Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 16876 ggr
Telefonkontakt
0

Hur värma mjölken? *dum fråga*

Nu ä det såhär att imorgon kväll så ska jag värma upp utpumpad bröstmjölk för att ge min dotter då jag inte vill amma henne pga mycket folk hemma.

Men hur ska man gå till väga när man ska värma mjölken?

Har aldrig behövt ge ersättning eller värma mjölk förut så nu kom jag på att jag inte vet hur man ska/kan göra på ett bra sätt..

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

AnnaLundin
1

Bröstmjölk skall värmas i vattenbad. Fyll en tillbringare med varmt vatten från kranen och ställ nappflaskan med mjölk i den. (den flyter…)

Om man micrar bröstmjölk riskerar man att många nyttiga näringsämnen förstörs.

Believer
1

Som #1 säger.
Fast vi körde med en liten kastrull som vi ställde på spisen och ställde flaskan i. Precis när det börade koka (i katrullen alltså, inte i flaskan), så brukade det vara lagom varmt (i flaskan). Rörigt det blev =)

Telefonkontakt
0

okej, då ska jag köra på det.

tack!

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

magma
1

Brukade också värma i varmt vatten. Du kan känna efter att det är lagom varmt genom att droppa några droppar på insidan av handleden.

CarolaCarro
0

Ja värmde i micro typ 30sek och då va de ljummet här

Elisabeth-J
0

Jag har också värmt i vattenbad när mina var små och droppat på insidan av handleden, det lärde mamma och mormor mig :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

magma
0

#5: Om jag inte minns fel så ska man helst inte värma bröstmjölk i micro för den blir så ojämt värmd- i den mjölk som blir för het så förstörs en del nyttigheter (vilka det nu var:)

CarolaCarro
1

#7 vi värmde i micro på BB med så ja såg inge fel med och göra de hemma heller

magma
0

Det är bl.a här på Amningshjälpens hemsida detta om uppvärmning av bröstmjölk står, sedan får man naturligtvis ta ställning själv. För mig var det aldrig besvärligare att ställa flaskan i varmt vatten istället för i micron.