Dop
Hej!
Vad anser ni om dop är det för överreklamerat numera? när min dotter döptes för 22 år sedan så hade jag ett hemma dop hon fick då även en egen dopskål i kristall.Vad jag tänker på är hur man firar efteråt nu ska det vara i olika teman,vett och etikett,gb till barnet,vilka dop presenter man önskar till barnet,egna sånger och någon som sjunger dom också då osv. Jag tänker som så att det kostar för mycket och att det duger gott att bara bjuda på vanlig tårta och kakor tex.
Hur hade ni eller tänker ha på era dop?
Kram Eva

Mina 3 barn är alla döpta, först dop i kyrkan och sen det har varit enkelt med fika. Kaffe/läsk, bullar, kaka och tårta. Inga önskemål om presenter, det var själva dopet som var det vesäntliga, inte presenterna.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Säger samma sak som #1,våra 3 barn döptes i kyrkan och sen enkelt fika hemma i trädgården!
Säger också som nr 1. Men vi vet inte om vi ska döpa Lea faktiskt… Mycket av att vi funderar på att avstå detta är för att klänningen är borta :(
(klänningen har används till mig, min bror, 2 av mina kusiner och båda mina större barn)
**MVH Cerrolyn

Ja jag tycker ju också att det är dopet som är det vesäntliga.. att få barnet namngivet utav en präst om man har fadder/gudmor,själva riten eller vad man ska kalla det för..
min brors dotter döpte sin pojk i helgen och där hade det 2 veckor innan dopet lämnats ut en önskelista om vad föräldrarna önskade sig till barnet..Inga tennsaker för dom samlade bara damm?? jag måste säga att jag tycker det är bra fräckt..alltså en hel önskelista hade dom skrivit..sen hade pojken en gästbok som alla kunde skriva i det var uppdukat ett stort presentbord förvisso fint med en massa dekoration med ljus o stenar m.m..och kakor och tårtor i alla dess former..nej själva tjusnigen med dopet tycks ha glömts bort tycker jag..
Eller så är jag bara gammalmodig utav mig..
På tal om dopklänning så har vi en som gått i släkten bland oss 3 syskon och våra barn..min mormor virkade den en gång i tiden jätte fin och man kan byta fodret i den rosa eller blått..sådant är också roligt tycker jag..

#4 dop har inget med namnet att göra. Man blir upptagen i svenska kyrkan och det har inget med namnet att göra.
Barnet får sitt namn när man skickat in alla papper
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Många låter döpa sina barn för att "det är en tradition".
Jag tycker det är sorgligt att göra något för att det är tradition när man uppenbart inte vet vad det innebär.
Dopet innebär att man tas upp som medlem i Svenska Kyrkan och inget annat. Många tror ju fortfarande att det är vid dopet som barnet får sitt namn, vilket är alldeles fel.
Våra barn är inte döpta, de får välja själva i framtiden om de vill vara med i Svenska kyrkan eller inte.
Vi har inte haft något namngivningskalas heller, som vissa har för att ersätta dopceremonin.

här blir det dop nästan söndag och vi kommer bjuda på smörgås tårta och lite kaffe och enkla kakor efteråt och barnen får glass med maränger. inget märkvärdigt alls och alla får komma klädda hur dom vill

#6 Jag uttryckte mig väl lite fel…men tycker ändå att dopet är fin sed..
Sen får absolut var och en göra som dom vill om det ska vara dop eller ej..Jag har vänner som inte har döpt sina barn..

#6 jag anser samma som dig men tvärt emot. min son döps nu och sedan får han gå ur sen om han vill =)
#6 Håller med dig helt!
Vi kommer inte döpa våran Emma heller och har tyvär fått en massa skit för det från vissa i släkten. Vi är emot Svenska Kyrkan och ser ingen anledning till att våran dotter ska bli medlem där. Skönt att fler tänker som oss!
Tror kyrkan lurar många att gå med genom att hålla uppe skenet av att det är en fin tradition, inte att man blir medlem hos dom.
Våra barn är inte döpta. Väljer de senare att ta till sig den kristna läran (eller annan tro) är det upp till dem.
Dop, liksom konfirmation är religiösa seder och jag anser att de båda ska förknippas med religion och tro.
Att inte respektera religiösa seder för vad de är anser jag vara helt förkastligt och jag skulle aldrig nedlåta mig till sådant hyckleri.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Vår son är döpt i samma kyrka som både min farmor, pappa och jag med mina syskon.. Lite traditionsenligt. Huruvida han sen vill vara med i kyrkan eller inte får han bestämma själv. Efterår bjöd vi på smörgåstårta och kaffe med kakor… Enkelt. Inga önskemål om presenter men han fick en massa fint ändå…
Vi väntar vårt första barn, en dotter. Vi kommer inte att döpa henne då vi inte gillar tanken på att "tvinga in" ett litet barn i en religon. Sådana val vill vi att hon själv ska få göra när hon är medveten om vad det innebär.
Vi anser att varje människa har rätt att själv få bestämma vad dem vill göra och vad dem vill tro och att som förmyndare göra detta åt personen (när denna själv kan göra valet senare) är ett övergrepp mot personens självbestämmanderätt och integritet, hur vacker dopcermonin än är och även om det är tradition och att detta går att "åtgärda" senare.
Dessutom tar jag och min sambo avstånd från religon då vi anser att det mest handlar om manipulation, kontrollbegär och hyckleri. Poängterar igen att vi inte lägger oss i andra människors val i denna frågan. Jag uttrycker bara vår ståndpunkt.
Vi funderade på att ha någon form av namngivningscermoni först men kom fram till att vi nog ska ha en "välkommen till gemenskapen-fest" istället då det är det som känns mest betydande. Vi vill fira hennes glädjefyllda ankomst inte hennes namn!
Vi har också precis som Tejoos fått många negativa kommentarer från släkten om att inte döpa men struntar blankt i dem. Det är vårt val och vi tänker inte böja oss för att göra andra till lags.
Än vet vi inte riktigt hur festen kommer att se ut men kanske något åt detta hållet:
Vi kommer vi att bjuda släkt och vänner och ha ett litet tal om hur graviditeten har varit, om glädjen att få ännu en familjemedlem och om hennes personlighet. Musiken som spelas är musik som vår dotter har visat att hon uppskattar. Vi kommer kanske också gemensamt att sjunga någon barnvisa hon tycker om.
Det kommer att bjudas på lätt förtäring och dryck (kan inte bli för mycket då släkten är STOR). Presenter är inget måste och vi kommer inte önska oss några. Det viktiga är att visa sin uppskattning för det lilla livet som har kommit till världen, det är där dagens fokus kommer att ligga.
#13 Jättefint skrivet! Ni har samma inställning som oss, tror jag.
Jag är uppvuxen i en kristen familj och själv blivit tvingad till kyrkan och religiösa traditioner.