Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 11577 ggr
johan
0

Undvik gåstol?

Snubblade över en artikel där "Läkare larmar: Gåstolen hämmar barnens utveckling". Jag tycker tvärtom att vår Meja blivit mycket duktigare motoriskt tack vare den, men men, vad vet väl jag om mitt barn.

Hur som helst. Några saker slog mig som lite komiska.

Roland Sennerstam möter varje månad barn vars motoriska utveckling försenats på grund av gåstolen.

Hur har Roland kommit fram till att det är just gåstolen? Är det för att de använt gåstol? Kan det inte lika gärna vara Majskrokarna som alla småbarnsföräldrar har som muta till barnen? Det säger artikeln inget om över huvud taget…

Vid vilken ålder är det då okej att sätta barnet i en gåstol?_
- Jag tycker det kan vara okej när barnet är cirka tio månader och har utvecklat sin motorik, eller för enkelhetens skull, när barnet kan gå utan stöd._

Men Roland, vad är poängen med gåstol om barnet redan kan gå? Glädjen med gåstolen är ju att barnet kan röra sig och vara med trots att de inte kan gå. Det är ju som att säga att man inte ska använda stödhjul på cykeln förrän barnet lärt sig cykla utan stödhjul, för det hämmar balansutvecklingen.

Jag vet inte, jag kanske försvarar mitt eget beteende här, eller så ska artikeln tas för vad det är när den är publicerad i Expressen, men jag får inte ihop den här barnläkarens resonemang alls.

Meja är 8 månader nu och går jättebra om man håller henne i händerna för lite hjälp med balansen, hon står och håller i sig i stolar och andra föremål och spelar fotboll. Hon ligger på mage och lyfter sig med armarna som värsta pilatesproffset. Men visst, hon får inte riktigt till krypandet framlänges…

Mvh // Johan

Annette
0

Vi har avnänt gåstol till båda våra och det har bara varit positivt. Den lilla tyckte det var toppen att kunna komma upp i jämnhöjd med storebrorsan när han satt vid lekbordet och tex ritade.

AnnaLundin
0

Jag skrev en artikel här om gåstolar när sajten var ny. Gåstolen har för mig varit en komplett totalt onödig pryl, dessutom förenad med diverse skaderisker - både fall nerför trappor och att det faktiskt får lite whiplash-effekt när de sätter fart på stolen och sen dundrar rakt in i väggar eller möbler. Bäbisars huvuden är ju såpass tunga i förhållande till deras storlek, så det krävs ju betyldigt mindre hastighet för att få en whiplasheffekt….

Om jag inte minns helt fel från när jag letade källor till artikeln så var nog kontentan just att gåstolen är en grej som barnen ofta tycker om, men som kan göra att de blir senare med att börja gå  och sånt, eftersom det redan finns ett sätt för dem att utforska världen.

(vad gäller cykel med stödhjul så finns ett MYCKET bättre alternativ att börja med - springcykel…. Finns artikel om barn på cykel också)

Elisabeth-J
0

Mina barn har alla haft gåstol och det har inte varit några problem med utvecklingen att lära sig gå, tvärtom så har två av dom gått väldigt tidigt, den tredje gick senare men han var sen med att sitta och krypa också så där tror jag inte gåstolen hämmade det. Dessutom har jag många småsyskon och syskonbarn (sammanlagt 22 st) och alla har använt gåstol, inga olyckor har inträffat och alla har lärt sig gå mellan 9 månader till strax efter ettårsdagen.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

johan
0

Hänger det inte som vanligt på att göra något med måtta? Det är ju inte så att Meja sitter i gåstolen dygnet runt, det är ett komplement. Hon sitter mycket på golvet, ligger på mage, vi håller henne i händerna när vi går, vi är ute och leker. 

Men gåstolen är jättebra när hon vill utforskka själv och man själv behöver få hinna tömma diskmaskinen.

Mvh // Johan

Believer
1

#2. Fall från trappor och så går att undvika med grindar - dvs. sunt förnuft från föräldrarnas sida. Och om man nu inte har grind så är det ju lika stor risk att barnet faller i trappan utan gåstol, så den skaderisken är ju inte enbart förknippad med gåstol. =)

Vi har oxå bara positivt att säga om gåstol. William älskar sin, och har blivit mkt stadigare på fötterna sen han började använda den. Vi satte honom i den första gången runt 9 månader.

johan
0

Meja verkligen går i sin. Vi har den rätt låg, så hon ställer sig upp går ett par steg och sätter sig igen. Jag får för mig att hon tränar balansen och benstyrkan bra så, men å andra sidan kanske hon aldrig lär sig att man slår sig när man ramlar om man inte håller i sig. Liksom att det är riskfritt att luta sig för mycket bakåt.

Rekommendationer är konstiga. De är jättebra för att undvika en sak, men ger ofta andra följdproblem. Som t ex att sova på rygg är ett bra sätt att minska risken för plötslig spädbarnsdöd, men barnen sover inte lika bra och kan få sneda skallar.

Som Bart Simpson säger: You're damned if you do and you're damned if you don't.

Mvh // Johan

lisette
0

loke satt i sin och gick rundor, sen när han började stå själv och tog ngr steg tog vi bort den helt o hållet.

han är defintivt inte sen i ngt.

han säger mer än 15 ord. vissa är dubbla som tex läsa bok, äta mat. han säger tack när han får något.

han springer och busar.

han kan väldigt mkt för en 1½ åring, vilket även läkaren blev förvånad över igår.

Kimpa
0

Jag har använt gåstolen som en övning att träna upp kordinationen och styrkan i benen på min lilla tjej. Men så är hon ju inte som alla andra heller…Se under barn m handikapp.

Men till mitt "friska" barn fick han lära sig att gå själv. Han hade istället en lära gå vagn.

clivia
0

Haha, ja jag skulle ju absolut inte ha gåstol till min son - han skulle mogna i sin egen takt och blabla. Sen kom ändå ett par vänner dragande med sin gamla avlagda, vid det laget hade jag lärt mig uppskatta precis vad som helst som kan roa honom en stund så vi gav det en chans! Och han äääääälskar den. Än så länge fattar han inte hur han ska göra, han är 6 månader, men sitter långa stunder i den och leker och har jättekul.

Däremot är det nåt slags fåniga melodier inprogrammerade i den, det har vi avstängt för det mesta. Tids nog kanske de kommer till pass också. Som sagt, ibland behöver man plocka ur diskmaskinen eller fixa med något annat och då är det så skönt med något som man förströ barnet en stund. Gåstolen är en toppenbra efterträdare till babysittern!

CarolaCarro
0

Kevin har suttit i sin 23gg när han var omkring 6mån sen lärde han sig krypa och har inte suttit i den mer.. Nu använder han den som rullator…