Förskolan
Min son har börjat förskolan. Men jag har ett stort problem min son rymer från skolan/fritids. Denna gången var han borta från fritids över en timme och personalen ringde inte ens och sa att han hade försvunnit. Detta är nu fjärde gången han rymmer (men han har inte varit borta så länge då). Jag vet inte vad jag ska göra och personalen lägger allt ansvar på oss som föräldrar. Men det känns som att det är fel, jag vet inte. När jag har sagt till personalen att de får hålla extra koll på honom så har de bara gett mig svaret det har vi inte resurser till, jag har även sagt att om han nu rymmer så får han sitta inne och titta på när barnen leker, men även där svarar de att de inte har resurser till det. Jag vet inte vad jag ska göra mer.
Är det någon som kan komma med tips och råd så är jag jätte tacksam.

Det är deras ansvar när han är på förskolan, inte föräldrarnas eftersom ni inte är där. jag tycker att du ska gå vidare med det här, ring kommunen och fråga vem du ska prata med som är chef över den förskolan.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Va?! ERT ansvar? Gå vidare med detta till ansvarig rektor, så ska det inte vara!

Jag skulle tittat mig om efter en annan förskola direkt. Skulle aldrig våga lämna mitt barn hos "såna människor".
Plus som de andra säger, prata med den ansvariga över förskolan.
Personalen lägger ansvaret på dig som förälder.
Menar de då att Du ska vara där och hålla koll på sonen så att han inte försvinner?
Jag håller med övriga, du SKA kunna lita på att de håller koll på ditt barn om du ska lämna det där.

menar du förskola eller förskoleklass?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Jag hade gått vidare med detta och tagit upp det med chefen. Jobbar själv på förskola och så hade vi aldrig bemött våra föräldrar. Det är klart att det är upp till personalen att hålla koll på honom och se till så att han inte rymmer. Är det väl utbildad personal vet dom hur man ska gå till väga för att förhindra detta.
Lycka till!
#6 säger det samma som dig om det är förskola vi pratar om men är det förskoleklass alltså skolgård utan staket så kan det ju vara svårt för lärare att hålla koll på alla elever på rasten…för då är det ju oftast en-två som är rastvakt för mga barn…MEN man kan ju ändå emöta föräldrar liiite trevligare…
#7 - fast har man ett barn som har rymt flera gånger så måste nog rastvakterna punktmarkera just det barnet så att det inte händer igen…. Det FÅR ju liksom inte hända.
Det är inte ditt/erat ansvar. De som jobbar på skolan/fritisset måste lösa detta att han inte kan rymma. De måste helt enkelt ha bättre koll på han…och märker de att han inte är där han ska vara så måste de direkt börja söka efter han. I värsta fall får de ta in extra personal, fast de gärna inte vill det då det handlar om pengar. Tänk om det händer något din son under den tiden han har rymt?? Ja skolan/fritisset bär facktist ansvaret. Gå vidare med detta på en gång, så här får det inte vara och så här får inte personalen säga till dig som de har gjort!!
#8 tycker jag med MEN med så få personal som det är, så ser verkligheten annorlunda ut tror jag…finns inte personal tillräckligt på mga skolor så de kan punktmarkera ETT barn hela tiden.. o ta in extrapersonal för det undrar jag om man gör…men fråga kan man ju alltid göra:-)
Vad JAG tycker o tänker är mer att man kanske får gå till grunden med VARFÖR han rymmer o jobba m det verkliga problemet istället för att bara punktmarkera honom…han behöver kanske hjälp? Har han kompisar, ngn som mobbar honom??? Varför rymmer han? Ta reda på dem svaren så kanske han slutar rymma…ett samarbete mellan skola o hemmet…
Lycka till:-)
#10 - självklart måste man ta reda på grunden, men det får ju liksom inte hända igen att ett såpass litet barn rymmer från skolan/förskolan. Man kan ju inte enbart ta reda på varför och jobba med det, utan man måste ju samtidigt faktiskt se till att det inte händer ännu fler gånger.
Hur ska man som förälder annars våga lämna sitt barn där om de inte kan hålla koll på att han inte försvinner därifrån?
#11 ja och det skrev jag ju först i min tråd med;-) att jag håller med dig att man måste punktmarkera barnet:-) samtidigt som man jobbar med VARFÖR han rymmer…
Ärligt så tror jag det ÄR svårt o hålla koll på alla barn iallafall på en större skola:-(
Tack för alla svar. Vi är mycket tacksamma. Dt har hjälpt oss verkligen. Vi har gått vidare med det efter som det har hänt att han har sprungit i väg flera ggr. Jag tror att jag har kommit på orsaken varför. Jag får luska vidare. Tack ännu en gång.