får ni hjälp?
ni som haft barn som varit sjuka. har ni fått hjälpen ni behövt?
var ju på akuten med loke för ngr dagar sedan. då fick vi pulmicort o airomir som han ska få i en månad. sen har vi bokat en teletid med läkaren.
allergitester, det tar man inte förrän man provat lite saker osv verkar det som. blir så trött på det.
jag har försökt få tag på en privat barnläkare. men honom kan man enbart nå via mail. *suck*
hur mkt ska man eg behöva tjata för att få till ett allergitest?
för er som inte vet. min son har varit dålig sen han var ca nio månader. sambon hade astma som liten o är allergisk mot katter/pollen. vi har två hundar i vårt hus o håller på att renovera.
känns som om vi har väldigt mkt saker som kan ge upphov itll allergi. både fysiskt och ärftligt.

Cecilia var ofta väldigt tät och rosslig som liten. Hon hade mycket slem också, vilket gjorde att hon kräktes när hon blev förkyld. Det blev ingen ordning på något förrän vi hade turen att komma tiill akuten då en barnläkare hade jouren. Då blev vi inlagda och därefter remitterade till barnmedicin. Sedan har det bara blivit bättre. Jag tror hon var två år när det hände och hon går fortfarande på årlig kontroll på barnmedicin, det släpper jag inte. Numera medicinerar hon bara vid behov.
Hon har gjort allergitest på tex djur, men det visar inget. Hon mår heller inte dåligt, vare sig i stallet eller tillsammans med andra djur.

Robin fick allergi och astma när han var 4 månader och vi gick igenom som ni får göra nu Lisette. Vi fick prova oss fram och medicinera. Tydligen så går det inte att göra allergitester på barn innan dom är ca 1,-2 år så därför får man prova sig fram och det är inget vidare, det blev akuten några ggr istället. Hoppas att det blir bra snart så Loke får vara frisk igen!
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

#2 men det är ju det som är så konstigt. det finns ju de som har fått allergitester gjorda, fast barnen inte är så gamla!!!!!
nu har jag ivf bokat tid hos den här privatläkaren jag skriver om i inlägg #0 och vi ska dit på fredag. om han nu jobbar långfredag. :S gick att boka tiderna via nätet ivf.

#3 Ja dt har jag också reagerat på, kanske är olika på olika landsting? Vad bra att ni får en tid till privatläkaren, då får ni nog snabbare hjälp.
Elisabeth

ja det måste vara att det är pga olika landsting. men konstigt att de säger att mna inte KAN ta testern än… sne finns det de som gör testerna ändå. känns lite som om de vill spara in på jobbet.
nackdelen med den här privatläkaren är att det är 4 mil hemifån, men det får man ju ta…
#5 - 4 mil är väl ingenting? Du är bortskämd som bor i Skåneland…
Kom igen när du har 40 mil till privatläkaren!

haha ja jag är nog bortskämd.. förlåt! ;)

Vi har inte heller så lätt att få hjälp. Nu är det inte mig och My det gäller utan min kompis och hennes son. Han har svårt att andas och rosslar mkt, hon får knappt i honom någon mat heller. De har kollat RS-virus på honom men det visar inget och BVC säger hela tiden till henne att hon ger honom för lite mat men hon FÅR JU INTE I HONOM NÅT!!! Det lilla hon får i honom kräks han upp sen… har går på mjölkfri ersättning. Hon har jättesvårt att få hjälp med honom och få honom mår bra. Utslag över hela kroppen…men ingen hjälp om nåt! Hon e helt knäckt!

#8 Men fy vad hemskt! Hon borde ju få hjälp så hon slipper denna oro. Jag vet att andra som har råkat ut för liknande har åkt till akuten och då fått den hjälp dom har behövt, kanske något att tänka på för din vän?
Elisabeth

#9 hon har varit på akuten flera gånger men de hjälper ju inte henne…de säger de ingenting hittar på honom, men blodprov tar de inte. När jag var inne med My så kollade de både näsprov och blodprov…

#10 Vad konstigt att det inte togs blodprov? Barn under 1 år är dom annars speciellt noga med, dom får inte ignorera så små barn, dom ska kollas extra fick jag veta när Robin drabbades som bebis. Första läkaren gjorde ingenting så på kvällen fick vi ringa ambulans då han slutade andas. Den läkaren fick en stark varning. Hoppas att hon orkar stå på sig så hon får hjälp.
Elisabeth

vet du sofie? be din vän ta kontakt med en privat läkare… det har jag gjort o vi ska dit på onsdag, hoppas på mer hjälp därifrån.

#12 ska hälsa henne det…

Lisette…vet du vart det finns privata barnläkare??

det finns en i åhus, vet ine hur långt ni har dit där.
men annars är det bara att söka på barnläkare och ort på hitta.se så hittar ni nog ngr.

#15 har tipsat henne och jag sökte på google och fick fram några. HAr inte pratat med henne sen dess men hon skulle ringa någon i Kalmar….

#15 det där me privatläkare var ganksa bra ändå? ;)

japp jag har väl inte sagt ngt annat? :D
#18 har du varit där m Loke? vad sa dem i såfall?

ska dit imorgon!

#20 Nä fredag väl?

nej imorgon, men jag har avbokat det eftersom han är kass i magen plus att han låter ok nu.
Vi har alltid fått den hjälp/vård våra barn behövt.
Vi har bott i både Skåne och GBG med barnen och varit nöjda på båda ställen.
På akuten i K-stad tycker jag det går ovanligt snabbt.
I somras var vår, då femårige kille där med brutet nyckelben. Jag tror inte det tog 1½ timme för honom. Då var han tom röntgad på den tiden. Samma med näst minste som fick ett jack i huvudet i påsk, han blev limmad och så, det tog 30 min bara.
Lika bra har vi blivit omhändertagna i HBG, då har vi haft kruppbarn, feberkrampbarn. :S Men alltid har det varit bra.
Även på VC har vi blivit tagna på allvar.
Har faktiskt också blivit bra bemött på akut o jour i K-stad. Förutom en gång när jag tror det va rminstan va sjuk då fick jag en mkt ung oförstående doktor som inte fattade att "ibland" är man orolig för sitt sjuka barn…han gav mig en kommentar som gjorde att jag kände att jag mkt väl skulle kunna smält honm rätt på truten…det var mkt nedvärderande…ngt i stil m hysterisk mamma-jag var cool-lugn MEN orolig för min dotter som för int eallt för länge sen då hade haft feberkramper…Grr så arg jag var!
Sen en gång när jag själv sökte vård… hade ont i bröstet(trodde jag fått en hjärtinfarkt)…kom in t akuten och fick prata m sjuksköterska: hon säger bara att vi tar inte emot dig här du får åka t jouren…VA? sa jag jag mår JÄTTE kass o har fruktansvärt ont(kunde knappt andas så ont jag hade då) o ni vet inte vad det är o ändå skickar ni iväg mig..(tänk om jag hade dött!?!) vägrade ta emot mig o jag stack hem istället asförbannad…därefter släppte det men ngn dag senare fick jag söka läkare på nytt(min husläkare den gången) o då hade jag fått ngn inflammation vid bröstet av ngt slag…
då blir man int enådig mot sjukhus o läkare men annars har jag ALLTID mötts bra där!

har tillbringat natten på sjukhuset med loke, min man är där nu i natt.
i torsdags hade han börjat andas "jobbigt" på dagis. igår morse åkte jag till vc med honom och fick remiss till barnakuten. han rosslade och hade väldigt svårt för att andas. väldigt ansträngt var det.
han har fått andas in diverse mediciner först varje timme och sen varannan timme och då tre ggr med en kvarts mellanrum.
han är så trött och gnällig och kan ändå inte sova. så synd om honom!
läkarna kommer imorgon att fixa en återbesökstid till loke och då ska vi även få ta allergiprover.
de misstänkte astma eftersom hans pappa har haft det tidigare.

#25 Ja det verkar ju vara astma som Loke har fått, jag vet hur hemskt det är när barnen har astma och så jobbigt att andas. Vad bra att han ska få göra allergitest så ni får veta vad han bör undvika.
Kramar till er alla tre!
Elisabeth
Hoppas att allt går bra nu för er.
**MVH Cerrolyn

han är hemma nu och vi ska in på koll i em. aggressiv behandling med airomir och pulmicort. väldigt rosslig, men det sitter nog slem med.
han kan ju inte ta ngn form av flytande medicin, han kräker direkt och har gjort det nu i ngr månader.
fick igår reda på att vattnet här hemma i byn kan orsaka astma så det är ngt jag ska kolla upp.

**MVH Cerrolyn

ja man blir ju lite rädd!
vi tog prover för två år sen och då var det tjänligt, dock skulle spädbarn inte dricka vattnet utan man kokte det. det gör vi fortfarnde till vällingen, men ska han dricka vatten får han från kranen.
ska se om vi kan få ta nya prover.

#30 men OJ! kan vatten orsaka astma???? vad är det då i vattnet som gör det? KAn det finnas i kommunala brunnar med??

läkarna hade aldrig hört talas om det. vi ska ta nya prover tänkte vi. det är nitrat/nitrit som inte är bra i vårt vatten, enligt testerna som är gjorda för två år sen.