Barn iFokus

Barn

Etikett: 02-barn-0-12-mån
Läst 13741 ggr
LM
26

1års kalas, vad bjuder man på?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På torsdag fyller min Viola hela 1år Kyss Tiden går så fort! Jag har bjudit över några av hennes vänner och funderar på vad jag ska bjuda på? Har ni några förslag? Inget med socker i, det är de som gör det svårt. Finns det någon "sockerkaksmet" utan socker? Glad så kanske man kan ha lite bärmos och grädde på.. hm.. jag har idétorka.

Tacksam för all hjälp ni kan ge mig!

Bild på Viola ett par minuter efter hon kikade ut

Elisabeth-J
0

Jag har tyvärr inga recept på sockerfritt men din ide´låter jättegott tror jag för dom små :) Kanske någon annan här har recept annars kanske du kan titta runt bland dom andra sajterna, Bakverk iFokus t.e.x.

Önskar er ett jättemysigt kalas!

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AnnaLundin
0

Varför helt utan socker?

Själv har jag inte gjort någon större affär av ettårskalasen mina barn har haft, det har varit inom familjen.

spindelfot
0

Finns ett jättebra tårtrecept på kolhydraterifokus, en krämig chokladtårta. Sockret i den består av 70procentig choklad, så det är ju socker i den men inte mycket. Det finns mer socker i vitt mjöl man har till sockerkaksdeg.. jag tycker du ska testa den tårtan!

den är otroligt mäktig också, så barnen orkar nog inte mycket av den heller.

vi köpte en fototårta, en marsipanhistoria full med socker men med hans bild på :) han fick inte smaka så mkt av den dock.. ettårskalaset är ju mest för de vuxnas skull tycker jag, barnen förstår nog inte riktigt ens vad som händer.. bara att det kommer en massa glada människor och har det trevligt..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

LM
4

#Tack för tipsen, jag ska kika in där :-)

#2 För att jag tycker att det är onödigt att ge dom socker, hon kommer upptäcka det tids nog ändå. Det är ju inget dom måste ha. Hon får smaka lite glass nu, men väldigt sällan. Andledningen till att jag inte vill ha nå socker i barnens tårta är också för att jag inte vet vad de andra föräldrarna har för inställning och jag vill att alla barnen ska få något gott att smaska på.

#3 Det lät smaskigt tycker jag, men är fortfarande lite tveksam till socker. Visste inte att det fanns socker i vitt mjöl? Förvånad

Jag tycker tvärtom ja, 1-års kalaset är för barnen. Sen om hon minns det eller inte är nusuth (vilket som), huvudsaken är att hon har en rolig dag med aktiviteter hon gillar. Sen får hon ju uppdatering på äldre dar genom bilder, kort och första boken.

Jag slår på stort jag, på torsdagen kommer hennes vänner och det blir det lek och bus. Ska ordna som ett lekpalats inne i vardagsrummet med bollhav m.m så ska jag ställa ut skålar med rån och majskrokar. Det tror jag alla barnen gillar Glad 

Vi ska även åka till kolmården över helgen och titta på djuren, för det vet jag att hon älskar och bli glad över. Det kommer hon inte minnas sen, men det gör inte upplevelsen mindre när hon väl är där.

På söndagen blir det kalas med släkten.

Kom gärna med fler förslag! Man skulle kanske kunna göra en fruktsallad och sen köpa glass (eller göra egen) och låta föräldrarna bestämma själv om dom vill ge. Fast samtidigt är en tårta alltid en tårta…hm..

AnnaLundin
1

#4 - ärligt talat, låt inte kolhydrathysterin gå ut över ditt barn! Visst, du behöver inte vräka i henne socker, men att konsekvent undanhålla det är nog inte heller bra. Bättre att låta det förekomma i mindre mängd.

Det är inte socker i vitt mjölk, däremot stärkelse = kolhydrater.

LM
7
# Som jag skrev innan så kommer hon upptäcka socker själv tids nog, det är inget jag "konsekvent" kommer undanhålla henne. Jag ser bara ingen anledning till att ge det till henne nu. Och som jag även skrev innan så har hon fått smaka glass någongång. Herregud, hon är ju bara 1år! Jag tror inte att hon kommer få men för livet för att hon inte får smaka på sockersaker just nu.

Om någon är intresserad av ge tips och råd ang. tårta till 1-års kalas tar jag gärna emot det. Andra uttalanden undanbedes!

LM
0

hm… fick inte bort den feta stilen

marielle1
0

Är det just tårta du vill bjuda på? Annars kan du ju göra tex fruktsallad (barnvänlig med små bitar), med lite grädde till. Tex hallon, banan mm är ju frukt som är lätt att äta för små barn. Och gott!!  Hoppas det ordnar sig iaf.

Ella har nyligen varit på två 1-årskalas där man har bjudit alla barnen på mat först, sen tårta. På ett ställe fick alla barnen "godispåse" innehållande två små russinpaket och en liten leksaksbil.

AnnaLundin
0

Eftersom det nu är ett diskussionsforum där ALLA synpunkter får belysas, så tänker jag inte låta bli att kommentera bara för att du inte vill höra att du ska ge barnet socker.

JAG skulle bli trött sur och irriterad om jag och mina barn blev bjuden på ett barnkalas där värdinnan konsekvent städat bort allt som kan liknas vid socker. För att jag tycker att det är ett sjukt förhållningssätt till ett av våra näringsämnen. Nej, man behöver inte vräka i barnen socker, men låt det då bli just till fest och kalas som det introduceras.

Men om du nu prompt vill låta bli socker, bjud då i stället på frukt. Det finns ingen regel om att man måste bjuda på tårta bara för att det är ett födelsekalas. Hellre utan tårta än en som inget smakar pga värdinnans sockerfobi.

spindelfot
0

Ja, man kan ju bjuda på tex fruktsallad eller liknande.. med grädde, inget socker i det heller men himla trevligt ändå.

Det är inte socker i vitt mjöl, men det är snabba kolhydrater som bryts ner ungefär på samma sätt i kroppen. Socker och mjöl är ungefär samma sak.. fast socker är ju mycket godare förstås.

Verkar vara en riktig kul fest du bjuder på med en massa roliga grejer!  Ifall du inte hittar någon bra sockerfri tårta, så är det inte hela världen ifall du bakar en 'vanlig', med flera gäster som äter så blir det inte så mycket socker till varje person ändå.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

CarolaCarro
0

När Kevin blir ett lär han få smaka på den tårta vi gör oavsett socker eller ej.. Han blir ju 1.. Ingen som säger ja kommer ge han godis varje dag för att han får smaka på lite tårta som finns socker i.. Avskyr sockerhysterin tror inte en ett åring får blodad tand för socker för att de ätit tex sockerkaka..

LM
0

# 9 Inte höra att jag ska ge socker… men snälla du, du kanske ska ta och läsa vad jag skrivit ordentligt innan du kommenterar! Jag har skrivit att hon fått smaka glass osv. men inte så ofta. Tycker inte att det är konstigt att göra så. Sen har jag även skrivit att jag vill att alla barnen ska kunna äta av det jag nu gör, och jag vet inte vad de andra föräldrarna har för inställning till att äta tårta. Har även skrivit att man kanske skulle ha fruktsallad och sen glass, så får man göra som man vill. Anledning till att jag startade den här tråden var för att se om någon hade något förslag på sockerfria alternativ. Du drar ju ur allt till det extrema… om det är något som är sjukt så är det faktiskt sättet du beter dig på, som hoppar på folk helt utan anledning och utan provokation.

Sockerfobi…shit… Jag har aldrig påstått att hon aldrig ska få äta något med socker i, jag har aldrig skrivit att jag inte äter något med socker i själv osv.

Du kanske kan starta en egen tråd där du diskuterar sockerfobi, eftersom det verkar ligga dig nära hjärtat eller så kan du besöka familjeliv där alla andra moraltanter finns! I min tråd hör du inte hemma och är helt OT. Nu vet jag visserligen inte vad sajtvärden har satt för gränser, men det borde inte vara så svårt att ta reda på!

#10 Ja, jag hoppas att det blir en riktigt bra dag. Har försökt att tänka på vad min tjej gillar osv. Det känns så stort att hon nu blir hela 1år. Jag ska göra olika saker till föräldrarna och till barnen, dom ska få något helt eget som passar dom. Jag ska fundera vidare.. men just nu så lutar det mot fruktsallad med ev. glass/grädde. Dom kommer ju vara ett par styckna och frukt är ju något dom kan gå omkring och äta, det blir nog svårt att få 6st 1-åringar att sitta stilla Glad

#11 OT, starta en tråd med AnnaLundin och diskutera det där. Jag börjar bli rätt less på alla kommentarer. Acceptera att vi alla är olika och läs ordentligt innan du kommenterar!

AnnaLundin
0

#12 -  Sansa dig lite nu! Det är du som överreagerar på det jag skriver. Jag är ledsen, men du äger inte tråden bara för att du har startat den. Är det inte bra att få flera föräldrars infallsvinkar på en fråga? Jag har inte hoppat på någon, utan bara redovisat min åsikt - som uppenbarligen inte kan accepteras av dig utan att du känner dig påhoppad. JAG tycker att kolhydrathysterin är sjuk. Och jag tycker det är sorgligt när barnen dras in i samma hysteri.

Jag har på ett annat forum en gång blivit idiotförklarad för att jag bjöd mina barn hemgjord "milkshake", gjord på bananer, glass, mjölk och en dutt o'boy-pulver. Blev uppmanad om att göra shake på lättmjölk och proteinpulver i stället Förvånad, för att inte göra barnen sockerberoende. Hallå liksom, man KAN äta sockrade grejer utan att bli hysteriskt sockerberoende. Jag håller också ner sockermängden, till både mig och barnen, men inte in absurdum.

Jag ska vända på saken i en annan vinkel - Jag tycker inte att du ska fundera på att göra osötad tårta eller nåt sånt, för tårta ska vara GOTT och det ska vara fest att äta tårta! Och jag har väldigt svårt att tänka mig att en helt osötad tårta blir god för ett barn som tidigare fått äta "vanlig" tårta med socker i - och för föräldrarna. Jag tror det blir ett antiklimax med den tårtan i stället för den fest det varit tänkt - såvida du inte är bombis på att samtliga inbjudna är hängivna LCHF-anhängare.

Följ din tanke med fruktsallad och grädde är mitt råd. Jag tycker det är jättebra kalasmat. Skrattande Det kan alla äta, oavsett ålder.

Och nej, jag har ingen anledning att vända mig till familjeliv, den sajten tilltalar mig inte ett smack.

LM
0

Jag kände mig påhoppad, helt utan orsak. Jag fick "svar" på frågor jag inte ens ställt. Jag anser inte att jag är är påverkad av någon sockerfobi när det gäller mig själv eller mitt barn. Det kändes som att jag blev "offer" för dina starka åsikter som du säkert byggt upp under ett tag, med tanke på det du skrev om milkshaken. Ibland ser man det man vill se och eftersom du tidigare har byggt upp en irritation för just sockernoja så antar jag att du missade/feltolkade det jag skrev. Jag tror att dina åsikter var mer generaliserade än vad jag uppfattade det som. Men det finns olika sätt att vädra sina åsikter, och dina var inte direkt trevliga och jag tog illa vid mig. I ditt inlägg du skrev nu framstod du lite mer vänlig.

För övrigt så tror jag inte att jag äger tråden, jag tycker enbart att om vissa åsikter inte är välkomna i en startad tråd, starta en egen!

Något som kanske inte framgått heller är att jag inte ska bjuda föräldrar och barn på samma sak. Barnen får fruktsallad med glass/grädde (lutar åt det iaf) och föräldrarna får ev. chokladtårta eller liknande.

En anledning till att jag inte är på familjeliv är just för att människor är så svarta och vita där. Där är de hysteriska åt alla håll och kanter.

CarolaCarro
0

14# Ett barn kan skilja på  chokladtårta och fruktsallad.. Så risken finns att dom dissar fruktsallad och vill ha chokladtårta iställe..

LM
0

#15 Jag tror faktiskt inte att det kommer att vara något problem. Det är barn från 10mån.-1år och jag tror inte att deras föräldrar har gett dom så mycket chokladtårta att dom förstår någon skillnad. Sen om föräldrarna vill låta barnen smaka, så är det ju inget mer med. Visst kan jag ha fel, jag kan återkomma på torsdag!

AnnaLundin
0

#14 - ett litet tips bara

Du gillar inte "svart eller vitt". Inte jag heller Tungan ute

Varför inte prova att göra en vanlig tårta med reducerad sockermängd? Prova innan bara - ta bort hälften eller 2/3 av sockret i smeten och kolla hur det smakar.

Jag tycker oftast att tårtor och kakor är alldeles för söta och tror att man skulle vinna på att minska sockermängden. Däremot inte att ta bort alltihop, för då tar man nog bort det goda också.

Eller kanske göra en Pettsson o Findus - Pannkakstårta (varva sylt och pannkanor - välj en lättsockrad sylt bara)

marielle1
0

LM Jag skulle vilja ställa en annan fråga när det nu kom på tal. Vad har fått dig att tycka att familjeliv är en sajt med bara moraltanter? Eftersom jag själv älskar FL borde det innefatta även mig?

Detta var inte menat som något påhopp, jag bara undrar om det fanns någon speciell anledning till att du skrev så?

LM
0

#17 Åh, pannkakstårta.. det var ett jättebra förslag Glad Tack! Men jag vet att en tjej är laktosintolerant, men man kan ju göra egen sylt (bärmos) och sen göra fruktsallad till henne kanske. Nu fick jag något att fundera på! Tack igen!

#18 Nu var jag lite dum och drog alla över en kant och för det ber jag om ursäkt! Jag hängde mycket på familjeliv under graviditeten och läste en massa forum. Jag tycker det ges så mycket ris där, svart och vitt, de är intoleranta och anser ofta att de själva har rätt. Iaf i de flesta inläggen jag läst. Folk har en tendens att hävda sig själva och sina åsikter till personer som inte bett om det. Jag tycker det är tråkigt när det blir så. Jag tycker inte att det förekommer alls här på iFokus, det är därför jag gillar att hänga här istället. Här är nästan alla omtänksamma och vänliga och tar en seriöst när man skriver oavsett vad man frågar om.

Jag har träffat många vänner på familjeliv, det är positivt, det är forumen jag har svårt för. Läser aldrig där längre! Hoppas att du fick svar på din fråga?

marielle1
0

ja okej.. Som tur är har man olika tycke och smak. Hur vore det annars?

Tänkte på det där med pannkakstårta . Kan du inte göra den på laktosfri mjölk? Brukar gå precis lika bra eftersom det finns så mycket att välja på nu för tiden, och är inte nån större skillnad mot vanliga mjölkprodukter.

CarolaCarro
0

Tror du inte en 10mån ser skillnad på fruktsallad och chokladtårta de ser väl att de inte är samma..  Äter min son en piggelinglass och ja en strut nog ser han skillnad och dissar sin glass

LM
0

#20 Laktosfrimjölk tänkte jag på, men var lite osäker på om hon kan äta ägg? Jag är inte alls insatt i sånt.

#21 Min dotter vill äta allt jag äter, såklart! Men jag har svårt att se att hon skulle vilja ha min chokladtårta om hon samtidigt åt en egen fruktsallad, av den anledning att hon förstod vad det var jag åt.

CarolaCarro
0

22# Snäll dotter du har… Alla kanske inte har den turen inte ja… Min son skall ha allt ja äter och visst får han smaka.. Dom kanske inte vet att Chokladtårta är godare än deras fruktsallad men dom ser helt klart skillnad på choklad och fruktsallad..

LM
0

#23 Alla barn är ju så olika varandra. Min dotter är riktigt glupsk, hon äter verkligen allt, har aldrig tackat nej till nån maträtt någongång. Jag har verkligen haft tur med det. Det kanske är så att det inte spelar någon roll för henne, hon äter det hon får Glad Givetvis så ser hon skillnad på de olika sakerna, jag hoppas iaf att hon har bra syn.

marielle1
0

Min erfarenhet säger mig att föräldrar som har barn som har allergi av något slag, oftast eller alltid tar med eget till sitt barn att äta. Dom räknar inte med att det ska finnas laktosfritt, äggfritt, glutenfritt, osv. Fast samtidigt förstår jag dig, det är ju kul om man lyckas göra nåt som alla kan äta.

Ylva_87
0

#22 om det är laktos hon inte tål så funkar ägg bra. Det finns både grädde, mjölk och glass som är laktos fri. Så Pannkakor med något tillbehör bör inte vara så svårt att göra även för oss som inte tål laktos. Ett tips bara, kom ihåg att inte steka pannkakorna i smör som innehåller laktos, tyvärr glömmer många sånt. Du kan också ta kontakt med hennes föräldrar och höra, vissa som inte tål laktos kan äta det om mjölken är uppvärmd, och vissa kan inte äta alls.

Ylva

LM
0

#25 Ja men visst är det så, men som du även skrev så är det ju kul om alla kan äta Glad

#26 Vad bra att ägg fungerar och tack för tipset om smöret, jag ska ta och köpa laktosfri mjölk idag och imorgon är den stora dagen Skrattande Jag hoppas att hon kan äta det annars får hon lite frukt med laktosfri glass istället! Eller om pappan har med sig något eget förstås.

Tack för alla tips! Jag återkommer imorgon och berättar om våran dag!

staketkusken
0

MACdonalds!
Säkert tips.
Om ej detta duger kan Kebab med Röd sås och pepperoni vara ett HÄTT alternativ;)

Elisabeth-J
0

#28 Kanske när barnen blir äldre, men inte så lämpligt till ettåringar.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Zahara
0

tårta med turkisk youghurt citronchutney…supergod även om man inte kan tro det! de bjöd på sån på ica! trodde inte att den skulle vara så god! och nästan inget socker alls! bara det som finns i chutneyn :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

HannaM
0

kanelbullar är det inte mycket socker i… det är gott=)

marielle1
0

#31 Kanelbullar innehåller jättemycket socker. Inte nyttigt.. Men håller med om att det är gott :)

HannaM
0

#32 hmm dom jag bakar är det nästan inget socker i.. däremt kolhydrater=)

magma
0

#0: Glasstårta? Hemmagjord borde fungera bra, med bär, vanilj osv. Då behövs bara ytterst lite socker. Sist gjorde jag en glasstårta genom att stoppa ner glass i en sockerkaksform med teflonbeläggning och när den serverades så la jag frukt i mitten i hålet. Till den laktosintoleranta så finns det laktosfri glass att köpa.

Dynamit
0

Mc Donalds? Sockerfria kakor?

Nä ni har missuppfattat allt, vi hyr Selma Lagerlöf spat i Sunne, så får barnen bada och ha roligt medans vi föräldrar tar en helkroppsmassage i dagarna tre;)

marielle1
0

Ja det kan ju vara ett alternativ för den som har råd. Inte helt gratis precis..

Denna kommentar har tagits bort.
Springfield
0

Kebab?

magma
0

Barn gillar ju plockmat, så kanske köttbullar, prinskorvar, snittar med korv/skinka/gurka på? Om du vill bjuda på något mer i matväg.

LM
0

Tack för alla förslag! Hade du skrivit tidigare hade jag nog valt kebaben eller MCn, men nu vart det plättar med hallon, jordgubb och blåbär med grädde och glass till. Det var populärt!

Viola hade en jättebra födelsedag och var jättenöjd och glad hela dagen. Kolmården var riktigt kul eftersom man fick klappa får och getter där.

Bifogar en bild på min födelsedagsprinsessa!

skerptikolan
0

Princessa ser inga långa kjolar och volanger bär ej princessor det;)

PMA mig sen om du har mera undringar över barnkalas har en del heta förslag till;(

Skickar in ett på mina systrars bäbor.

magma
0

#40: Vilken tjusig tjej, helt klart en födelsedagsprinsessa!Glad Kul att hon/ni fick en bra dag!