Barn iFokus

Barn

Etikett20-tips-råd
Läst 11173 ggr
TacoBelle
0

Barnkalasdax hjälp!!!

Så var det dags för barnkals…igen. Glad

Jag sitter dock och skulle behöva andras åsikt om något jag funderar på. Är en tjej som fyller 7 år för stor att ha prinsesskalas?

Nu tänker jag väl mest på vad barn i den åldern tycker i allmänhet. Tycker tjejerna att det är barnsligt? Vad för slags tema skulle passa för ett gäng 7 åriga tjejer?

Det kommer att komma en trollkarl på kalaset. Dock vill vi inte ha cirkustema eller något sådant.

AnnaLundin
0

Jag är nog världens tråkigaste morsa - måste det vara ett tema alls? Kan det inte bara vara kalas? Träffa kompisarna och ha kul en stund.

Om det dessutom kommer en trollkarl så händer det ju ändå något speciellt på kalaset.

Jag tycker det är lite jobbigt när det börjar gå prestige i vem som anordnar det häftigaste kalaset, som det gör i vissa kretsar.

Lenore
0

Hade kanske varit roligt med en maskerad? Strunt i tema och låt barnen klä ut sig till vad dem vill. Jag kommer ihåg att jag gick på maskerad när jag var 6-7 år hos en kompis och tyckte det var jätteroligt!

TacoBelle
0

#1 Jag tycker det är konstigt att man inte kan ställa en fråga här och bara få svar på frågan utan att bli utmålad som världens sämsta mamma. Jag har tyvärr varit med om det tidigare här, gett upp och lämnat forumet, men tänkte ge forumet en chans till. Trist med din attityd.

Min dotter fyller 7 år och har aldrig tidigare haft något barnkalas med tema. Tidigare har hon bara haft vanligt kalas med korv och bröd, glass, fiskdamm och fri lek. Nu har hon för första gången uttryckt en önskan om att få något speciellt kalas och jag vill gärna göra något roligt för henne. Dels för att jag tycker att det är kul att pyssla och planera och dels för att jag vill att hon ska få prova på ett temakalas innan hon blir för stor för kalas helt och hållet.

Och nej det är ingen prestigetävling, jag vet faktiskt inte vad de andra barnen har för kalas.

#2 Jag har funderat på maskerad. Det är nog det att vi vill ha ett specifikt tema. Har även funderat på spökfest. Min dotter fyller år till Halloween.

Rocktjejen
0

7 åringar brukar gilla prinsessor så det är dom inte för stora för.Men spökfest lät ju bra också med tanke på att det är halloween..då kan man ju dekorera med spindel nät/spindlar,larver.confetti osv. det finns ju en massa kul o hitta på..

jag är sån som älskar o arrangera barnkalas..likaså att leka lekar.de är jag o barnen brukar jag sägaGlad

AnnaLundin
0

#3 - men snälla rara, jag har väl inte utmälat någon för att vara världens sämsta mamma, jag trycker ju snarare ner mig själv som en tråkmorsa när jag undrar om man måste ha ett tema på ett födelsedagskalas.

Räcker det inte med trollkarlen? (det är en FRÅGA)

Sen talar jag om att jag har sett tävlandet i vissa kretsar om vilka föräldrar som anordnar det häftigaste kalaset och de gör allt de kan för att bräcka varandra i detta. Jag påstår inte på något sätt att DU gör så, bara råkade kommentera det i sammanhanget.

Vänd in taggarna lite Flört så ska du se att det inte är så farligt att få ett svar med andra alternativ än det du själv tänkt dig. Skrattande

TacoBelle
0

#4 Ja det är kul med barnkalas! Skrattande

#5 Jag har verkligen inte taggarna utåt. Men jag gillar inte ditt sätt att skriva till mig. Du kanske borde se över ditt sätt att uttrycka dig istället? Eller bara låta bli att skriva i trådar jag startat så blir alla nöjda och glada.

SusanneStromstedt
0

När Rebecca fyllde sju ville hon ha disco. Hela klassen kom och de roade sig själva med dans och lekar. De hade jättekul/ Kram

Mizzy
0

Ska du bara bjuda flickor tror jag absolut dom tycker princesstema är roligt och jag tror inte man tycker det är barnsligt när man är 7 år.

Själv hade jag nog tyckt halloweentema varit "lättare" att fixa med. Man kan ju göra massor av olika roliga grejjer. Göra det lite spöklikt i hemmet. Göra en grön grädde i tårtan kanske? Ha spindelnät, svarta ballonger. Tror man kan hitta massa roliga recept och tips på halloweenkalas på nätet :D

Vill du att det ska vara en överraskningsfest eller kommer du att fråga henne vad hon helst vill ha om du kommer med förslag?

Elisabeth-J
0

Jag har ju pojkar och på deras kalas har det varit blandat men jag föredrar nog ett tema ändå för när det bara har varit ett vanligt kalas så blev det mer spring och stohej så med ett tema blir det mer organiserat med lekar osv. Ett tjejkalas kanske kan ha ett tema om prinsessor? Just nu har jag inte så många ideer men dom brukar dyka upp. Jag tror att ni hittar ett roligt och trevlgt tema till kalaset :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

MIRJAMI
0

Jag tycker att har ens barn önskelmål ang. sitt kalas så varför inte försöka uppfylla dem….Tiden går och snart är de ju stora.

Min stora son ska få ha disko nu när han fyller tio år…och min kollega och hennes syster som båda är utbildade barnskötare har lovat att ställa upp och hjälpa mig att ta hand om barnen på denna kalas bla. med att ordna lekar m.m Min kollega är verklitgen ducktig på sådant.

Elisabeth-J
0

#10 Det håller jag med dig om :) Mina barn har haft teman som dom själva har valt och mest uppskattat har det varit med pirat-kalasen, där har både killar och tjejer varit med och haft jätteroligt, så ett tema behöver ju inte bara vara "killigt" eller "tjejigt"

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

TacoBelle
0

Nu har den unga damen i huset bestämt sig här. Hon ska ha KATT-kalas!

Oj! Först tänkte jag att det var väl lätt men jag kan inte komma på något vettigt.

Jag har köpt tallrikar, muggar, servetter med kattmotiv. Tänkte måla en nos och morrhår på alla barn…men sen tog det stopp. Maten blir nog inte så kattig heller. Det blir hemlagad pizza och pannkakstårta till efterätt.

Så överrös mig gärna med era bästa kattips. Kyss

Ninjisen
0

Låter som ett jätte roligt kalas! :) Hon måste älska katter…
Jag har inga större barn så jag har ingen erfarenhet av kalas på det sättet… Men det va inte allt för många år jag va liten och dom kalas jag tyckte om mest va ju när det va lite maskerad… Alla barn fick klä ut sig :) Fiskdammen va ju kul med…. Man uppskattar allt när man är så liten….

Pannkakstårta låter kanon ju!!
Är säker på att din dotter får ett kalas att minnas… Glad

Mizzy
0

man kan leka Katten och råttan :)

TacoBelle
0

#13 Hon älskar alla djur min flicka! Skrattande Jag ska kanske skriva på inbjudningskorten att barnen gärna får komma utklädda till katter.

#14 Hur gör man det? Skäms

Mizzy
0

ja du får kanske skriva att dom får komma utklädda. Man behöver ju inte ha så mycket när man ska va katt. jag gjorde öron på ett diaden, målade mig i ansiktet, tog på mig svarta och vita kläder och sydde i en svans o byxorna (vi hade maskerad på mitt jobb - förskola) Hur enkelt som helst och inte en massa saker man behöver köpa som förälder :)

Lek: Katt och Råtta

Välj en som ska vara katt och en som ska vara råtta. Resten ställer sig i en ring och håller varandra i handen. Råttan ställer sig inne i ringen och katten utanför.

Katten ska försöka komma in i ringen och fånga råttan. Alla som står i ringen ska försöka hindra katten och hjälpa råttan, t ex genom att höja och sänka händerna eller gå tätare ihop när det behövs.

När katten lyckas komma in i ringen ska alla hjälpa råttan att komma ut. Man får inte släppa varandras händer.
Om katten fångar råttan blir de två som står närmast fångstplatsen ny katt och råtta.

Mizzy
0

kom på en sak till. man kan sätta svansen på katten, istället för den berömDa leken "Sätta svansen på grisen"….Eller var det åsnan?? Skrattande

TacoBelle
1

Mizzy Tusen tack för lektipsen! Skrattande Tyvärr får vi nog hoppa över katt och råtta leken denna gången, eftersom det bara blir ett litet kalas pga platsbrist. Men Sätta svansen på katten ska jag absolut köra!

Mizzy
0

Ja, ska man leka katt o råtta får man ju så klart ha lite större plats. Och vara lite fler barn :)

Det kommer säkert bli ett kulit kalas :)