Såriga bröstvårtor
Fick min flicka för 1 vecka sen men har lite problem med amningen… La henne nog fel från början så jag fick en massa sår..
Köpte bröstvårtskräm idag och amningsnapp… Ska prova det strax… Hoppas det funkar…
Någon mer med samma problem?

Smörj in bröstvårtorna med bröstmjölk, det är det allra bästa.
Det är ju inga konstiga dofter för barnet heller, även om krämen är parfymfri.
Jag är väl egentligen inte rätt att ge råd om Amning, eftersom mina barn inte lyckats äta från mig… 
Men om jag fattat saken rätt så är det vanligaste problemet vid såriga bröstvårtor att barnet inte gapar tillräckligt stort utan mest "suttar på spetsen". Försök få barnet att gapa större, om det går.

#2. Det stämmer.
Jooo jag vet hur man gör nu… Men alldeles för sent.. Redan fått sår.
Läst så mkt och frågat dom på BB så det med hur barnet ligger o suger vet jag…. Men gör så ont ändå för att dom är såriga.
Ammade förrut… Och då kom det blod ur hennes mungipor.. Katastrof!
Har egentligen bara sår på ena bröstet… Det andra har läkt.
Provade amningsnappen på det onda bröstet förrut o först gjorde det skiitont, men sen gick det riktigt bra.
Hoppas det läker snart….. Trött på att ha ont,.

At smörja in med bröstmjölk och därefter låta det lufttorka är ett effektivt recept mot såriga bröstvårtor. hoppas att du snart slipper besvären.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Ush, vet hur ont det gör!! Hade djupa sprickor i boobisarna:(
Lufta så ofta du kan, ingen bh. En salva som heter Bepanthen kan jag varmt rekomendera:) men det kanske är den som du har köpt redan?
Fick lite salva av bvc-sköterskan, kommer tyvärr inte ihåg vad den heter, men det var kortison i, hjälpte bra. En spricka var svårläkt och där penslade bvc-sköterskan på med nå´t blått (vad det nu var). Dottern hade torsk i munnen och behandlades mot det. Vi trodde att det kanske var svamp i brösten oxå (det blåa medlet är svampdödande). Sprickan läkte på ett par dagar.
Jag pumpade ur det bröstet som gjorde mest ont, och gav med flaska.

Hm? Själv fick Jag råd av BVC när Min bröstvårta var riktigt dålig..
De sa: Droppa på lite citron !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ÅÅÅÅ…så fruktansvärt..Hualigen !! så det gjorde ont..
Men det hjälpte faktiskt jättebra. Testa Om? någon vågar ?
sl-80: Ahh det gör ju så ont… Fick bephanthen i en liten burk av dom på BB… Men när den tog slut köpte jag apotekets bröstvårtskräm, använt den sen igår och det börjar faktiskt gå åt rätt håll nu med det onda bröstet…
Gör som du.. Pumpar ur det onda ibland, så det inte blir för fullt…
Men det andra går bra att amma med :)
Hoppas att det blir bättre nu.. Vore ju skönt att slippa pumpa…
Gör faktiskt rätt ont det med :(
Provade amningsnapp och det tar bort smärtan ganska mkt men lillan gillar inte riktigt den, tror inte hon får ut så mkt när det sitter en sån på…. Så det slutar alltid med att jag tar bort den efter en stund och kör direkt på….. Men då gör dte inte lika ont…
Nicka: Citron? Hmmm… Det är ju absolut värt att testa, fast kan tänka mig att det svider lite… :)
Ska se om jag vågar prova sen..

#8 Det är effektivt, men ta det försiktigt ! Man riktigt ser hur bröstet dras ihop. Jag tog ju bara och droppade på…och det var bara förnamnet..att det sved..-Ja ta det försiktigt, det är lätt att gå i taket annars
KRAM../Nicka

Min forste kille fick inte riktigt tag i brostvartan sa jag fick en amningsnapp. Det var det basta. Pa sa vis kunde jag amma och det enda jobbiga var nar jag hade glomt nappen nagonstans och han var hungrig. Likasa var det jobbigt pa natten nar ville ata och jag var tvungen att hitta nappen.
Med andra och tredje var mina brostvartor 'utanjda' sa de fick ett rajalt tag om brostet och da gjorde det inte ont.
men nappen var min livraddare!
For sariga brostvartor provade jag ocksa brostmjolk men tyckte inte att det var sa effektivt. Har tyvarr ingen bra mirakelkur dar.
Ingeborg