad. Jag jobbar på en handikapps avdelning. Det är fyra personer med mentala handikapp, och vissa har lite svårt att röra sig. Mentalt är de bara små barn hela bunten.

Saken är den att jag har märkt att de mest bara sitter av dagen. Dom har en syssla som de får göra i 7 timmar där på vårdavdelningen, sen får de gå hem.
Dom kan inte t egna inisiativ, så har dom blivit tillsagt att göra något, exempelvis sticka, då gör dom det hela dagen.

Jag tycker det här känns fel, och gör mitt bästa för att sysselsätta dom. Jag drar fram spel, pussel, ritblock, dataspel och inomhusbowling och boul, och dom protesterar inte, utan leker glatt med mig!

Jag ser det en form av träning för dom. Med lite tålamod verkar dom kunna lära sig det mesta! Tyvärr är inte resten av persoonalen lika entusiastiska som jag inför att hitta på roande tidsfördriv till "patienterna", utan deras åsikter är lite i stil med tt jag får göra detta själv om jag nu absolut ska!
 Jag försöker variera deras syselsättningar så mycket jag bara kan, men det är ju så svårt att hitta på något det kan göra.

Vore jättetacksam om någon kunde ge mig lite tips på kanske enkla pyssel eller lekar eller annat man kan fördriva lite tid med!_

Kram // TotemoOmoshiroi

magma
2008-10-09 01:07
0

Gjuta figurer med gips.

Handavtryck, antingen med färg på händerna och sedan på papper, eller i trolldeg och sedan häller man i gips i avtrycket.

Göra kollage: klippa ur bilder som de fastnar för i tidningar och sedan ha ett varsitt stort pappersark där de får klistra upp bilder, fina löv, fjädrar, stenare eller vad det nu kan bli. Eller varför inte blanda in foton av dem själva och/eller anhöriga? Sedan rama in dem och sätta upp.

Ha biovisning med dämpad belysning och popcorn. Disco, med riktig discolampa och bra musik?

[TotemoOmoshiroi]
2008-10-09 01:19
0

Väldigt många bra förslag! Förvånad Tack så jättemycket! jag ska se vad som kan ordnas.Glad

magma
2008-10-11 22:03
0

Kom att tänka på en sak till häromdagen, när jag såg vad fina höstfärger många träd har nu. Det finns ju en hel del att göra med höstlöv- dra trådar igenom dem och binda ihop till kransar, man kan pressa och torka dem och klistra på inbjudnings/grattiskort, eller använda till kollage/scrapbooking, klistra dem på enkla, billiga träramar, lacka över och sedan sätta foton i ramarna.