Barn iFokus

Barn

Etikett13-barn-med-funktionshinder
Läst 2797 ggr
PimTheGreat
0

hörselskadat barn? Se hit...

Alla får givetvis svara, men vänder mig i första hand till de som har erfarenhet av eller har själv eget barn med hörselskada.

har nu fått besked om att min dotter antagligen fått min hörselskada i arv. De var inte helt säkra och kan inte bli förrän hon är 2 år, så de ville sätta hörapparat på henne för vara på säkra sidan så hon inte kommer efter i språk o tal.
TILL FRÅGAN och funderingen jag har… vilken barnomsorg är lämpligast till henne????? Vad har ni haft till ert barn???

Molle08
0

Man gör ju BOEL testet med barn för att vara på säkra sidan när dom är ett år..

Flesta läkarna vill att barnen ska ha Cochlea implantat.. även man hör inte eller är hörselskadad.. Men läkarna kan inte tvinga att ska op. det är upp till er!

Telefonkontakt
0

vad är det för sorts härselskada? hur mycket nedsatt har du?

Jag har "bara" buckliga trumhinnor och hade sist jag kollade min nedsatthet (för många år sedan, runt 10 år var jag då, 20 nu) hörde jag ca 60% på ena örat och 75% på det andra. Jag har dock inte varit på förskola, men gått i vanlig skola och levt ett helt normalt liv, men bara fått förklara att jag har nedsatt hörsel och att man måste titta på mig när man pratar (delvis läsa läppar) och inte bli sura om jag inte alltid hör vad de säger och de måste upprepa.

Nu tror ja dock att jag hör mycket bättre än för 10 år sedan

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Elisabeth-J
0

Jag har ju arbetat inom barnomsorgen och vi hade ett hörselskadat barn på en avdelning jag arbetade på för många år sen. Vi i personalen fick lära oss teckenspråk och använde det samtidigt som vi pratade med barnet. Så du kan ha henne på ett vanligt dagis, det tror jag är det bästa för henne. Men sen får du ju se längre fram när ni vet hur stor skadan är. Dom flesta barn med något slags handikapp kommer till vanliga dagis idag vilket jag tycker är jättebra.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

PimTheGreat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Boel-testet gjordes på My nu när hon var 8 mån. Har inte hört talas om att något nytt ska göras vid 1 år.
Implantatet du skriver, har min audionom (jag e själv hörselskadad sen födseln och hör nu på ca 70-80 db utan hörapparat) berättat för mig endast opereras in på döva barn och då hör de inte ens så bra som jag gör nu efter att det är inopererat.
My hör (enligt som hon visar nu) mellan 35-55 db, hur pass säkra svar detta är kan de inte säga ännu eftersom hon är så liten ännu. Normalhörande är mellan 0-20 db. Dessa hörselskador är medfödda och kan inte opereras!

#3 specialdagis har jag inte tänkt mig…utan menar just om man skulle ha dagis eller dagmamma och om det är stor skillnad mellan dessa ställen med antal barn och ljudnivåer osv…men jag antar att man får kolla runt hur de olika dagisen har det.

För övrigt vet jag inte hur man ska tänka heller när det gäller som dagmamma, där finns endast 1 personal på kanske 4-6 barn, medan på dagis finns 3 st. My kanske inte gillar den personen som e dagmamma medan hon säkert gillar NÅN av de 3 som e på dagiset…samt att dagismammorna kanske "hinner" med varje individ mer än en dagmamma som e själv..förstår ni vad jag menar?? Men någonstans känns det som ljudnivå och barnantal är mindre hos dagmamma….jag tycker detta är så SVÅRT… ge mig tankar och råd kring detta!

Elisabeth-J
0

#4 Ja det är ju både fördelar och nackdelar men min tanke blir genast att en dagmamma är ensam med flera små barn och har inte den extra tid som kanske behövs till My och hennes utveckling som kanske behöver anpassas med teckenspråk och annat. Ett dagis har mer resurser för att kunna hjälpa henne med det hon kommer att behöva. På ett dagis har man många gånger en extraresurs för barn med olika behov så jag tror att det bästa är dagis för My, ljudnivån tror jag inte är nån större skillnad på då det blir samma egentligen eftersom ett hem hos en dagmamma kan ha mindre rum där 5-6 barn stojar och på dagis är det större utrymmen och barnen är ofta samlade i mindre grupper. Men gå gärna och hälsa på på dagis och kolla, känn efter vad som passar My bäst osv.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Molle08
0

Poll.

Jag kommer att fixa en sajt som handlar om hörselskadad… Vad tycker ni?

Bra eller dåligt?

Telefonkontakt
0

#6 Låter jättebra!

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

PimTheGreat
0

#6 det tycker jag med. Jag har mkt erfarenhet att dela med mig av! Har själv varit hörselskadad sen födseln… fast min hittade de inte förrän jag började skolan så därför e jag ny nu när det handlar om mindre barn.

PimTheGreat
0

#5 tack…
har ringt runt till alla dagis här i närheten nu och vet lite om grupperna. Ska ringa och kolla vad öronläkaren och min audionom tycker och rekommenderar. Sen ska jag traska ut och hälsa på. Då har jag mer kött på benen för hoppningsvis…

Molle08
0

PimTheGreat.. Jag är hörselskadad också.. det är du inte ensam om! ;) Hoppas att det går bra med att leta efter dagis till henne.

PimTheGreat
0

#10 tack