Prematurbarn
Finns det några här som har fått barn för tidigt, prematurbarn? Tänkte om ni vill berätta hur den tiden var när barnet fick ligga på prematuren med allt vad det innebär. Om ni vill skriva en artikel så är det jättekul! 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Lea föddes i v36 men var bara 5 dagar på avd. 10… Dvs intte mycket att skriva en artikel om. Men jag läser gärna vad andra har skrivit.
**MVH Cerrolyn

Kevin föddes i v 35.Vi fick vara kvar i 10dgr på sjukhus, utan besök eller utevistelse… Ganska låååånga dagar för mig då pappan va tvungen att jobba! Men jag hade ju guldklimpen hos mig och ibland kunde flera timmar gå när man bara satt och såg honom sova! Vi hade inte några egentlige besvär så artikel kanske blir lite för mycket….

Towa föddes första dagen i v36 då jag fick akut kjesarsnitt jag var väl ganska dålig både innan och efter förlossningen men Towa mådde bra så jag åkte hem dag 4

Gabriella föddes i vecka 32. Hoon var 44 cm lång och vägde 1790 gram..Gabriella var inlagd i 4 veckor, medan jag for fram och tillbaka till avdelningen. Jag hyrde en mjölkpump som jag pumpade med var morgon och kväll. Mjölken togs med för att mata min baby med. Hon blev förkyld och sattes på pennicillinkur och då upptäckte de att hon var allergisk mot pennicillin. De ringde mitt i natten och vi fick komma då de inte visste ifall hon skulle överleva. Lyckligtvis gjorde hon det. Hon växte och ökade i vikt tills de ansåg att hon var stor nog att åka hem.
Hemma på bvc upptäcktes det att hon fått ett knappnålsstort blåsljud av syresättningen i kuvösen. Det växte dock bort innan hon fyllde 15, och idag, 25 1/2 år gammal, med två egna småttingar mår hon alldelese utmärkt.

#4 Vad bra att det gick så bra för henne till slut! Dom små barnen får många tuffa utmaningar och ett positivt läga kan förändras till akut på bara någon sekund så för många är det många veckor av osäkerhet, förtivlan och hopp.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Ja, det var många oroliga stunder…
Hua vilken jobbig tid det måste ha varit.
**MVH Cerrolyn

Ja, det var otrevligt…Men så härligt när vi fick klartecken till att få henne hem. Jättemysigt! 

Min systers aldste son foddes i vecka 29. Da vagde han 960 gram och var pytteliten. De fick vara pa sjukhuset lange och det tog tid innan vi fick traffa honom. Han var sa infektionskanslig.
Jag var bara 14 ar nar det hande och minns inte pa samma satt som man hade gjort om man var aldre. Men jag kommer ihag att vi var alla oroliga.
Men min syster ringde tredje dagen och var sa lycklig for lakarna inte tyckte att de skulle dopa honom. Det betydde att de inte trodde att han skulle do.
Nu ar han 24 ar och en stilig ung man.
Ingeborg